18.7 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAglomeraţie... pe podul Bechet-Oreahovo

Aglomeraţie… pe podul Bechet-Oreahovo

Deşi investiţia este în faza de obţinere a acordului româno-bulgar, trei firme s-au interesat de construirea podului Bechet-Oreahovo. Una dintre companii mai are lucrări în zonă, şi anume deţine antreprenoriatul general la Gara Craiova.

Aproximativ 10.000 de autovehicule tranzitează lunar, numai într-un singur sens, frontiera cu Bulgaria, prin punctul Bechet-Oreahovo. Aceasta înseamnă că traficul a crescut de şapte ori faţă de acum 12-15 ani, potrivit unor studii. Autorităţile locale de pe cele două maluri ale Dunării, dar şi cele de la nivel de guverne ale celor două ţări au ajuns la concluzia că este necesar un pod peste Dunăre în zona amintită, chiar dacă podul Calafat-Vidin devine realitate, în curând. Doar că, pentru construcţia care ar urma să lege Bechetul de Oreahovo, discuţiile sunt incipiente şi va mai curge multă apă pe Dunăre până când fluviul va putea fi traversat pe pod. „Acum s-a constituit o comisie interministerială, care să elaboreze un acord între Guvernele României şi Bulgariei şi care să stabilească amplasamentul podului, adică să efectueze un fel de studiu de prefezabilitate. Până acum a fost elaborat doar proiectul acordului“, a precizat, pentru GdS, ministrul român al transporturilor, Ludovic Orban, care a fost prezent la discuţii, la întâlnirea prim-miniştrilor celor două ţări.

 

Trei firme interesate

 

Ludovic Orban a spus că, fiind vorba despre o construcţie strategică, pentru ridicarea podului se va organiza licitaţie publică internaţională. Ministrul transporturilor a dezvăluit că deja s-au interesat de construirea podului peste Dunăre „trei firme serioase“, despre care Orban nu poate spune decât că „sunt de naţionalităţi diferite, dar nu am cum să le dezvălui identitatea. Se va realiza un parteneriat public-privat, concesiune, mai pe româneşte, iar firma care va aduce finanţarea pentru pod îşi va recupera ulterior investiţia din exploatare“. Două companii vor de ceva vreme să investească în acest obiectiv. Una dintre ele este Spet Shipping SA, care activează în Portul Bechet. În prezent, firma asigură transportul cu bacul peste Dunăre între Bechet şi Oreahovo. Directorul companiei, Tudor Rădulescu, a declarat că societatea a solicitat Ministerului Transporturilor încă din 2006 sprijin pentru iniţierea unui acord interguvernamental între România şi Bulgaria, pentru construirea podului. Firma susţine că portul a fost construit de companie, iar terenurile din jur sunt concesionate pentru 25 de ani. „În cazul în care se adoptă o soluţie de construire a podului la care Spet nu ia parte înseamnă că ridicarea acestuia trebuie să se facă în altă parte nu în Portul Bechet, unde Spet deţine terenurile sub contract, pe o perioadă de 25 de ani. Dacă podul se face în altă parte înseamnă cheltuieli suplimentare de cel puţin cinci milioane de euro pentru firma care îl construieşte“, a declarat managerul companiei, Tudor Rădulescu.

 

Wiebe vrea şi podul, şi Gara Craiova

 

Altă companie care încearcă de mai bine de un an să intre în graţiile autorităţilor române este firma Wiebe din Germania. Aceasta este cunoscută în Bănie datorită lucrărilor de la Gara Craiova, contract atribuit tot de Ministerul Transporturilor. Divizia românească a companiei Wiebe este antreprenorul general pentru reabilitarea Gării Craiova, unde lucrările sunt întârziate cu câteva luni faţă de contractul iniţial. Directorul tehnic al Wiebe România, Lucian Apostol, în primul rând neagă faptul că ar avea întârzieri din cauza firmei la lucrările de la gară (deşi ar fi trebuit finalizate în decembrie 2007, conform contractului), dar spune că firma-mamă din Germania face lobby pentru podul Bechet-Oreahovo: „Au fost mai multe contacte între compania Wiebe Germania şi Ministerul Transporturilor şi, din câte ştiu eu, grupul de firme Wiebe vine cu finanţare proprie pentru pod“.

 

Atuul, la primăriile oraşelor

 

Administraţia locală din Bechet şi cea din oraşul bulgăresc Oreahovo au decis, de comun acord, că s-ar impune construirea unui pod peste Dunăre în zonă. Cum este vorba despre o investiţie în parteneriat public-privat, licitaţia pentru construirea podului ar putea fi organizată la nivel local. În această perioadă, primarul din Bechet, Constantin Oclei, este rezervat în declaraţii.

„Nu se poate vorbi despre firmele interesate de construirea acestuia. Vă spun doar ce am primit de la Ministerul Transporturilor. În prezent, suntem în situaţia de a obţine acordul româno-bulgar la nivel de guverne pentru construirea podului“, a spus Oclei. Potrivit documentului invocat de primar, abia s-a elaborat proiectul acordului între Guvernul României şi Guvernul Bulgariei privind construirea unui pod peste Dunăre între Bechet şi Oreahovo.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS