18.4 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateCertificatul de ITP, obligatoriu

Certificatul de ITP, obligatoriu

\n

Registrul Auto Român a anunţat că, începând cu 1 ianuarie 2014, şoferii vor primi, odată cu efectuarea Inspecţiei Tehnice Periodice (ITP) un certificat de ITP. Documentul, care conţine o serie de informaţii despre autovehicul şi locul în care s-a făcut inspecţia, va fi semnat şi ştampilat de un inspector.

Certificatul de Inspecţie Tehnică Periodică este un nou document ce se eliberează şoferilor începând cu 1 ianuarie 2014. Acest certificat de ITP a fost introdus de OG nr. 6/2012, aprobată anul trecut prin Legea nr. 232/2013. Este vorba de un document armonizat, prevăzut într-un act normativ al Uniunii Europene (Directiva 2010/48/UE), care se eliberează şoferilor din toate statele membre.
Certificatul de ITP este, de fapt, o foaie A4 care conţine numărul de identificare al maşinii, numărul de înmatriculare, locul şi data efectuării inspecţiei, defectele descoperite cu ocazia inspecţiei, o evaluare a maşinii, dar şi datele staţiei unde s-a efectuat inspecţia tehnică, precum şi semnătura şi ştampila inspectorului responsabil. Acest certificat este eliberat în limba română, iar toate rubricile sunt traduse în limba engleză.
Reprezentanţii Registrului Auto Român (RAR) au precizat că acest document nu implică costuri sau alte obligaţii din partea şoferilor, pentru că se eliberează automat, după efectuarea următoarei inspecţii tehnice.
Documentul completează, nu înlocuieşte anexa la certificatul de înmatriculare al maşinii, în care se consemnează numai efectuarea ITP şi termenul de valabilitate.
Astfel, la un eventual control al poliţiştilor de la Rutieră, şoferul trebuie să prezinte atât certificatul de înmatriculare al maşinii, cât şi certificatul de ITP. Inspectorii RAR mai suţin că „dat fiind formatul armonizat, existenţa şi prezentarea certificatului va facilita relaţia cu autorităţile de control din celelalte state membre UE în ceea ce priveşte valabilitatea ITP“.

Sancţiuni

Potrivit legii, vehiculele înmatriculate sau înregistrate în România pot fi menţinute în circulaţie numai dacă se face dovada încadrării acestora în cerinţele tehnice specifice prin efectuarea inspecţiilor tehnice periodice. În cazul autoturismelor de uz personal, ITP se face o dată la doi ani, de către RAR sau prin operatorii economici autorizaţi de RAR.
Potrivit Codului Rutier, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (între 9 şi 20 de puncte amendă). Astfel, şoferii riscă amenzi cuprinse între 765 şi 1.700 de lei dacă circulă fără sau cu ITP expirată. În plus, pe lângă amendă, poliţistul poate reţine şi certificatul de înmatriculare al maşinii şi va elibera o dovadă înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru o perioadă de 15 zile. Certificatul de înmatriculare poate fi recuperat numai după ce se face dovada efectuării inspecţiei tehnice a maşinii.
În ceea ce priveşte sancţiunile pentru lipsa certificatului de ITP, reprezentanţii RAR menţionează că se aplică de poliţie şoferilor vehiculelor inspectate începând cu 31 decembrie 2013.

ITP şi pentru „bulgăroaice“

Reprezentanţii RAR amintesc proprietarilor de autovehicule înmatriculate în alte state mebre UE că pot face inspecţia tehnică la orice reprezentanţă teritorială a Registrului Auto, dar şi la operatorii autorizaţi în ţara noastră. Dacă, pentru un autoturism înmatriculat în România, costul unei ITP este de 160 de lei, pentru o „bulgăroaică“ este de 270 de lei. În acest preţ intră însă o serie de verificări suplimentare care se fac în cazul unei maşini înmatriculate în străinătate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS