20.5 C
Craiova
duminică, 2 noiembrie, 2025
Știri de ultima orăBani & AfaceriFord se pupă cu statul român în scandalul datoriilor

Ford se pupă cu statul român în scandalul datoriilor

Compania a chemat statul la Curtea de Arbitraj Internaţional de la Paris, unde cere României despăgubiri de 15 milioane de euro, pentru cheltuielile suportate de producătorul auto cu decontaminarea pânzei freatice de sub fabrica de la Craiova, poluare care fusese produsă de fosta Daewoo. În acelaşi timp, Ford are de dat 14 milioane de euro statului român, ca penalităţi pentru că nu a făcut la Craiova producţia de maşini promisă prin contract. Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă pentru compensarea sumelor între stat şi Ford.

Compania producătoare de autovehicule din Craiova s-a transformat dintr-o societate care avea de plată milioane de euro drept penalităţi către stat, într-o companie care cere daune statului român, deschizând acţiune împotriva statului la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ din Paris. Ford trebuia să plătească penalităţi de 14 milioane de euro, dar a cerut statului român 15 milioane de euro despăgubiri, pentru cheltuieli de decontaminare a pânzei freatice efectuate de companie la fabrica din Craiova.
Guvernul a aprobat, pe 25 septembrie 2013, o ordonanţă de urgenţă, înainte să se fi pronunţat în vreun fel Curtea Internaţională de Arbitraj. Prin actul normativ, care este mai mult o formalitate pentru a se putea modifica din nou contractul de privatizare, statul se arată de acord să se compenseze sumele pe care le are de plată Ford către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), care este fostul AVAS, cu sumele eventuale pe care le-ar avea de plată statul către Ford, în cazul în care compania ar câştiga procesul de la Curtea de Arbitraj Internaţional. Ieri, ordonanţa de urgenţă a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 617. Actul normativ adoptat de guvern săptămâna trecută prevede ca AAAS şi Ford să poată să încheie un nou act adiţional la contractul de privatizare, prin care să fie permisă această compensare. Ca şi procedură de lucru, se va crea un cont escrow „în care Ford Romania SA va depune parte din suma datorată către AAAS“, se arată în OUG nr. 90/2013, pulicată ieri. Sumele astfel depuse de producătorul auto rămân la dispoziţia societăţii pentru a-şi achita cheltuielile de mediu deja efectuate şi pricinuite de decontaminarea istorică, dar şi pentru eventualele cheltuieli viitoare, care vor apărea şi care au legătură cu aceeaşi decontaminare care datează de pe vremea Daewoo.

Cum s-a ajuns într-o astfel de situaţie

În Nota de fundamentare ce însoţeşte proiectul de act normativ postat pe site-ul AAAS se precizează că Ford avea de plătit penalităţi statului român de 25% din preţul acţiunilor fostei Daewoo, adică 14,2 milioane de euro. Ford nu a plătit respectivele penalităţi, deşi erau scadente la începutul acestui an. „Modificarea volumului de producţie a generat, datorită nerealizării la termenul agreat a noului număr de autovehicule, obligaţia Cumpărătorului (Ford – n.r.) de a plăti o penalitate reprezentând 25% din preţul acţiunilor achiziţionate prin contract. În acest sens, AAAS a transmis notificarea în legătură cu neîndeplinirea acestei clauze, cumpărătorul fiind înştiinţat cu privire la obligaţia de plată a penalităţii, termenul de plată a acesteia împlinindu-se pe 22.05.2013“.
După expirarea termenelor şi condiţiilor stipulate prin contractul de privatizare, Ford a cerut AAAS despăgubiri pentru pierderile produse companiei ca urmare a faptului că, după privatizare, a fost obligată de autorităţile de mediu să decontamineze pânza freatică de sub uzina Ford din Craiova, pânză infestată de pe vremea Daewoo prin diverse uleiuri de motor şi alte substanţe. Remedierea acestei situaţii a creat costuri suplimentare pentru Ford, iar ulterior compania a dorit să recupereze banii de la statul român. Iniţial, compania a încercat să rezolve situaţia (compensarea sumelor) pe cale amiabilă.
„Totodată, Ford a depus la AAAS, la începutul anului 2013, o Cerere de despăgubire pentru pretinse pierderi de mediu suferite de Ford România SA ca urmare a efectuării unor măsuri de mediu impuse de autorităţile române ulterior privatizării. Cererea de despăgubire a fost însoţită de documente prin care Ford argumentează existenţa contaminării pânzei freatice, identificată prin Raportul de evaluare a mediului elaborat în luna martie 2008 de un consultant independent, conform cerinţelor din Anexa 5 la Contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni“, se mai arată în nota de fundamentare ce însoţeşte proiectul de act normativ.
Cum problema Ford nu s-a rezolvat pe cale amiabilă, compania a mers mai departe, la organismele specializate pe arbitraj la nivel internaţional.

Ford a deschis procedura de arbitraj la Curtea de Arbitraj Internaţional

Statul susţine că se justifică necesitatea apariţiei actului normativ „Constatând faptul că, cumpărătorul (Ford – n.r.) a considerat necesară deschiderea procedurii de arbitraj, având ca obiect obligarea Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului la plata unei sume de 15 milioane de euro, reprezentând despăgubiri, la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris, cu prim termen 30 septembrie 2013, în acelaşi timp purtând discuţii aprofundate pentru rezolvarea pe cale amiabilă a pretenţiilor reciproce“.
Statul nu a pierdut în faţa Curţii de Arbitraj Internaţional, dar ca măsură preventivă acceptă compensarea penalităţilor Ford cu eventuale sume cu care ar putea fi obligat la plată de către companie. Totodată, în proiectul de act normativ se mai precizează că s-a ajuns în această situaţie „ţinând cont de termenul foarte scurt pe care Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului îl are pentru îndeplinirea formalităţilor necesare în faţa Curţii de Arbitraj Internaţional, în procesul deschis, dar şi de faptul că urmează să se promoveze şi un alt proces pentru obligarea cumpărătorului să achite penalitatea datorată conform clauzelor contractuale, ceea ce va necesita finanţare bugetară suplimentară“.

Cum motivează statul „ştergerea“ penalităţilor datorate de Ford

Autorităţile au insistat pe aprobarea unei ordonanţe de urgenţă care să permită semnarea unui nou act adiţional la contractul de privatizare, fără să mai aştepte verdictul Curţii de Arbitraj Internaţional. Ba mai mult, din exprimarea în nota de fundamentare, statul se aştepta să piardă la Paris procesul intentat de Ford şi grăbeşte efectuarea compensării între sumele respective încă de la primul termen al procesului de la Paris.
Statul invocă faptul că neadoptarea unei ordonanţe în acest sens ar „perturba climatul investiţional românesc“ şi acceptă compensările între Ford şi AAAS, fără un verdict al Curţii de Arbitraj Internaţional. „Primul termen în acest proces este 30 septembrie, iar neadoptarea unui act normativ în regim de urgenţă poate conduce la distorsionarea climatului investiţional românesc, deteriorarea imaginii pentru potenţialii investitori şi la consumarea unor resurse financiare importante alocate de la bugetul de stat“, se arăta în nota de fundamentare a ordonanţei.
În proiectul de ordonanţă se mai vorbeşte despre „compensarea parţială“, respectiv decontarea unor creanţe reciproce dintre AAAS, pe de o parte, şi Ford Capital BV, Ford Motor Company şi Ford România SA, pe de altă parte.

Ford spune că era îndreptăţită să ceară aceşti bani

Compania susţine că prin contractul semnat cu statul se prevedea dreptul de a-şi recupera cheltuielile de mediu realizate pentru ceea ce s-a găsit în fabrica din Craiova, la data privatizării. „Conform prevederilor Contractului de Vânzare-Cumpărare de Acţiuni și ale Legii nr. 36/ 2008, Ford are dreptul de a recupera costurile efectuate în legătură cu contaminările de mediu existente la data privatizării. Având în vedere prevederile Contractului de Vânzare-Cumpărare de Acţiuni, Ford și Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) au ajuns la un acord de a implementa un mecanism de compensare a valorii penalităţii datorate de Ford pentru neîndeplinirea nivelului de producţie asumat pentru 31 decembrie 2012, cu valoarea costurilor aferente acţiunilor de remediere a contaminării“, a declarat Ana Maria Timiş, purtător de cuvânt al Ford România.

Ford mai are de primit 38 de milioane de euro drept ajutor de stat

Până la această dată, Ford România a primit de la statul român ajutoare de stat în valoare de 37 de milioane de euro, primiţi în mai multe tranşe anuale de companie. Ajutorul de stat ar fi trebuit să fie şi mai mare, dar Ford nu şi-a respectat prevederile contractuale de a produce 250.000 de maşini, începând cu cel de-al patrulea an de la preluarea fabricii. A fost încheiat un nou act adiţional la contract, prin care Ford se angajează să producă până 2018 un anumit număr de maşini. Iniţial, se stabilise prin contractul de privatizare ca Ford să investească 625 de milioane de euro şi să ajungă la 250.000 de maşini pe an. În acele condiţii, ajutorul de stat ar fi fost de 157 de milioane de euro. Ulterior, ajutorul de stat total care trebuie acordat Ford a rămas la 75 de milioane de euro, din care s-au plătit 37 de milioane. Ford mai are de încasat de la statul român încă 38 de milioane de euro.
Deocamdată, rămâne ca producătorul auto să îşi asume investiţiile şi volumul de producţie asumat prin contractul de privatizare, prevederi prelungite până în 2018. Concret, în 2012, la Craiova, au fost produse în jur de 30.000 de maşini, iar în 2013 sunt preconizate undeva la 70.000 – 80.000 de autoturisme B-Max, dar fabrica de vehicule este oprită temporar din cauza diminuării cererii pe pieţele externe şi abia de luni, 7 octombrie, se reia producţia la Craiova.
Ford susţine că a investit în fabrica de la Craiova peste 800 de milioane de euro.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS