31.2 C
Craiova
luni, 4 august, 2025
Știri de ultima orăLocalCâini cu milioane de euro în coadă

Câini cu milioane de euro în coadă

Licitaţia dubioasă pentru atribuirea lucrărilor de realizare a adăpostului canin de la Breasta îşi are rădăcinile într-o altă licitaţie, de multe milioane de euro, pentru modernizarea Staţiei CFR Slatina. Cu ajutorul unor contracte de lucrări pe care le-ar fi efectuat aici, firma Team World Construct din Craiova a demonstrat că are experienţă pentru ridicarea adăpostului canin de la Breasta şi a câştigat contractul de la Primăria Craiova. Responsabilii şantierului de la Slatina spun că nu au văzut ca muncitorii Team World Construct să fi lucrat o zi acolo. GdS vă prezintă povestea încâlcită a modului în care banii publici se mută de la o firmă la alta, poveste în care cineva minte cu siguranţă. Dar cine?

La sfârşitul anului 2012, Primăria Craiova a realizat procedura de achiziţie publică având ca obiect „Amenajare adăpost pentru câini, etapa I (amenajare+execuţie)“, la care au fost depuse patru oferte: asocierea Novarra T Impex SRL şi IDP Proiect SA, asocierea Plus Confort SRL şi Mythra Consulting, asocierea Recon SA şi Proiect Construct SRL și Team World Construct SRL. Comisia de licitaţie a decis că cele trei asocieri de firme concurente pentru Team World Construct nu au îndeplinit „în mod corespunzător cerinţele caietului de sarcini“, ofertele fiind declarate neconforme şi respinse. Rămasă singură în cursă, Team World Construct SRL şi-a adjudecat lucrarea la suma de 1,87 milioane de lei (exclusiv TVA). Firmele înscrise la licitaţie trebuia să îndeplinească o serie de condiţii privind capacitatea economică şi financiară, dar şi capacitatea tehnică şi/sau profesională.

Poveste cusută cu aţă albă

Societatea Team World Construct SRL a fost înfiinţată cu cinci luni înainte de organizarea licitaţiei, de Cătălin Călinoiu (45%), Cosmin Tulbă (45%) şi Alin Cruceru (10%). Pentru a trece de condiţiile impuse de primărie, societatea a adus terţi susţinători. Pentru capacitatea economică şi financiară au fost prezentate bilanţurile contabile ale World Distrib SRL. Pentru atestarea experienţei similare în proiectare, firma s-a prezentat cu un alt terţ susţinător: Consitrans SRL. În ceea ce priveşte contractele de lucrări similare, potrivit primăriei, societatea a adus două documente: contractul nr. 38 din 14 iunie 2012, cu beneficiar Design Center SRL, valoarea contractului era de 780.000 de lei (exclusiv TVA), iar valoarea lucrărilor executate s-a ridicat la 629.000 de lei (exclusiv TVA); contract nr. 38 din 14 iunie 2012, cu beneficiar Bella Design SRL, în valoare de 1,49 milioane de lei (exclusiv TVA), valoarea lucrărilor executate fiind de 1,2 milioane de lei (fără TVA). Potrivit acestor documente, totalul lucrărilor executate se ridica la 1,82 milioane de lei, adică la limita cerută de primărie (1,8 milioane de lei). „Pentru a face dovada lucrărilor executate, ofertantul a prezentat contractele mai sus menţionate, procesele-verbale la terminarea lucrărilor, precum şi recomandări din partea beneficiarilor“, se arată într-un răspuns al Primăriei Craiova, la solicitarea GdS, în baza Legii nr. 544/2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public. Bella Design şi Design Center SRL sunt două cabinete de arhitectură patronate de Adriana şi Aurel Niculescu şi au avut în 2012 o cifră de afaceri cumulată de doar 200.000 de lei. Atunci cum au semnat contracte de execuţie de lucrări de peste 1,8 milioane de lei? La insistenţele redactorilor GdS, primăria ne-a răspuns că există, de fapt, un terţ beneficiar – Vest Construct SRL, iar lucrările ar fi fost executate în staţia feroviară CF Slatina. Patronul Team World Construct, Cătălin Călinoiu, susţine că cele două cabinete de arhitectură erau, de fapt, nişte intermediari. În fapt, societatea sa ar fi executat lucrările către Vest Construct SRL în staţia CF Slatina şi ar fi facturat direct către această societate, în baza unei cesiuni de creanţe. În fapt, lucrările de modernizare a staţiei CF Slatina fac parte dintr-un contract în valoare de 15 milioane de lei, încheiat în aprilie 2012 între Compania Naţională de Căi Ferate CFR – SA şi asocierea de firme Vest Construct SRL Braşov – Daria Construct SRL – Compania Construcţii Feroviare SA Câmpulung Moldovenesc. Contractul este finanţat din fonduri UE (69,25%) şi guvernamentale (30,75%).
La solicitarea GdS, Primăria Craiova a răspuns că nu ştie nimic de cesiunea de creanţă dintre cele două firme de arhitectură şi Team World Construct SRL şi nici nu a verificat în teren realitatea şi calitatea lucrărilor firmei craiovene. „Din documentele prezentate de ofertantul Team World Construct SRL, nu au rezultat informaţii privind cesiunea de creanţe la care faceţi referire. În acest sens, nu au fost solicitate informaţii suplimentare. (…) Conform legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice, comisia de evaluare nu are obligaţia să verifice în teren realitatea şi calitatea lucrărilor prezentate ca dovadă a experienţei similare de către un operator economic“, se arată în răspunsul Primăriei Craiova.
La rândul său, CFR SA ne-a răspuns că asocierea de firme care a câştigat licitaţia pentru modernizarea staţiei CF Slatina „nu are subcontractanţi declaraţi“, iar „societăţi precum Bella Design, Design Center SRL Craiova şi Team World Construct SRL Craiova nu sunt semnatare ale contractului de lucrări pentru modernizarea staţiei CF Slatina. De asemenea, menţionăm că lucrări din contractul nr. 46/26.04.2012, încheiat cu asocierea sus-amintită, nu au fost preluate de nici o altă societate“. Mai mult decât atât, conform condiţiilor impuse de CFR SA, contractul nr. 46/2012 nu putea fi subcontractat. Totuşi, între Vest Construct SRL Braşov şi Team World Construct SRL Craiova intervin contracte de execuţie în valoare de 1,82 milioane de lei, având ca intermediari Bella Design SRL şi Design Center SRL Craiova. Generic, aceste contracte sunt de „prestări servicii“, Team World Construct devenind „subcontractor“ al celor două cabinete de arhitectură. Sunt aceste lucrări doar „prestări servicii“?
Să vedem în ce constau ele, conform Primăriei Craiova: energie electrică, reţea iluminat exterior, alimentare cu apă, canalizare, instalaţii sanitare şi ventilare, drumuri, săpături pentru branşamente, lucrări de peisagistică, construcţii (rezistenţă, fundaţii, structură de rezistenţă), placare ceramică, gletuire şi finisare, tencuire interioară, tâmplărie ferestre PVC, tâmplărie uşi PVC, montare ferestre, instalaţie electrică şi termică, montaj obiecte sanitare, montare parchet laminat. Lucrările ar fi fost realizate în perioada 20 iunie – 17 august 2012. Cu toate că tipurile de lucrări executate se încadrează în majoritate la categoria finisaje, responsabilii de şantier şi consultanţii îşi aduc aminte că în acea perioadă abia se realiza organizarea de şantier, iar o statistică a CFR SA indică faptul că lucrările în staţia CF Slatina erau de doar 16% în martie 2013 şi ajunseseră la 28% în iunie 2013.

Războiul declaraţiilor

Pentru a vedea cum stau lucrurile la faţa locului, redactorii GdS au făcut vineri o vizită pe şantierul de la Staţia CFR Slatina, unde surprizele s-au ţinut lanţ. Responsabilul de lucrări de pe şantier, Ioan Fedorca, reprezentantul firmei braşovene Vest Construct, a declarat că nu a auzit de firma Team World Construct şi că nu a văzut nici un muncitor de-al firmei pe şantier. „Nu am auzit de această firmă. Cei care lucrează aici, de la început, sunt 80% muncitori veniţi de la Braşov, iar restul i-am angajat de pe aici. Iar noi lucrăm din iunie anul trecut“, a declarat Fedorca. După câteva zile, acesta a precizat că a discutat cu şeful său şi că, de fapt, firma ar fi lucrat în lunile de vară din 2012, dar lucruri mărunte.  În discuţie a intervenit şi Nicolae Coteţ, reprezentantul firmelor care acordă consultanţa pentru realizarea proiectului de la Slatina, Prointec România – Baicons Impex. Acesta a declarat că nu a auzit de firma Team World Construct. „Poate au avut contract cu Vest Construct pentru alte lucrări, deoarece au fost mai multe licitaţii pentru reabilitarea mai multor staţii de cale ferată din ţară. Legat de Design Center sau Bella Design, am auzit că una dintre firme a sunat la sediul nostru şi a reclamat faptul că nu a primit banii pentru lucrări. Eu nu ştiu despre ce lucrări este vorba. Am fost şi eu surprins când am auzit acest lucru, deoarece aici nu au lucrat“, a spus reprezentantul consultantului.
Pentru a lămuri misterul, am fost îndrumaţi să stăm de vorbă cu Mihail Dumitru, omul care se ocupă de contracte din partea firmei Vest Construct. Discuţia nu ne-a lămurit, ci mai mult ne-a băgat în ceaţă. „Avem contract cu firma Team World Construct, dar nu pentru suma de 1,8 milioane de lei, ci pentru una mult mai mică. Ei au efectuat lucrări de interior, de finisaje, nu ştiu exact. Din câte ştiu, au terminat de mult treaba. Nu vă pot spune care este valoarea contractului, deoarece este confidenţial. De Bella Design sau Design Center am auzit doar pentru că una dintre ele a cerut nişte bani pentru lucrări de care eu nu ştiu. Când am auzit că au cerut bani, am rămas cu gura căscată“, a spus Dumitru. Ca să înţelegem totuşi despre ce este vorba, l-am contactat şi pe patronul firmei Vest Construct, Vasile Fănuţă. Acesta ne-a spus într-o doară că există contracte cu toate firmele despre care ceilalţi nu ştiau.
Întorşi la Craiova, am reuşit în cele din urmă să obţinem un punct de vedere şi de la acţionarul majoritar al firmei Team World, Cătălin Călinoiu, o persoană foarte ocupată, cu care redactorii GdS au încercat în nenumărate rânduri să stea de vorbă. Călinoiu a prezentat două contracte de prestări servicii, semnate cu firmele Design Center şi Bella Design, de care nu auziseră cei care lucrează efectiv pe şantierul de la Slatina. Călinou recunoaşte că a fost o greşeală faptul că a semnat contractul cu firmele intermediare, în loc să semneze cu antreprenorul general, dar spune că nu a avut ce face. „Suntem tineri, vrem să facem bani, de aceea la unele licitaţii am mers şi cu 37% din preţul estimat de autoritatea contractantă. Aici am greşit. Trebuia să semnăm alt contract. Dar el era deja semnat de Design Center cu Vest Construct. Sunaţi la Vest Construct să vedeţi că şi acum avem muncitori acolo (la Slatina – n.r.)“, a spus Călinou. În prezenţa sa, redactorii GdS l-au sunat din nou pe Mihail Dumitru, care a precizat că este la Slatina şi că nici un muncitor al Team World Construct nu este pe şantier. „În momentul ăsta nu mai au de lucru“, a spus el. Întrebat dacă este normal să semneze contracte de prestări servicii în condiţiile în care anunţul de participare la licitaţia de la Slatina interzicea subcontractarea lucrărilor, acesta a precizat că metoda este folosită de toate firmele care lucrează din fonduri publice. Cât de legal este, numai factorii responsabili în domeniu pot spune. Evident, dacă doresc să verifice acest aspect.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS