15.5 C
Craiova
marți, 21 mai, 2024
Știri de ultima orăOpiniiComunicat de presa

Comunicat de presa

Va rog sa cititi urmatorul comunicat de presa, primit zilele trecute pe fluxul de stiri Mediafax.

Pierderile producatorului de autovehicule Aro Cimpulung au crescut de la 111,36 miliarde de lei (3,83 milioane de dolari), in 2001, la 948,11 miliarde de lei (28,68 milioane de dolari) anul trecut, reiese din datele financiare ale companiei.

Veniturile totale ale Aro au insumat 690,02 miliarde de lei, iar cheltuielile au atins nivelul de 1.638,13 miliarde de lei.

Cifra de afaceri a companiei a scazut de la 622,3 miliarde de lei (21,4 milioane de dolari) la 620,8 miliarde de lei (18,7 milioane de dolari).

Anul trecut, Aro a produs 1.363 de autovehicule, in scadere cu 23% fata de 2001, cind au fost produse 1.771 de unitati.

Livrarile companiei pe piata interna s-au ridicat la 1.175 de unitati, in timp ce la export au fost vindute 135 de autovehicule, principalele destinatii fiind pietele din Cehia, Franta, Slovacia si Brazilia. Incasarile din export au fost de aproximativ 786.000 de dolari.

Un alt indicator care afecteaza rezultatele financiare ale companiei este nivelul datoriilor, in special catre bugetul asigurarilor sociale. Anul trecut, Aro avea datorii in valoare de 1.510,4 miliarde de lei, din care 652,6 miliarde de lei la bugetul asigurarilor sociale.

Principalii actionari ai Aro Cimpulung sint Autoritatea pentru Privatizare (APAPS), cu 68,7% din capitalul social, si SIF Oltenia – 23,7%. Actiunile companiei sint listate pe piata RASDAQ, ultimul pret mediu de tranzactionare inregistrat in sedinta din 12 mai fiind de 4.000 de lei.

Producatorul auto are un capital social de 264,1 miliarde de lei, impartit in actiuni cu valoarea nominala de 25.000 de lei. Compania a intrat, in 10 aprilie 2002, in procedura de administrare speciala in vederea pregatirii pentru privatizare.

Compania avea, la sfirsitul anului trecut, 3.471 de salariati, dintre care 1.000 urmeaza sa fie disponibilizati conform unei hotariri a guvernului. Aro este inclusa in lista celor 23 de societati comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare, la care se vor efectua disponibilizari colective de personal in perioada 1 martie – 30 iunie 2003.

(Sumele in dolari corespunzatoare anilor 2002 si 2001 au fost calculate la un curs mediu de 33.055 lei/dolar, respectiv de 29.061 lei/dolar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei).

Citesti si nu-ti vine sa crezi. 3.500 de oameni produc anual o mie de masini de teren. Trei oameni produc o masina pe an. Daca eu (incapabil sa schimb un bec, cum spune nevasta-mea, dar eu nu-l schimb pentru ca vin seara tirziu acasa si nu-mi trebuie lumina sa gasesc patul) ma asociez cu doi vecini de bloc, facem un Aro in fata blocului in trei luni. Productivitatea medie intr-o fabrica Nissan din Irlanda este de 49 de masini pe an, pe cap de salariat. Respectiv productivitatea ARO este de 150 de ori mai mica decit productivitatea din Europa Occidentala. Fabrica Aro, mindria economiei nationale, produce 1.000 de masini pe an cu 3.500 de oameni si pagube de 1.000 de miliarde de lei pe an. Cu alte cuvinte, dupa ce plateste salariile, furnizorii, taxele, amortismentele, Aro inregistreaza o paguba de 10.000 de dolari pe an, pe cap de salariat. Ce-ar face un patron de firma privata in acest caz? Ar inchide-o imediat. Daca dai la salariatii disponibilizati cite 100 de milioane de lei pentru a incropi o mica afacere, pentru a-si schimba meseria, tot iesi mai ieftin decit sa tii fabrica aceasta in picioare un an. Asta nu este fabrica, este cimitir de bani. Cine ar putea veni sa o cumpere? Pe cine prosteste APAPS ca o pregateste pentru privatizare?

Dar statul o tine. O tine pe banii nostri. Cu cit pierde Aro pe an s-ar putea plati aproape 300 de mii de pensii medii lunare. Sau s-ar putea construi un spital ultramodern, cu tot cu cladire. Sau s-ar putea construi 28 de scoli. Sau s-ar putea scadea TVA de la 19 %, la 17 % pentru un an.

Dar guvernul tine Aro sa produca o masina pe care nimeni nu o vrea, si care costa cit un Land Rover. Ca si cum germanii ar fi mentinut productia Trabantului pentru ca a fost mindria nationala a est-germanilor vreme de treizeci de ani. Mindria nationala se masoara in produse si servicii bune, profitabile, dorite de oameni dispusi sa plateasca pentru ele, nu in pagube imense platite de noi toti.

Nu vreau sa va mai povestesc despre ROCAR, fabrica de troleibuze cu 1.500 de salariati, care anul trecut a produs si a vindut un troleibuz. Unul singur. Adica lumea a venit la serviciu timp de un an, si-a primit salariile, s-a dus in sectie si a fabricat un singur troleibuz. Citesti si te crucesti, sa-l alungi pe necuratul, ca prea este bagat peste tot.

Nu va povestesc despre ROCAR pentru ca nu am timp. S-a anuntat din nou controlul administratiei fiscale, care vrea sa colecteze cele 33% taxe pe care le platim lunar. Acum, ne-am luminat. Stim unde se duc taxele acestea.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS