20.7 C
Craiova
duminică, 12 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalBolnavii, „programaţi“ la coadă

Bolnavii, „programaţi“ la coadă

Programarea bolnavilor la consultaţii a fost reglementată printr-un ordin al ministrului sănătăţii, în vigoare din 26 februarie. Cu toate acestea, la policlinicile de stat din Craiova, accesul bolnavilor la asistenţă medicală în cabinetele de specialitate se face tot pe bază de „stat la coadă“.

Deşi a intrat în vigoare de mai bine de o săptămână, ordinul privind programările la medic nu se aplică în policlinicile de stat din Craiova. Motivele sunt numeroase. Medicii nu au cum să-şi dea seama la telefon dacă pacientul care trebuie să fie programat este un caz de urgenţă sau are o problemă cronică, doar din cele spuse de acesta, nu sunt telefoane sau pur şi simplu policlinicile nu au suficient personal care să se ocupe de preluarea apelurilor telefonice.
Potrivit Ordinului nr. 44/20.01.2010, privind aprobarea unor măsuri de eficientizare a activităţii la nivelul asistenţei medicale ambulatorii în vederea creşterii calităţii actului medical în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, medicii de familie, medicii specialişti, laboratoarele şi dentiştii au obligaţia să acorde serviciile medicale contractate cu casele de asigurări de sănătate pe baza unei programări telefonice sau prin alte mijloace, după caz, efectuată cu cel puţin 24 de ore lucrătoare înainte de data dorită.
De asemenea, pentru realizarea programărilor telefonice, cabinetele medicale au obligaţia să afişeze la loc vizibil numărul de telefon la care se pot efectua acestea.

Spitalele nu au afişat numerele de telefon

Ordinul ministrului sănătăţii a intrat în vigoare doar teoretic pentru că nimeni nu îl aplică. Vorbim de policlinicile de stat, pentru că medicii din sistemul privat au deja implementat un sistem de programare a bolnavilor care s-a dovedit eficient.
Medicii specialişti din policlinicile de stat susţin că programarea telefonică ar putea să facă mai mult rău unora dintre pacienţi.
„Este aproape imposibil să-ţi dai seama la telefon care pacient poate fi primit imediat la consultaţie şi care poate să aştepte trei zile. Există pericolul să rişti viaţa pacientului pentru că tu l-ai programat peste trei zile la consultaţie pe baza a ceea ce a spus el la telefon, când el avea de fapt o boală care necesita asistenţă medicală imediată“, a spus un medic ortoped de la Spitalul de Urgenţă Craiova.
La Spitalul de Urgenţă Craiova se merge în continuare pe vechiul sistem de programare a bolnavilor. Adică, pacientul se prezintă la fişier, unde i se eliberează bon de ordine pentru ziua respectivă. Dacă pacientul are nevoie de consultaţie la un medic bun, care lucrează după-amiază, atunci trebuie să vină tot dimineaţa, ca să apuce bon de ordine. Ar mai trebui spus că vineri nici unul din cabinetele Spitalului de Urgenţă Craiova nu avea afişat numărul de telefon la care pacienţii şi-ar putea face programare, iar la uşile cabinetelor, cozile erau interminabile.

Fără programare, din lipsă de clienţi

Nici la policlinica Spitalului Municipal „Filantropia“ din Craiova nu se oferă consultaţii pe bază de programare. Conducerea unităţii sanitare susţine că există un sistem mai vechi de programare doar la cardiologie, pentru celelalte specialităţi nefiind necesar. „Programările ar trebui să se facă doar la cabinetele cu adresabilitate foarte mare. La noi nu a fost nevoie să chemăm bolnavii în altă zi la consultaţii, pentru că medicii pot să îi vadă pe toţi în ziua în care se prezintă la cabinet“, a declarat Mihaela Tătaru Abagiu, managerul Spitalului Municipal „Filantropia“ Craiova.
Nici în cazul în care adresabilitatea ar fi foarte mare, policlinica Spitalului „Filantropia“ nu ar putea să facă însă programări, pentru că nu are suficiente telefoane. „Pacienţii trebuie să se prezinte personal la cabinete pentru programări. Programarea prin telefon este mai greu de făcut pentru că nu avem decât un singur telefon la explorări funcţionale“, a precizat dr. Abagiu.
Nici la laboratorul de analize medicale nu este necesară programarea, pentru că lipsesc clienţii. Fondurile primite de la Casa de Asigurări de Sănătate sunt foarte mici şi ajung abia pentru analizele uzuale. Din acest motiv, pacienţii nici nu se mai înghesuie să-şi facă analizele aici, preferând policlinicile particulare, superioare în privinţa dotărilor.

Bolnavii sunt bulversaţi

Printre pacienţi, părerile sunt împărţite. Unii spun că dacă se introduc consultaţiile pe bază de programare ar fi mai bine pentru că nu vor mai trebui să stea la coadă. „Mi-ar conveni de minune să nu mai fiu nevoit să stau ore întregi pe la uşa cabinetului“, a spus Melania Cojoacă, o craioveancă de 39 de ani. Alţi pacienţi susţin însă că programarea este o mare bătaie de joc pentru oamenii bolnavi care vin pentru consultaţii de la ţară. „Eu am venit tocmai de la Valea Stanciului. Sunt femeie bătrână, cu pensia mică şi nu îmi permit să dau telefon de acasă ca să întreb când pot să vin la cabinet“, a spus o bătrână care aştepta pe holul policlinicii Spitalului de Urgenţă Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII