15.1 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriLa Craiova se vor asambla avioane civile

La Craiova se vor asambla avioane civile

Societatea se află în negocieri avansate cu elveţienii de la PILATUS pentru asamblarea la Craiova a unor avioane tip business. Contractul s-ar întinde pe zece ani şi ar presupune asamblarea a 480 de aparate. Dacă nu se găseşte o soluţie urgentă, fabrica va intra în colaps financiar.

AVIOANE SA Craiova intenţionează să se reprofileze pe asamblarea de aparate de zbor civile pentru a scăpa de colapsul financiar care bate la uşă. Potrivit liderului sindical Victor Peţa, societatea craioveană se află în faţa primului contract major de după angajamentul cu MApN, cel pentru realizarea şi modernizarea avioanelor IAR 99 ŞOIM. „Suntem în discuţii avansate cu compania elveţiană PILATUS, pentru a asambla avioane civile tip business. Modelul pe care îl avem în vedere este PC 12, un aparat cu 12 locuri, pentru care noi am făcut o ofertă la începutul acestei luni, în urma unei vizite la fabrică. Dacă se concretizează, contractul va avea o durată de zece ani, cu patru avioane asamblate pe lună“, a declarat Victor Peţa.

AVIOANE Craiova ar contribui la realizarea aparatelor doar cu manopera, componentele fiind aduse din Elveţia. Aripile vor fi montate tot de elveţieni. Contractul cu PILATUS ar ajuta constructorul craiovean să asambleze pe durata derulării 480 de asemenea aparate. Acest angajament ar fi vital pentru supravieţuirea AVIOANE Craiova, în condiţiile în care contractul cu MApN expiră în iunie 2008. „În prezent, avem în execuţie pe acest contract realizarea unui avion nou IAR 99 ŞOIM şi modernizarea altor două. Ar fi o soluţie un nou contract cu ministerul, se duc tratative, însă semnalele nu sunt încurajatoare“, a mai spus Peţa.

 

Avioanele multi-rol, o soluţie

 

Societatea era singura din industria de apărare care asambla avioane militare. Statul român a încercat s-o privatizeze, fără succes însă. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) deţine pachetul majoritar de 80,9% din acţiunile societăţii. Ultima încercare de privatizare datează din acest an, când a primit o singură ofertă, din partea unui consorţiu format din firmele Aerofina SA Bucureşti, A5 Invest SRL Caransebeş, A2 Impex SRL Ploieşti şi Uzuc SRL Ploieşti, mare parte, sub controlul omului de afaceri Ştefan Vuza. Procesul însă nu a fost finalizat. De soarta fabricii s-au mai interesat americanii de la Bell Hellicopter, suedezii de la SAAB şi concernul EADS. Suedezii condiţionau, se pare, achiziţia fabricii de un contract al statului român pentru avioanele de vânătoare multi-rol Gripen, iar europenii – de achiziţia Eurofighter Typhoon. Se pare că statul vrea să modifice strategia de privatizare, după eşecurile de până acum. Modalitatea ar fi licitaţie publică cu strigare, ceea ce ar înlătura posibilele suspiciuni privind ajutoarele de stat.

AVIOANE Craiova mai colaborează la realizarea de componente pentru avioanele civile. Un exemplu este colaborarea cu AIRBUS, pentru livrarea de piese pe programul Sabca. Nevoile financiare nu sunt satisfăcute cu aceste contracte însă. Pe primele nouă luni din 2007, AVIOANE Craiova a raportat pierderi de 1,17 milioane de euro. Veniturile s-au cifrat la 17,91 milioane de lei, iar chetuielile, la 21,77 milioane de lei, în creştere cu 33%. Cifra de afaceri a societăţii a scăzut în perioada ianuarie – septembrie cu peste trei la sută faţă de acelaşi interval al anului trecut. Sindicatul crede că, dacă nu se găseşte mai repede o soluţie, în primăvara lui 2008 societatea ar fi în colaps. „Statul trebuie să decidă mai repede ce avioane multi-rol va cumpăra şi să studieze posibilitatea includerii noastre în clauzele contractuale. Asta ne-ar ajuta foarte mult. Altfel, va fi foarte greu“, a mai spus liderul sindical Victor Peţa.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

9 COMENTARII