15.1 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalPatria, Modern şi mult aşteptatele renovări

Patria, Modern şi mult aşteptatele renovări

Fie că e vorba despre renovarea clădirilor sau despre schimbarea sistemelor de sonorizare sau proiecţie, cinematografele subordonate RADEF Craiova au mare nevoie de ele

Cinematograful Patria este vechi, am putea zice, de când lumea. Are un farmec aparte şi asta se simte încă de afară, de când literele mari, de culoare grena, atrag atenţia. El funcţionează din anul 1959 şi a strâns, de-a lungul vremii, milioane de spectatori. Ultima renovare făcută în acest univers în care lumea vine să se destindă la un film a fost făcută în 1997. Atunci s-au înlocuit scaunele, în 2010 aerul condiţionat, iar în 2011 sonorizarea şi sistemul de proiecţie, care este, acum, exclusiv digital.

Patria va deveni „Amza Pellea“

Cu toate acestea, cinematograful are nevoie de reamenajări serioase. Oamenii se plâng, de cele mai multe ori, de frig sau de scaunele incomode, care s-au învechit. Deşi Patria beneficiază de centrală proprie, administratorul Ileana Pavelescu recunoaşte că „se opreşte centrala când se ia curentul şi durează până îşi revine“. Anul acesta, însă, condiţiile în care spectatorii vor vedea filmele se vor îmbunătăţi, cinematograful fiind luat în vedere pentru renovare majoră încă de câţiva ani. Iar craiovenii nu vor mai merge la film la Patria, ci la… „Amza Pellea“, el urmând să poarte numele îndrăgitului actor oltean.

Biletele vor fi reduse lunea

Numărul spectatorilor de aici a scăzut în ultima vreme. Administratorul Ileana Pavelescu spune că, de când străzile au fost închise pentru construirea pasajului subteran, pare că s-a creat o barieră între publicul spectator şi cinematograf. „Şi de când s-a deschis sala din hipermarket, avem mai puţin public“, completează aceasta, referindu-se la cinematograful deschis anul trecut în Craiova. La filmele 3D şi la cele cu o durată de peste două ore şi jumătate, un bilet costă 20 de lei (15 lei redus) şi la cele sub această durată, preţul este de 15 lei (zece lei redus), iar la primele proiecţii din fiecare zi (ora 14.00) se practică tariful redus. În încercarea de a-i readuce pe spectatori la film, începând cu 14 ianuarie, în fiecare luni, biletul va fi redus la zece lei pentru proiecţia de la orice oră.  
Pereţii holului de la Patria sunt împânziţi cu postere ale filmelor de box office, acţiune, SF-uri, comedii, filme mai comerciale. La acestea vine cel mai mare număr de spectatori. Tinerii sunt cei care ajung, în mare parte, la Patria, dar şi cei mai în vârstă, atunci când se difuzează filme psihologice, mai grele, sau la proiecţii de concerte, cum a fost cazul concertului lui Andre Rieu din Olanda.

Spectatori cu probleme… de atitudine

Altă problemă mai este şi… obrăznicia. Uneori, după terminarea proiecţiilor, sala cinematografului arată ca după război: gunoaie pe jos, seminţe, popcorn sau sticle. Dar şi atitudinea unor spectatori este neplăcută, ei deranjându-i pe cei din jur. Spre exemplu, vinerea şi sâmbăta trecută, în nopţile în care la Patria s-au difuzat filmele lui Sergiu Nicolaescu – la care au venit, de altfel, peste 400 de spectatori -, „au mai fost cei care au mai consumat alcool. Am chemat poliţia, dar nu putem să îi alungăm, că apoi nu mai vin“, mărturiseşte administratorul. E vorba, până la urmă, de educaţie.

Modern are nevoie de sisteme moderne

Un cinematograf mic, cochet, mai altfel; aşa putem descrie, pe scurt, Cinema Modern. El există de la începutul anilor 1980 şi oferă publicului o alternativă, aflându-se în circuitul cinematografelor care promovează filmul european, EurImage. Aici, spectatorii sunt mai puţini, fiindcă, după cum recunoaşte administratorul Claudia Popescu, „nu este un film gustat foarte mult de tineri. Se caută filme de box office, americane. Totuşi, filmul românesc este unul la care vine chiar şi tineretul“.

Aceleaşi preţuri de trei ani

La Modern, preţurile sunt neschimbate de trei ani şi încă rulează proiecţiile de pe clasica peliculă. Pentru acestea, spectatorul trebuie să scoată din buzunar opt lei (şase lei bilet redus) sau zece lei pentru proiecţia digitală, adică pe DVD sau Blu-ray. Aici trebuie făcute şi îmbunătăţirile: sistemele de sonorizare şi proiecţie trebuie să fie înlocuite, însă nu se ştie când. Locurile din sală se păstrează încă bine, modelul scaunelor fiind diferit de cel de la Patria, deşi ultima renovare a fost făcută în 1996.

Filmul, peste confort

Vorbind despre frig, scaune incomode şi, în general, condiţii de vizionare, Claudia Popescu e de părere că „materia primă contează mai mult decât confortul. Poţi să ai tot ce vrei, dacă filmul nu te atrage…“. Despre situaţia spectatorilor puţini, administratorul crede că „e păcat. E o formă de divertisment, am o colaborare foarte bună cu liceele din apropiere, chiar şi cu copiii din alte localităţi“. Vin spectatori din comunele doljene, dar şi din Slatina, iar cei mici au ocazia să socializeze şi să-şi petreacă altfel timpul. Legat de cei care mai deranjează atmosfera de film, părerile sunt comune: totul ţine de educaţie, de cum te comporţi şi de cum ai fost crescut. Totuşi, la Modern nu sunt atâtea probleme, căci este altă atmosferă pe care o impune sala, dar mai ales filmele, care sunt mai greoaie şi au nevoie de atenţie mai multă. „Noi mai greu ne urnim la filmul european“, recunoaşte Claudia Popescu, care administrează Modern de doi ani.
Lumea filmului ţine foarte mult de gusturile oamenilor. La fel ca filmele, şi cinematografele sunt diferite. Fie că e unul mare, impunător, la care mergeau părinţii sau chiar bunicii noştri, fie că e unul mic, cochet, ce pune accentul pe filmele necomerciale, pentru ochiul spectatorilor mai instruiţi. Oricum ar fi, bătrânele noastre cinematografe aşteaptă lucruri de care depind, uneori, şi filmele: un remake, o reinventare care să le aducă acel ceva pierdut undeva pe drumul anilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS