25.5 C
Craiova
sâmbătă, 25 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalMAI schimba contractul de securizare a frontierei

MAI schimba contractul de securizare a frontierei

Vechiul contract nu acopera decit sase judete de cimpie, in loc de noua, de pe viitoarea frontiera externa, nefiind cuprinsa cea mai grea zona, cea cu Ucraina


Proiectul EADS va fi derulat in continuare, „insa in alte conditii si la alte preturi, respectiv cele reale“, sustine Vasile Blaga, ministrul administratiei si internelor, precizind ca a decis eliminarea caracterului de confidentialitate a contractului. Prin contractul-cadru incheiat la 12.08.2004, EADS Deutschland GmbH urma sa furnizeze echipamente de supraveghere si de securizare a frontierelor si sa coordoneze procesul de modernizare a elicopterelor, a navelor maritime, a centrelor de instruire tehnica si a echipamentelor de lucru ale agentilor politiei de frontiera.


Contractul-cadru incheiat cu firma EADS pentru securizarea frontierei va deveni public, in urma deciziei luate de Grupul Interministerial Român pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, a informat ieri Ministerul Administratiei si Internelor, printr-un comunicat remis presei.


Potrivit acestuia, „proiectul de decizie privind declasificarea contractului-cadru incheiat cu EADS Deutschland GmbH, fara anexele acestuia, care isi vor pastra nivelurile de clasificare anterioare“ a fost aprobat ieri de premierul Tariceanu. In ceea ce priveste conditiile in care se va derula proiectul, MAI subliniaza ca, in urma unei negocieri a clauzelor contractului, s-a stabilit ca acesta sa se „deruleze in continuare, insa in alte conditii si la alte preturi, respectiv cele reale“.


„Se impune o reanalizare a acestui contract, care, pe de o parte, cuprinde suprapuneri cu programele de securizare a frontierei finantate din fonduri europene nerambursabile, iar pe de alta parte, nu acopera decit sase judete de cimpie, in loc de noua, de pe viitoarea frontiera externa si linia litorala a Marii Negre, nefiind cuprinsa cea mai grea zona, respectiv granita de nord cu Ucraina (judetele Satu Mare, Maramures, Suceava)“, se precizeaza in comunicatul MAI. In cadrul aceleiasi sedinta a Grupului Interministerial Român pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, ministrul Vasile Blaga a solicitat reprezentantilor ministerelor implicate sa reanalizeze o evaluare a programelor vizind securizarea granitelor, derulate sau in curs de derulare, pentru identificarea elementelor care se suprapun sau s-ar putea suprapune cu programele finantate de Uniunea Europeana sau cele prevazute in contractul cu EADS.


Pazim aiurea granite interne ale UE


Guvernul a semnat, pe 12.08.2004, un contract pentru securizarea frontierelor, in valoare de peste un miliard de euro, al carui titular este concernul european EADS. Miliardul de euro urma sa fie folosit pentru securizarea frontierei României in perspectiva acceptarii in Uniunea Europeana. Problema care se punea la timpul respectiv era ca autoritatile de la Bucuresti voiau sa securizeze intreaga frontiera a României (peste 3.100 de kilometri), nu numai portiunea la care face referire capitolul JAI (Justitie si Afaceri Interne). Pe de alta parte, in timpul negocierilor cu UE, României i s-a pus in vedere sa securizeze frontierele de nord si de est, adica granitele cu Moldova si Ucraina, urmind ca, dupa 2007, restul granitelor sa se desfiinteze.


In acest context, trebuie precizat ca Ungaria este deja membra a Uniunii Europene, in timp ce Bulgaria adera la UE simultan cu noi. Un simplu calcul demonstreaza faptul ca România ar fi securizat aiurea peste 1.000 de kilometri de frontiera inexistenta, lucru care ar fi costat aproximativ 350 de milioane de euro. In plus, potrivit aceluiasi document, punctele de trecere a frontierelor vor putea fi desfiintate. Practic, granitele României cu Ungaria sau Bulgaria vor fi identice, din punct de vedere al trecerii lor, cu cele dintre Franta si Germania. Spre exemplu, autoturismele inmatriculate in tarile din spatiul Schengen nu sint oprite de politisti, soferii fiind doar obligati sa ruleze cu viteza redusa, iar controalele de frontiera se fac prin sondaj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS