6.4 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCare este legătura între Avioane Craiova și avioanele F-16?

Care este legătura între Avioane Craiova și avioanele F-16?

Armata are în dotare aparate F-16 și urmează să mai cumpere, astfel că trebuie școliți
și piloții de pe astfel de avioane

După modernizarea care va avea loc în fabrica de avioane de la Craiova, avioanele armatei se vor numi „Super Șoim“. Concret, reprezentanții uzinei spun că vor modifica întreaga configurație a actualelor IAR 99 Șoim, astfel încât piloții care vor fi școliți pe noul „Super Șoim“ vor fi apți să piloteze apoi avioanele F-16 cu care s-a dotat armata.

Avioanele IAR 99 Șoim produse în trecut la Fabrica de Avioane Craiova vor fi modernizate tot la uzina din Bănie, astfel încât cockpitul să semene cu cel al unui F-16

Ministerul Apărării Naționale a anunțat, zilele trecute, că va demara un program de modernizare a celor 21 de avioane IAR 99 și IAR 99 Șoim aflate în dotarea Armatei Române. Aparatele de tip școală pe care sunt instruiți piloții militari din România vor fi modernizate la Craiova, iar după modificările aduse în uzina de profil din Bănie, acestea vor purta denumirea de IAR 99 Super Șoim. Potrivit datelor date publicității de MApN, valoarea totală a proiectului ar costa 124 de milioane de euro fără TVA, iar programul de aduce a aparatelor armatei la stadiul de „Super Șoim“ a fost aprobat în ședința CSAT din data de 4 aprilie 2018.
Ministrul apărării, Mihai Fifor, a anunțat că în perioada următoare se va încheia contractul de transformare a aparatelor „Șoim“ în „Super Șoim“ cu Avioane Craiova.

Configurarea cabinei, ca la F-16

Concret, în ce constă acest program de modernizare a tuturor aparatelor de zbor tip școală aflate în dotarea armatei? Reprezentanții fabricii de avioane de la Craiova susțin că se vor face modificări la cabina avionului-școală, astfel încât să semene cu F-16. „Cabina avionului care va fi modernizat va avea o configurație la fel ca avionul F-16, astfel încât piloții care se vor antrena pe „Super Șoim“ să poată să piloteze apoi avioanele F-16. Așteptăm ca acest program să înceapă în 2019, cu primul avion IAR 99 Șoim pe care să îl modernizăm“, a precizat liderul sindical de la Avioane Craiova, Victor Peța.
În acest moment, piloții armatei pot fi școliți pe aparatele IAR 99 Șoim care sunt avioane subsonice, pe când acești piloți trebuie apoi să se urce la manșa avioanelor multirol F-16, care sunt supersonice.

Ce ar însemna acest program pentru uzina de la Craiova

În perioada următoare, MApN ar urma să semneze contractul cu Avioane Craiova. Pentru compania craioveană, acest contract ar fi ca o „gură de oxigen“, pentru relansarea activității uzinei de armament din Bănie, a precizat liderul de sindicat Victor Peța. „Este o șansă nouă pentru Avioane Craiova, pentru a ne relansa. Acest program de reparație a avioanelor armatei ne va asigura stabilitate financiară pentru mult timp, precum și încărcarea activității personalului. Când va intra acest program în funcțiune, sperăm să facem angajări pentru a executa noile lucrări. Este vorba despre ingineri și personal de execuție. Noi avem toate autorizațiile pentru a desfășura acest program. Sperăm ca în 2019 să înceapă programul cu primul avion care va fi reconfigurat la Avioane Craiova“, a precizat președintele sindicatului de la Avioane Craiova, Victor Peța.
Peța a mai spus că o mare parte din suma ce va fi alocată pentru programul de reparare a avioanelor armatei (au fost 21 de aparate, dar după prăbușirea unuia luni, au mai rămas 20) va fi cheltuită pe aparatura necesară reconfigurării cabinei avioanelor. Pentru aparatura necesară, Avioane Craiova va colabora cu producători din străinătate ale căror nume nu pot fi date publicității, la această oră, a precizat Peța. Acesta a menționat că pot fi dezvăluite doar parteneriatele pe care le are compania cu furnizorii tradiționali de echipamente, având în vedere că Avioane Craiova ar putea colabora cu aceștia și pentru noul program de modernizare a avioanelor ce vor deveni „Super Șoim“, în funcție de necesități. Este vorba despre Elbit Systems Israel, cu care s-au modernizat și până acum aparatele IAR 99 și IAR 99 Șoim, respectiv Aerostar Bacău și Turbomecanica București.
Potrivit datelor din bilanț, publicate de Ministerul Finanțelor, anul trecut Avioane Craiova a avut o cifră de afaceri de 14,7 milioane de lei și un număr mediu de 272 de angajați, în creștere față de 2016.

Cum rămâne cu datoriile uriașe către stat ale Avioane Craiova?

Anul trecut, când ANAF a publicat listele cu cei mai mari datornici la plata contribuțiilor (CAS și CASS), pe lista datornicilor către bugetul asigurărilor sociale figura și Avioane Craiova SA, pe locul 28 pe țară. Compania totaliza doar către bugetul asigurărilor sociale contribuții neplătite atât pentru angajator, cât și pentru angajați, în cuantum de 66,18 milioane de lei. O astfel de datorie arată că Avioane Craiova nu a achitat niciodată în ani de zile sumele datorate statului sub forma de CAS și CASS pentru angajați.
GdS a scris anul trecut despre situația de la Avioane, în contextul în care ministrul de atunci al finanțelor vorbea de zeci de mii de firme datoare la bugetul asigurărilor sociale, iar presa a dovedit că cei mai mari datornici erau chiar firmele de stat. Finanțiștii spun că nu pot executa silit societatea, întrucât este în procedură de administrare specială de ani buni. Prin Ordinul nr. 310/2003 al ministrului industriilor de pe atunci, SC Avioane Craiova SA a intrat în procedură de administrare specială, în baza articolului 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării. Concret, organele ANAF nu pot executa silit o firmă aflată în administrare specială. Situația este discriminatorie față de firmele private care activează în mediul concurențial și își plătesc toate obligațiile către stat, în timp ce firme de stat sunt ținute „în viață“ cu ajutorul statului și nu plătesc de ani buni niciun impozit sau contribuție pentru angajați.
După aderarea României la NATO, statul a stopat orice proces de privatizare al Avioane Craiova, societatea fiind considerată una strategică în industria de armament. Totuși, cine plătește datoriile uriașe făcute de Avioane Craiova de-a lungul anilor, „gaura“ în bugetul asigurărilor sociale fiind una uriașă?
Liderul sindical Victor Peța a precizat că, de la 1 ianuarie 2018, societatea a început să achite la stat sumele curente ce revin de plată către contribuțiile sociale. Întrebat de unde are societatea bani pentru plata contribuțiilor, Peța a precizat că din activitatea curentă. Contribuțiile pentru angajați se plătesc din comenzile pe care le are compania la acest moment, respectiv din reparațiile unor avioane Hercules și alte lucrări pe care le mai are fabrica.

Ministerul Apărării cumpără alte avioane F-16

După ce, în 2016, România a achiziționat șase avioane multirol F-16 din Portugalia, recent, Ministerul Apărării a anunțat că vor mai fi achiziționate încă cinci astfel de aparate, tot de la portughezi. Avioanele multirol F-16 Fighting Falcon se află în dotarea forțelor NATO.
Avioanele de acest tip au fost proiectate inițial de General Dynamics și îmbunătățite de Lockheed Martin pentru Forțele Aeriene ale SUA, potrivit Wikipedia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS