11.4 C
Craiova
miercuri, 29 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateGuvernul îngroapă Avioane SA

Guvernul îngroapă Avioane SA

Executivul a retransferat de la AVAS la Ministerul Economiei 41 de societăţi comer-ciale, printre care şi Avioane SA Craiova – unde privatizarea trebuie reluată. Societatea avea trei potenţiali ofertanţi, dar acum este aproape de lichidare.

Guvernul Boc a blocat dintr-o trăsătură de condei procesele de privatizare derulate în prezent de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), transferând 41 de societăţi comerciale din subordinea acesteia către Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI) – coordonat de Ministerul Economiei. În Monitorul Oficial (MO) nr. 8 din 6 ianuarie 2009 a apărut HG nr. 1.720/2008 – privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei. La Anexa nr.2 a actului există lista celor 63 de societăţi comerciale care funcţionează în subordinea ministerului amintit, listă în care au fost incluse şi cele 41 de firme transferate în 2006 de la OPSPI la AVAS. Printre societăţile din listă se află participaţiile statului la Petrom şi Distrigaz Sud, Oltchim Râmnicu Vâlcea, Electrica, Societatea Naţională a Sării, IOR Bucureşti, Romgaz Mediaş, Transgaz Mediaş, Compania Naţională a Huilei (CNH), Societatea Naţională a Lignitului „Oltenia“ (SNLO), complexurile energetice de la Turceni, Rovinari şi Craiova, dar şi nume importante din industria de apărare, precum Romaero Bucureşti, IAR Braşov sau Avioane Craiova. De altfel, trebuie menţionat că, la art. 34 din hotărârea de guvern menţionată Ministerul Economiei are printre atribuţiuni „derularea procesului de privatizare la operatorii din industria de apărare şi securitate, în colaborare cu (OPSPI)“. Tot în HG nr. 1.720/2008 sunt prevăzute atribuţiuni legate de exportul de armament sau programele de offset în cadrul industriei de apărare. Practic, ministerul condus de Adriean Videanu coordonează spuma societăţilor din domeniul energiei şi al apărării.

 

Situaţie disperată la Avioane SA

 

Transferul AVAS-OPSPI afectează în mod special societăţile din industria de apărare, aflate în proces de privatizare. Cea mai gravă situaţie se înregistrează la Avioane SA Craiova, unde 400 din cei 680 de salariaţi sunt în şomaj tehnic în această perioadă, din cauza dificultăţilor economice. După ce anul trecut AVAS a eşuat în tentativa de a vinde pachetul majoritar de 80,9% din acţiunile producătorului român de aeronave cehilor de la Aero Vodochody, statul a relansat la privatizare societatea, termenul limită de depunere a ofertelor fiind 30 ianuarie 2009. Trei potenţiali investitori au cumpărat deja caietele de sarcini: Alenia Aeronautica (Italia) – participant la proiectul Eurofighter Typhoon, Tinton Falls (SUA) – telecomunicaţii şi Aerotech Egineering GmbH Germania – divizia nemţească a concernului francez Alten SA – furnizor de subansamble pentru Airbus. Ieri însă, Adriana Trans, purtătoarea de cuvânt a AVAS, ne-a dat o veste-şoc: „Nu mai suntem acţionari majoritari ai Avioane SA, deci nu mai avem ce vinde. Procesul de privatizare trebuie reluat, la fel cum se va întâmpla la toate societăţile aflate în proces de privatizare la care AVAS deţine pachetul majoritar de acţiuni“. „Reluarea procesului ar întârzia privatizarea cu câteva luni. Ne-ar îngropa. Ministerul trebuie să-şi asume supravieţuirea fabricii până la privatizare“, a spus Victor Peţa, liderul sindical de la Avioane SA. În condiţii asemănătoare se află IAR Braşov – unde negocierile cu singurul ofertant, Aero Vodochody, au eşuat pe 16 decembrie 2008 şi Romaero Băneasa – unde AVAS deţinea încă, după ONRC, pachetul majoritar de 51,9% din acţiunile societăţii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

11 COMENTARII