29.5 C
Craiova
duminică, 16 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalMircea Cornişteanu: „Tartuffe“, după reacţiile publicului, a plăcut

Mircea Cornişteanu: „Tartuffe“, după reacţiile publicului, a plăcut

Directorul Teatrului Naţional din Craiova, Mircea Cornişteanu (foto), a vorbit pentru GdS despre premierele stagiunii teatrale 2011/2012.

– În această seară (aseară – n.r.), Naţionalul din Craiova a prezentat prima premieră a stagiunii teatrale 2011-2012, „Tartuffe“ de Moliere. Care ar fi, la cald, o primă impresie a dumneavoastră?

 –   Ca regizor, aş putea să vă răspund, dar nu e cazul deoarece eu gândesc altfel despre această piesă, pe care am şi făcut-o dealtminteri, la Braşov, în urmă cu 15 ani. În calitate de director, vă pot spune că este un spectacol pe care l-am dorit pentru că oferă o partitură excepţională unuia dintre cei mai buni actori pe care i-a avut şi îi are Teatrul Naţional din Craiova, Valentin Mihali, după cum oferă încă două partituri de foarte mare dificultate lui Ilie Gheorghe şi Nataşei Raab. Aş adăuga că „Tartuffe“, una din capodoperele dramaturgiei universale, este un titlu necesar în repertoriul unui Teatru Naţional. Spectacolul nostru din această seară (aseară – n.r.), după reacţiile publicului, aşa cum aţi văzut, a plăcut.  

– Peste câteva zile, o nouă premieră va fi la TNC, „Hoţi“…
– Într-adevăr, duminica aceasta, (9 octombrie), la sala mică, TNC va prezenta a doua premieră a stagiunii, „Hoţi“. Este premiera românească a unei faimoase scriitoare contemporane din Germania, Dea Loher. În treacăt fie zis, Dea Loher a fost în urmă cu mai bine de două săptămâni în România, într-un proiect al Institutului Cultural Român, care s-a desfăşurat la Cetate, un proiect destinat traducerii unor piese ale scriitoarei germane în diferite limbi europene. Spectacolul nostru, în regia Alinei Rece, face parte dintr-un proiect al celebrului Deutsches Theatre din Berlin, proiect la care, alături de TNC, participă Teatrul „Cameri“ din Tel Aviv şi Teatrul Naţional din Stockholm, iar originalitatea proiectului constă în faptul că toate cele patru montări ale piesei vor fi prezentate într-un minifestival organizat la Berlin în 2012.

– Ca regizor, în iunie, aţi început repetiţiile la „O noapte furtunoasă“, iar zilele acestea le veţi relua. După cum aţi declarat, va fi o montare diferită ca viziune faţă de anterioarele dumneavoastră montări ale acestei piese.
– Am făcut doar câteva repetiţii înainte de închiderea stagiunii trecute, nu foarte multe, dar suficiente pentru ca actorii distribuiţi în acest spectacol să aibă temă de meditaţie, ca să spun aşa, pentru vacanţă. Nu ştiu cât de inedită va fi această montare… Dar va fi una aşa cum cred eu că i se potriveşte acestei piese în deceniul al doilea al celui de-al treilea mileniu. Primul meu spectacol cu această piesă a fost tot la Naţionalul din Craiova, în stagiunea 1976, iar acum ar fi a doua variantă craioveană, deoarece am mai pus-o în scenă şi la teatrele din Râmnicu Vâlcea şi Braşov. Între timp, în 1999, la TNC, a mai fost realizată o variantă a „Nopţii…“, în viziunea regizoarei Daniela Peleanu.

În septembrie 2012, „Săptămâna Caragiale“ la TNC

– Şi cum va fi „Noaptea…“, varianta Cornişteanu, în 2012, cu manele, cu role…?
– În 2012, lumea piesei va arăta aşa cum arată lumea românească în zilele noastre. Caragiale, la 1879 (când piesa „O noapte furtunoasă“ a fost publicată în Convorbiri literare – n.r.), o prezenta  aşa cum o vedea el atunci. Societatea şi lumea în general au evoluat de atunci, dar, mai ales, din punct de vedere tehnologic, însă mai puţin din punctul de vedere al fiinţei intime a omului care trăieşte pe meleagurile astea. S-ar putea chiar spune, din păcate, că omul de prin părţile astea a involuat! Premiera cu „O noapte…“ va fi pe 12 – 13 noiembrie, cu Ion Colan în rolul lui Jupân Dumitrache, cu Valentin Mihali în Nae Ipingescu (ce salt, de la Tartuffe la… Nae!). Cerasela Iosifescu este Veta, Raluca Păun – Ziţa, Cătălin Băicuş – Chiriac, George Albert Costea – Rică Venturiano şi Dragoş Măceşanu – Spiridon.

– Cu acest spectacol, TNC va omagia Anul Caragiale 2012?
– ŞI (vă rog să scrieţi cu majuscule) cu acest spectacol. TNC va omagia „Anul Caragiale“ cu cele cinci piese ale marelui dramaturg montate pe propriile scene, toate într-o manifestare aniversară, „Săptămâna Caragiale“, programată în perioada  24-30 septembrie 2012. Două spectacole există în repertoriu: „Năpasta“, montată în 2002 de regizorul Kincses Elemer, apoi cel realizat în primăvara acestui an, „Conu Leonida faţă cu reacţiunea“, în regia Dianei Dragoş. Urmează  „O noapte furtunoasă“ (premiera pe 12-13 noiembrie 2011) şi „O scrisoare pierdută“, a cărui premieră va fi pe 7 aprilie 2012 (şi acesta este tot în regia mea). Această „Scrisoare…“ va fi cea de-a cincea variantă a mea la Naţionalul din Bănie, precedentele fiind cele din 1976, 1982, 1988 şi 1997.

– Mi-aţi vorbit până acum de patru spectacole, marca TNC, care vor fi prezentate în „Săptămâna Caragiale“ de la Craiova. Care va fi al cincilea?
 – Va fi „D’ale carnavalului“, în regia unui tânăr regizor, Alexandru Berceanu, şi va avea premiera pe 16 iunie 2012. În afară de producţiile proprii, intenţionăm să invităm în „Săptămâna…“ noastră şi două-trei spectacole Caragiale ale unor teatre din ţară ce vor fi produse în 2012.

Spectacol în atelierul de pictură al TNC

– Să revenim la premierele TNC din 2011. În afară de cea din această seară (aseară – n.r.), „Tartuffe“, şi de următoarele două, „Hoţi“ şi „O noapte furtunoasă“, mai aveţi în plan şi altceva?
– Evident. La sfârşitul lunii octombrie va vedea luminile rampei iniţiativa unor actriţe de la TNC, Raluca Păun, Romaniţa Ionescu, Iulia Lazăr şi Iulia Colan, care au montat, în regia lor, o piesă americană, „Crimele inimii“. Am văzut o repetiţie generală şi am fost de acord s-o includem în repertoriu, fiindcă una din dorinţele noastre este şi încurajarea iniţiativelor individuale ale artiştilor noştri. Spectacolul se va juca într-un spaţiu neconvenţional, în atelierul de pictură al teatrului.

– La aceste premiere, se adaugă şi spectacolul de care îmi vorbea Emil Boroghină, „Furtuna“, în regia lui Silviu Purcărete…

– După o aşteptare de peste doi ani, Silviu Purcărete va reveni la TNC şi va monta, într-adevăr, „Furtuna“ pentru Festivalul Shakespeare Craiova din 2012. Spectacolul este deja dorit, datorită faimei regizorului, şi de celelalte festivaluri Shakespeare europene. Repetiţiile vor începe la mijlocul lunii noiembrie anul acesta. Silviu n-a stabilit încă distribuţia.

Cu vaporul, pe Dunăre

– Luna trecută, pe scena TNC au fost două spectacole ale Teatrului Naţional din Novi Sad. Ce alte proiecte mai are TNC cu alte teatre din lume?

– Colaborarea cu Teatrul Naţional din Novi Sad va continua şi pe viitor, cu schimburi de spectacole, aşa cum am convenit cu directorul general al Teatrului sârb din Novi Sad, prezent la Craiova. Avem proiecte comune şi cu alte teatre din cadrul „Convenţiei Teatrale Europene“. Despre unul deja v-am vorbit, respectiv despre colaborarea cu Deutsches Theatre din Berlin. Doamna Christa Müller, directoarea artistică a cunoscutului teatru berlinez, va veni la sfârşitul lunii la Craiova pentru a viziona spectacolul nostru cu „Hoţi“. Vom mai  participa la un nou proiect care va continua vechiul „Orient Express“. Dacă „Orient Express“ a trecut prin şapte ţări europene pe calea ferată, de la Ankara până la Stuttgart, jucând şapte spectacole diferite în şapte limbi în gările în care trenul a oprit (în România: Bucureşti, Craiova, Timişoara), continuarea lui va însemna străbaterea Europei pe Dunăre, pe un vapor. Acesta va porni din Germania şi va opri în multe porturi dunărene, printre care şi câteva româneşti (Drobeta Turnu Severin, Calafat, Cetate, Brăila, Tulcea). Încă nu ştiu ce piesă va prezenta TNC, deoarece proiectul se va definitiva în această toamnă la Adunarea generală a Convenţiei Teatrale Europene, programată la Novi Sad. Aş mai aminti şi alte colaborări ale Naţionalului din Bănie – cu Teatrele din Gdansk şi Poznan. Bunăoară, un regizor de la Teatrul din Poznan şi cu mine am fost în această vară în Africa de Sud, unde am discutat despre proiectul  „Europa, Africa, Africa, Europa – Priviri în oglindă“, la care TNC este parte a proiectului. Din acest mare proiect, care se va derula până în 2014, mai fac parte, printre alţii, Teatrul „Cameri“ din Tel Aviv, Teatrul Naţional din  Londra şi „Teatr Nowy“ din Poznan.

– O ultimă întrebare pentru directorul general Mircea Cornişteanu: ce ar trebui făcut pentru ca artiştilor să le meargă mai bine din punct de vedere financiar?
– Ar trebui ca fiecare să încerce să găsească şi surse de venit alternativ, aşa cum fac destui actori şi de la noi şi majoritatea celor din Capitală, unde însă şi oferta e mai largă. Dacă toată lumea aşteaptă ca salariile să se mărească de la buget, să… aşteptăm! Nu cred însă că, în contextul actual, este calea cea mai profitabilă, deoarece până se vor mări salariile pe care le avem sau de care avem nevoie, s-ar putea să ieşim la pensie şi s-o ducem şi mai… bine! Chiar şi în ţările dezvoltate, nu numai la noi, cei care vor să câştige mai mult decât le oferă jobul de bază fac şi altceva. Nu e nici o ruşine să fii artist, dar să încerci şi altceva, pe căi demne.

Kincses Elemer, a cincea oară la TNC

Regizorul premierei de aseară, Kincses Elemer, se află la a cincea montare la Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova. Prima colaborare cu colectivul artistic din Bănie a fost în 2002, când a pus în scenă drama lui Caragiale, „Năpasta“. De atunci, alte trei spectacole în regia lui au văzut lumina rampei la TNC: „Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită“, „Există nervi“ şi „Scaunele“. În primăvara acestui an, UNITER a anunţat nominalizările şi premiile pentru ediţia din 2011, iar regizorul-colaborator al TNC, Kincses Elemer, a figurat printre cele şase propuneri la regizori. În urmă cu zece ani, piesa scrisă de Kincses Elemer, „Canalul“, dramă în cinci tablouri, a fost declarată câştigătoare a concursului UNITER „Cea mai bună piesă românească a anului 2001“.

Moliere s-a jucat la TNC încă din 1851/1852

Conform „Istoriei Teatrului Naţional din Craiova“, de Al. Firescu şi C. Gheorghiu, prima montare cu piesa „Tartuffe“ a fost în stagiunea teatrală 1923/1924, în regia lui Victor Bumbeşti- Dumitrescu şi scenografia lui Victor Feodorov, pe vremea directoratului lui Grigore Drăgoescu. De altfel, Moliere a fost jucat pe scena TNC de la începuturi, respectiv în repertoriul stagiunii 1851/1852 s-au aflat patru spectacole ale celebrului dramaturg francez: „Don Juan sau Ospăţul de piatră“, „Doctor fără voie“, „Avarul“, „Domnul de Poursognac“, director al TNC fiind Costache Mihăileanu. În anii socialismului, primul spectacol cu „Tartuffe“ a fost în stagiunea 1965/1966, „Improvizaţie la Versailles şi Tartuffe“, premiera fiind, conform sursei mai sus citate, pe 2 iunie 1966.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS