15.1 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPentru cine este eficientă fabrica Ford din Craiova?

Pentru cine este eficientă fabrica Ford din Craiova?

Ford a înregistrat în 2013 o cifră de afaceri record, ce a depășit un miliard de euro și un profit semnificativ, față de ultimii ani în care uzina craioveană a avut pierderi însemnate. Cu toate acestea, în anul 2014 este estimată o ușoară diminuare a producției de vehicule, dar și de motoare. Vă prezentăm o analiză economică efectuată de GdS, privind datele financiare recent publicate de Ford.

Potrivit bilanțului contabil pe anul 2013, publicat de Ministerul Finanțelor Publice Dolj, anul 2013 a fost prolific pentru producătorul auto din Bănie. Cifra de afaceri a companiei s-a situat la nivelul a 4,843 miliarde de lei, adică aproximativ 1,1 miliarde de euro, dublu față de anul 2012, când cifra de afaceri a companiei fusese de 2,479 miliarde de lei. De asemenea, pentru prima dată de când a venit în România, Ford a înregistrat profit în 2013, la nivelul a 68,85 milioane de lei, reprezentând aproximativ 1,45% din cifra de afaceri. În 2012, pierderea înregistrată de Ford în România se situase la nivelul a 480 de milioane de lei. A fost suficient un singur an de producție nu doar pentru a se recupera pierderea anului trecut, dar și pentru a se trece la profit. Valoarea foarte mare a mașinilor produse la Craiova a împins businessul producătorului american în România la cifre de afaceri comparabile cu producătorii și distribuitorii din domeniul petrolier.
Ford estimase o cifră de afaceri și mai mare pe anul trecut, dar în a doua parte a anului 2013 producția vehiculului B-Max a început să înregistreze un declin, la numai un an de la intrarea în fabricație a modelului. Din septembrie au început zilele fără producție în uzina craioveană, cauzate de scăderea cererii de mașini B-Max pe piața europeană.
Fabrica Ford din Craiova se numără printre cei mai mari exportatori din România. Valuta încasată pe producția de la Craiova se regăsește în bilanțul contabil. Astfel că veniturile totale ale companiei au atins 5,197 miliarde de lei, fiind incluse venituri din exploatare, mijloace fixe și diferențe de dobânzi și de curs valutar, exportatorii fiind obligați să își ia o marjă de fluctuație a valutei din țara în care livrează produsele (risc valutar). Dar cursul de schimb leu/euro a fost propice exportatorilor anul trecut, astfel că ei au câștigat din diferențe de curs valutar, dacă au vândut la un curs mai mic și au încasat banii la un curs mai mare.

Unde se duc profiturile Ford România?

Cifra de afaceri a Ford România se contabilizează la nivelul Ford-Werke GmbH din Germania, care este „cartierul general“ al Ford în Europa. Potrivit unor surse avizate din industria de profil, și profiturile fabricii craiovene ar ajunge tot acolo. Momentan, pentru profitul pe 2013 Ford nu plătește impozit statului român, pentru că din 2009 încoace compania a fost pe pierderi, iar pierderea financiară se reportează timp de șapte ani, potrivit legislației fiscale din România. Ford ar trebui să plătească impozit pe profit după ce se recuperează toate pierderile cumulate din anii anteriori.
În multinaționale, controlul asupra finanțelor este mai riguros. La fel ca la alte companii multinaționale, și pentru Ford banii se pun la grămadă, pe grup, la nivelul Ford Europa.

Ford Europa a avut pierderi de 1,6 miliarde de euro în 2013

Chiar dacă în SUA, Ford a înregistrat cel mai mare profit din istorie, în Europa, producătorul auto a avut pierderi uriașe în 2013, care au totalizat 1,6 miliarde de euro pe tot grupul. În urmă cu doi ani, atunci când începea producția de vehicule B-Max la Craiova, oficialii Ford Europa sperau că se vor diminua pierderile grupului datorită vânzărilor de B-Max, de la care așteptau minuni. Dar nu a fost așa. Piața a demonstrat că cererea de B-Max a fost mult mai mică decât așteptările și chiar dacă s-a înregistrat profit în România, în anul 2013, acesta a diminuat foarte puțin pierderile Ford în Europa.
Vehiculul B-Max produs la Craiova a contribuit cu numai 1% la producția mondială a Ford, în contextul în care cererea a fost sub așteptări, iar producția a fost cu 30% sub așteptările inițiale, arăta HotNews în luna ianuarie a acestui an.

Numărul de salariați a scăzut cu aproape 300 de persoane

Potrivit datelor din bilanțul contabil pe 2012, numărul mediu de salariați al Ford România era atunci de 3.745 de persoane. În bilanțul pe 2013, publicat săptămâna trecută, la numărul de salariați figurează doar 3.448 de persoane, deci în scădere cu aproape 300 de persoane de la un an la altul. Diminuarea numărului de angajați ai fabricii este cauzată de programele de plecări voluntare inițiate de Ford în fabrică, în sensul că oamenii puteau să decidă singuri dacă vor să plece din companie și primeau până la 24 de salarii, dacă acceptau să se treacă voluntar pe liste.

De ce este eficientă uzina Ford din Craiova

Anul trecut, Ford a produs în Bănie 88.000 de vehicule B-Max și 190.000 de motoare. În 2014, dacă producția merge în ritmul de acum se estimează o scădere a volumului de vehicule produse la circa 60.000 de unități, din cauza scăderii cererii de B-Max de pe piața europeană. Scăderi de volume sunt estimate și la motoarele EcoBoost fabricate la Craiova. Aceste aspecte ar conduce atât la diminuarea cifrei de afaceri a exportatorului cu sediul la Craiova, cât și a profitului realizat în România.
Potrivit unor surse apropiate afacerii, la nivel european, fabrica Ford din Craiova este bine cotată din punct de vedere al eficienței producției, ea fiind una dintre cele mai eficiente uzine ale Ford pentru colosul din industria auto. Dar fabrica din Bănie stă mai puțin bine în grupul Ford din punctul de vedere al profitului realizat per unitate de produs.
Mai mulți oficiali Ford au precizat, anul acesta, în repetate rânduri, că fabrica din Craiova este eficientă pentru Ford. Nu neapărat datorită faptului că forța de muncă din Craiova este mult mai ieftină decât cea din alte state europene, ci deoarece componentele care se utilizează la producerea mașinilor Ford la Craiova sunt mai ieftine în România. Gradul de integrare a B-Max în România este de peste 60%, adică mașina se face în procent de 60% în România. Cei mai importanți furnizori Ford sunt relocați în jurul fabricii, pe platforma Ford și în județul Olt. Aici se produce caroseria, scaunele, bara de protecție, mare parte din cablaje etc. Dacă mașina nu ar fi produsă minimum 60% în România, atunci producătorul ar fi nevoit să plătească taxe suplimentare statului român (accize și altele). Cu alte cuvinte, costurile de producție ale Ford în România sunt mult mai mici, în comparație cu alte state în care există producție de mașini, pentru că și costurile de producție ale furnizorilor sunt mai mici.
Sincopele fabricii sunt legate de infrastructura de transport precară din România. La acest capitol pierde „teren“ fabrica Ford din Craiova. Producția din Bănie se transportă cu dificultate peste graniță. La nivelul actual de producție, problemele nu sunt așa de mari, dar la un volum de 250.000 – 300.000 de mașini pe an, ar exista dificultăți în a scoate vehiculele pe poarta fabricii, spuneau reprezentanții companiei de-a lungul timpului.
Cu toate acestea, până în prezent Ford Europa nu a anunțat care ar fi al doilea model al companiei care se va fabrica în România și nici dacă va exista al doilea model care să se fabrice în România. Nici planurile de producție a Ford B-Max pentru anul viitor nu sunt stabilite, potrivit unor surse.
În plus, angajații fabricii se tem pentru ziua de mâine, din cauză că se estimează reduceri de volume la motoare și mașini chiar pentru anul acesta.
Recent, Ford Europa a dat un comunicat prin care s-a întărit poziția unei alte fabrici Ford din Europa, garantându-se salariile unui număr de 24.000 de angajați ai companiei până după 2020.
Dar dacă fabrica din Craiova este atât de eficientă pentru Ford, atunci ce se va întâmpla cu uzina modernă și bine echipată din 2015 încolo?

Diminuarea producției atrage penalități

Ford a primit de la stat un ajutor în valoare de 75 de milioane de euro, bani încasați integral de companie anul trecut. Statul a modificat contractul de privatizare printr-un act adițional, prin care se dădeau alte termene și alte volume de producție ce trebuie realizate. Dacă nu produce până în 2017 cât a promis prin acel act adițional la contractul de privatizare, Ford va fi obligată să ramburseze statului român o parte din ajutorul de stat, proporțională cu nerealizarea producției de vehicule și motoare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS