31.7 C
Craiova
luni, 17 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePiaţa auto, pe tobogan

Piaţa auto, pe tobogan

O analiză întocmită de GdS arată că vânzările de maşini noi în Oltenia au scăzut vertiginos în ultimii patru ani, iar singurele „zvâcniri“ ale pieţei auto sunt înregistrate anual prin programul „Rabla“. În ciuda acestui program şi a taxei de poluare introduse de guvern, parcul auto din Oltenia s-a învechit considerabil în ultimii ani.

Puse cap la cap, statisticile lunare ale Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) ne arată că oltenii nu mai scot bani din buzunare pentru maşini noi, aşa cum o făceau acum patru ani.
Scăderea vânzărilor de maşini noi în Oltenia s-a resimţit încă din anul 2009. În 2010, s-a înregistrat o uşoară creştere a vânzărilor de autoturisme noi autohtone şi de import în Dolj şi Olt, iar 2011 a fost anul cel mai negru din ultimii patru pentru dealerii auto.
Dacă în 2008, în judeţul Dolj se înmatriculau 5.160 de maşini noi, în Gorj – 2.630, în Mehedinţi – 1.297, în Olt – 2.474 şi în Vâlcea – 2.727, în anul următor vânzările au scăzut semnificativ, pentru că în 2009 numai 2.097 de doljeni şi-au permis un autoturism nou. În Gorj, vânzările au scăzut la 1.158, în Mehedinţi – la 676, în Olt – la 971, iar în Vâlcea la 1.222.
În următorii doi ani, în ciuda derulării programului „Rabla“, dealerii din Oltenia nu au reuşit să vândă mai multe autoturisme noi. În 2010, în Dolj, au fost vândute cu numai 96 de maşini mai mult decât în anul anterior, iar în Olt – cu 32. În Gorj, Mehedinţi şi Vâlcea, vânzările au scăzut însă uşor.
De departe cel mai prost an pentru vânzătorii de maşini noi a fost 2011, când piaţa auto s-a contractat puternic. Doljenii au cumpărat numai  1.295 de autoturisme noi, gorjenii – 529, mehedinţenii – 285, vâlcenii – 741, iar cei din Olt – 64.
De asemenea, anul 2011 a fost marcat de un record negativ de vânzări. Dacă Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Dolj considera luna ianuarie 2010 cea mai slabă din ultimii 20 de ani, cu numai 23 de maşini noi vândute în judeţul Dolj, luna martie din 2011 a fost şi mai proastă.
Dealerii auto au reuşit să convingă numai 21 de doljeni să le cumpere maşinile. Şi celelalte judeţe din Oltenia s-au remarcat la vânzări foarte slabe de maşini noi. De exemplu, în Mehedinţi, în luna martie 2011, au fost vândute… două maşini noi, un Hyundai şi un Volkswagen.
Spre comparaţie, în martie 2008, 348 de doljeni îşi achiziţionau o maşină nouă, iar în Mehedinţi se vindeau aproape 100.

Parcul auto, „îmbătrânit“

Statisticile întocmite de DRPCIV mai arată şi faptul că, pe fondul vânzărilor slabe, în ciuda taxei de poluare introduse de guvern, dar şi a programului „Rabla“ care se derulează anual, parcul auto din Oltenia s-a învechit în ultimii patru ani.
În anul 2008, în judeţul Dolj erau înmatriculate 112.496 de autoturisme, dintre care 93.948 cu motoare pe benzină şi 18.540 diesel.
Dintre acestea, 17.452 aveau o vechime între zero şi doi ani şi puţin peste 15.000 între trei şi cinci ani. Cu o vechime între șase şi peste 20 de ani erau înmatriculate în Dolj 79.736 de autoturisme.
Patru ani mai târziu, în 2011, deşi parcul auto din Dolj a crescut cu peste 12.000 de autoturisme, numărul celor cu o vechime între zero şi doi ani a scăzut considerabil, la 5.866 de autoturisme. A crescut, în schimb, numărul celor cu o vechime între trei şi cinci ani, la 23.818, iar numărul autoturismelor cu o vechime între șase şi peste 20 de ani a ajuns la 95.215. În funcţie de tipul combustibilului, în 2011, în judeţul Dolj erau înmatriculate 99.106 maşini pe benzină şi 25.772 diesel, ceea ce înseamnă că doljenii au cumpărat mai multe maşini diesel decât pe benzină în ultimii patru ani.
Potrivit reprezentanţilor SPCRPCIV Dolj,  scăderea vânzărilor de autoturisme noi a avut două mari cauze în ultimii ani: criza financiară şi taxa de poluare. „Scăderea numărului de autoturisme noi înmatriculate la nivelul judeţului Dolj are două cauze. Pe de o parte, este vorba de criza financiară, iar pe de alta, de taxa de poluare. Deşi, în paralel, s-a derulat programul de stimulare a înnoirii parcului auto, nu s-a reuşit o revenire la nivelul anului 2008, influenţa celor două cauze fiind prea mare“, a precizat pentru GdS comisar Maria Vasile, ofiţer specialist în cadrul SPCRPCIV Dolj.

Statistici

În anul 2008, în judeţul Gorj erau înmatriculate 59.055 de autoturisme, în Mehedinţi – 44.584, în Olt – 61.061, iar în Vâlcea – 62.659. În 2011, numărul acestora a ajuns în Gorj la 66.759, în Mehedinţi – la 50.138, în Olt – la 66.146, iar în Vâlcea – la 69.224.

Mai puţine maşini la mâna a doua

În ultimii patru ani, nici vânzătorii de maşini la mâna a doua aduse din străinătate nu au avut mai mult succes. Dacă în 2008, în Dolj se înmatriculau pentru prima dată 7.403 maşini de ocazie, în 2011 numărul acestora a scăzut la 2.604. În Gorj, vânzările au scăzut de la 4.429 la 1.447, în Mehedinţi – de la 4.849 la 1.111, în Olt – de la 3.404 la 964, iar în Vâlcea – de la 5.444 la 1.857.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS