18.7 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriBăncile negociază creditele cu probleme

Băncile negociază creditele cu probleme

Din ce în ce mai multe bănci oferă soluţii persoanelor fizice care au intrat, fie şi temporar, în „incapacitate de plată“ a creditelor. Clienţilor li se acordă perioade de graţie, reduceri ale ratelor lunare şi prelungirea duratei creditului.

Ai intrat în şomaj, ţi-ai pierdut locul de muncă, a crescut cursul euro/leu peste puterile tale de a-ţi mai plăti ratele către bancă? Nu-i nici o problemă. Banca veghează pentru tine şi îţi găseşte soluţii! Din ce în ce mai multe institute bancare renegociază cu clienţii condiţiile de desfăşurare a creditelor acordate anterior. Debitorii care nu mai au posibilitatea să-şi achite împrumuturile sunt invitaţi la sediul băncii, unde li se propun variante pentru plata ratelor lunare. Ofertele de restructurare a creditelor sunt adresate numai persoanelor fizice aflate în dificultate. Evident, interesul vădit al băncii este acela de a-şi recupera banii cu orice chip şi de a-i lăsa debitorului câteva portiţe pentru a putea să-şi achite creditele. Surse din piaţă spun că sunt multe persoane în imposibilitate de a mai restitui împrumuturile, iar cele mai expuse sunt creditele de nevoi personale negarantate. Diferă de la o bancă la alta modul cum se rezolvă problema clientului care simte pe pielea lui criza financiară. De exemplu, clienţii BCR sunt sunaţi de funcţionarii bancari, iar „eşalonarea“ creditului se discută la Craiova sau în unitatea care l-a acordat. La Raiffeisen Bank, debitorul trebuie să sune la un număr de telefon special pentru restructurarea creditelor, iar soluţia este dată de cei din Centrala băncii din Bucureşti, în funcţie de condiţiile pe care le îndeplineşte clientul. Şi la BRD se încearcă rezolvarea clienţilor cu probleme, „în primul rând pe cale amiabilă“.

Soluţia băncii depinde de criza financiară individuală

Fiecare client care nu-şi mai permite plata ratelor este tratat separat de unitatea bancară care l-a împrumutat. „Dacă persoana respectivă a intrat în şomaj, atunci primeşte o perioadă de graţie de şase luni, cu posibilitatea de prelungire pentru încă şase luni, timp în care nu plăteşte din credit“, au spus reprezentanţi ai BCR. În intervalul respectiv, clientul poate să-şi găsească din nou de lucru şi să reia plăţile către bancă. „Se acordă o perioadă de graţie persoanelor disponibilizate, dar numai pentru rată, nu şi pentru dobândă“, a răspuns şi o sursă din Raiffeisen Bank. Dacă un client are un credit în euro şi nu mai poate plăti rata – crescută de evoluţia cursului de schimb -, atunci băncile extind perioada de creditare şi îi diminuează debitorului ratele lunare. La creditele garantate cu ipotecă se poate face extinderea creditului chiar şi cu 15 ani, la unele bănci, dacă persoana respectivă nu s-a îndatorat pe perioada maximă.

Rata debitorilor cu probleme scade cu 10%

Dacă un client nu a întârziat plata ratelor lunare, atunci banca îi va reduce obligaţia lunară de plată. Cuantumul cu care se diminuează rata depinde de fiecare client în parte. „Reducerea ratei diferă de la caz la caz, în funcţie de comportamentul clientului. În medie, cei care apelează la un astfel de suport din partea băncii pe perioada de criză beneficiază de reducerea ratei cu 5-10%“, afirmă surse din BRD. 

Avantaje şi dezavantaje
Avantajul este acela că persoanele care au credite primesc o „gură de oxigen“ în relaţia cu banca: o perioadă de graţie în care nu mai plătesc rata sau nici rata, nici dobânda. Dezavantajul este că, în total, costul creditului ar putea fi mai mare decât iniţial. O perioadă de graţie, fie şi de câteva luni, înseamnă o prelungire a creditului cu aceeaşi perioadă, deci şi o dobândă mai mare. Nu în toate cazurile se majorează costurile cu creditul. „La creditul în euro, cum dobânzile sunt în scădere, este posibil ca, la final, costurile totale să nu crească faţă de perioada actuală“, a declarat un bancher.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII