vineri, 7 iunie, 2024
Știri de ultima orăMagazinRevoluţii pentru prezent

Revoluţii pentru prezent

Neutrini, bosoni şi inovaţie digitală: acest an va fi anul marilor descoperiri şi al provocărilor secolului. Site-ul wired.it enumeră câteva dintre „revoluţiile“ anunţate  pentru acest an.

Anul 2012 a început în trombă şi pare să se anunţe cu adevărat intens. Este suficient să ne aruncăm privirea asupra clasamentului realizat de New Scientist, pentru a ne da seama că în următoarele luni vom fi de-a dreptul copleşiţi de un val de noutăţi. Ştiinţa, societatea şi politica vor avea de înfruntat unele dintre cele mai mari provocări ale secolului. Şi staţi liniştiţi, printre acestea nu se află şi mult mediatizatul şi anunţatul sfârşit al lumii. În acest an, vom afla dacă particulele neutrino, a căror viteză de deplasare a fost măsurată în toamna anului 2011 în cadrul proiectului ştiinţific OPERA, chiar se deplasează cu o viteză mai mică decât cea a luminii. De altfel, în cursul acestei luni, cercetătorii din cadrul proiectului ICARUS, din Italia, au recreat experimentul echipei OPERA, din Elveţia, care, anul trecut în septembrie, cronometrase viteza neutrinilor cu şase nanosecunde peste cea a luminii, noul test arătând că particulele nu au depăşit viteza luminii. Deşi acest test nu este suficient pentru a-l infirma definitiv pe cel al echipei OPERA, rezultatele par să confirme bănuielile majorităţii fizicienilor, anume că experimentul OPERA a fost viciat de o eroare. „Noile dovezi încep să arate că rezultatele OPERA au fost afectate de o eroare de măsurare“, a declarat Sergio Bertolucci, directorul echipei de cercetare de la CERN.

Bosonul Higgs

De asemenea, la începutul acestei luni, la prima mare conferinţă a anului în domeniul fizicii particulelor elementare, s-au anunţat şi noile rezultate din căutarea experimentală a bosonului Higgs la experimentele de la CERN şi Fermilab. Bosonul Higgs este o particulă elementară ipotetică, singura care este prezisă de teoria particulelor elementare şi interacţiilor între ele (Modelul Standard), care nu a fost încă nici confirmată, nici infirmată experimental. Particula aceasta poartă numele fizicianului teoretician scoţian Peter Higgs, care i-a prezis existența în 1964. Particula elementară este caracterizată doar de masa sa de repaus, toate celelalte numere cuantice ale sale fiind zero. De aproape jumătate de secol, particula a fost căutată experimental cu acceleratoare de particule tot mai performante. Chiar dacă particula nu a fost încă descoperită, intervalul de valori posibile pentru masa sa s-a redus considerabil de-a lungul timpului. Se estimează că până la sfârşitul acestui an, particula Higgs va fi ori descoperită, ori infirmată. Aşadar, avem parte de un an extraordinar pentru fizica particulelor elementare!

Planeta şi oamenii

În acest an, la Rio de Janeiro va avea loc Earth Summit 2012, o nouă ocazie pentru a discuta despre ecosistemul Terrei. Între 20 şi 21 iunie, sute de delegaţi ai guvernelor şi mii de reprezentanţi ai organizaţiilor regionale se vor aduna în Brazilia pentru cea de-a patra reuniune, sub patronatul Naţiunilor Unite. La 20 de ani de la prima reuniune de la Rio (1992), delegaţiile vor reveni în jurul mesei rotunde pentru a stabili strategiile pentru noul mileniu. Principalele două teme ale Earth Summit vor fi green economy şi dezvoltarea sustenabilă.
În acelaşi timp, la apropiata Olimpiadă de la Londra din acest an, ne aşteptăm ca atleţii să fie tot mai bine pregătiţi, atât din punct de vedere fizic, cât şi mental, pentru a urca pe podium. Din câte se pare, pentru a ajunge pe primul loc nu este suficient un fizic de fier, ci şi un antrenament psihologic pentru adevăraţii campioni. Potrivit New Scientist, ştiinţa sportivă a elaborat noi forme de pregătire atletică: echipa engleză mizează pe prezenţa unui psiholog care a fost alături de echipă în ultimul an de antrenament, în timp ce echipa israeliană a mizat pe un antrenament psihologic de peste patru ani. Între timp, oamenii de ştiinţă se concentrează pe descoperirea genomului comun marilor campioni din toate disciplinele.

Twitter şi Facebook

În 2012, americanii revin la urne pentru a-şi alege preşedintele. Şansele ca Obama şi contracandidatul său să mizeze totul pe reţelele de socializare sunt foarte mari. Noua campanie electorală va avea printre punctele sale forte Twitter, Facebook şi toate reţele de socializare utile pentru transmiterea de mesaje personalizate către electori. De altfel, pentru Mark Zuckerberg şi al său Facebook se anunţă un an de aur, având în vedere că va intra pe piaţa bursieră. Se vorbeşte de o lansare de 100 de miliarde de dolari, dar estimările s-ar putea să fie un pic prea optimiste. Practic, este ca şi cum celebra reţea de socializare ar încasa în jur de 125 de dolari pentru fiecare din cele 800 de milioane de profile înscrise.