16.4 C
Craiova
vineri, 24 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCum poţi lua ţeapă în afaceri

Cum poţi lua ţeapă în afaceri

Fiscul are un soft care scoate la iveală toate afacerile firmelor bune cu societăţi inactive fiscal. Firma de bună credinţă nu va avea TVA-ul deductibil, deci va plăti impozit mai mare la stat,
pentru că a făcut afaceri cu o societate inactivă.

Un fenomen relativ nou se răspândeşte cu repeziciune în mediul de afaceri. Firme inactive fiscal emit facturi, deşi nu au voie, şi continuă să facă afaceri, cu toate că această procedură „atentează“ la veniturile companiilor de bună-credinţă, cu care desfăşoară operaţiuni economice. Finanţiştii doljeni susţin că prin prelucrarea datelor depuse de fiecare contribuabil prin declaraţia prin care se declară clienţii şi furnizorii (Declaraţia 394), soft-ul Fiscului îi scoate în relief pe toţi acei agenţi economici, poate de bună-credinţă, care au derulat afaceri cu firmele inactive din punct de vedere fiscal. Ce urmează? Controale prin sondaj din partea Fiscului sau controale de fond odată la trei-cinci ani, moment în care TVA-ul înregistrat în urma tranzacţiilor cu inactivii nu va fi cheltuială deductibilă.

Aşa vor creşte datoriile către stat

În Dolj există peste 3.000 de firme declarate de către Finanţe drept inactive din punct de vedere fiscal, dintre care circa 700 au fost declarate inactive pe primul semestru din anul în curs.

Care este pericolul?  

Cheltuielile unei firme care a făcut afaceri cu inactivi fiscali sunt nedeductibile fiscal, adică Fiscul nu le ia în calcul. În principal, este vorba despre TVA care nu este deductibil, dacă faceţi tranzacţii comerciale cu inactivii fiscal. Fapt ce conduce la creşterea impozitului pe profit, explică finanţiştii. O firmă inactivă fiscal nu mai are cod valid de TVA. Problema este că s-au înmulţit cazurile în care inactivii fiscal emit facturi, adică îşi desfăşoară activitatea în mod normal. „Operaţiunile pe care societatea bună le-a făcut cu un inactiv fiscal nu sunt deductibile, din punct de vedere fiscal. TVA-ul nu este deductibil. Avem zeci de cazuri de acest gen. Multora nu le pasă că sunt inactivi şi emit facturi“, a precizat directorul adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj, Ioan Filipescu. În plus, dacă o firmă cumpără, să spunem, materie primă de la un contribuabil inactiv, atunci „se măreşte elementul de cost al produsului pe care îl produce firma bună, pentru că nu sunt deductibile cheltuielile“, a spus directorul adjunct al Fiscului.

Zece milioane de lei…  cu probleme

Potrivit DGFP Dolj, pe primele şapte luni ale anului au fost verificate de cei de la Fisc 50 de firme doljene care făcuseră afaceri cu parteneri inactivi fiscal. „Valoarea TVA-ului deductibil care nu a fost luat în calcul de Finanţe în cele 50 de cazuri analizate se ridică la 7,75 milioane de lei. Cu tot cu penalităţile de întârziere, suma se ridică la peste zece milioane de lei. Ideea este că oamenii pot să se ferească să facă afaceri cu firmele inactive. Pot verifica pe site-ul ANAF dacă un viitor partener de afaceri este sau nu în insolvenţă“, a precizat directorul adjunct al DGFP Dolj. Alte zeci de firme urmează să fie controlate de Fisc, aplicaţia informatică scoţându-le la iveală după tranzacţii cu inactivi, dar sumele din TVA pe care statul le „reneagă“ la aceste firme sunt mult mai mici decât la cele controlate deja. În plus, finanţiştii susţin că unele companii corecte nu au ştiut că partenerii de afaceri sunt inactivi şi au derulat mult timp afaceri cu aceştia, fapt ce le-a adus prejudicii pe linie de TVA.
Firmele sunt declarate inactive fie pentru că nu şi-au depus declaraţiile fiscale la două termene consecutive, fie pentru că nu au fost găsite că activează la sediile fiscale declarate în acte, adică au sedii fictive, aşa cum GdS scria recent. 

Feriţi-vă de inactivi!

Înainte de a efectua o tranzacţie cu o firmă inactivă, asiguraţi-vă că facturile emise de aceasta şi achitate de dumneavoastră vor fi acceptate şi de Fisc. Pe site-ul www.anaf.ro există lista contribuabililor inactivi/reactivaţi. Tot ce trebuie să faceţi pentru a vă feri de neplăceri este să introduceţi codul unic de înregistrare (CUI) al viitorului furnizor,  pentru a vedea dacă a fost sau nu declarat inactiv sau reactivat de către Finanţe. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII