17 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAvioane SA, între UE şi SUA

Avioane SA, între UE şi SUA

Preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Mircea Ursache, a surprins pe toată lumea declarând la prima conferinţa de presă după instalare că privatizarea Avioane SA Craiova cu un singur ofertant ar putea supăra UE. „Din punctul meu de vedere, fără a deranja pe nimeni, spun că este bine în prezent şi nici UE nu va agrea o privatizare cu un singur ofertant“, a spus şeful AVAS. După cum ştim, pe 31 ianuarie 2009 AVAS a primit o singură ofertă de privatizare, din partea italienilor de la Alenia Aeronautica. Italienii sunt parte a gigantului Finmeccanica şi participă într-un consorţiu internaţional la proiectul avionului multirol Eurofighter Typhoon – aflat în cursa pentru înzestrarea MApN. Au mai cumpărat dosarele de prezentare EPS Inc. Tinton Falls (SUA), Grampet SA Bucureşti – grupul controlat de Gruia Stoica şi Aerotech – divizia nemţească a gigantului francez Airbus. Dintre acestea, doar compania din SUA a cerut prelungirea ofertei de privatizare. Probabil pregăteşte o ofertă. Trebuie spus că aici este şi altă miză, pe lângă care fabrica de avioane de la Craiova ar fi doar un bonus. MApN va pune în acest an la bătaie un buget de 4,5 miliarde de euro pentru achiziţia a 48 de avioane multirol, care să înlocuiască flota de MiG-21 ce va fi casată în 2011.
Printre cei mai de seamă ofertanţi care concurează pe acest megacontract sunt Lockheed Martin (SUA) – cu oferta de F-16, SAAB (Suedia) – cu aparatele JAS-39 Gripen şi concernul Eurofighter – cu modelul Typhoon.

Şanse egale

Modelul european este cel mai avansat avion de vânătoare dintre cele prezentate, dar şi cel mai scump. Americanii ne oferă F-16 la mâna a doua, dar au argumentul că aparatele lor sunt singurele testate în lupte reale. Suedezii de la SAAB au făcut cea mai avatajoasă ofertă având în vedere raportul calitate/preţ. Mai mult, ei ofereau un offset industrial egal cu valoarea contractului. Cel puţin SAAB şi Alenia Aeronautica au legat câştigarea contractului cu MApN de preluarea Avioane SA Craiova – pe care promiteau s-o transforme în centru de mentenanţă şi poate, ulterior, de producţie a acestor aeronave. În mod ciudat însă, SAAB nu a făcut o ofertă concretă. A propus o preluare progresivă a Avioane SA, în colaborare cu statul, fapt care ocolea legislaţia actuală. Nu s-a mai auzit nimic de vreo altă ofertă, cu toate că SAAB nu a ieşit oficial din cursa pentru dotarea MApN. Alenia a făcut şi anul trecut o ofertă, calificându-se în finală cu cehii de la Aero Vodochody, în faţa cărora a pierdut în mod surprinzător. Aero Vodochody şi AVAS au ajuns să renunţe la privatizare, după mai multe runde de negocieri. AVAS a respins ca nelegale şi neconforme cu legislaţia UE solicitările cehilor. De această dată, Alenia este singura companie ofertantă şi, în mod surprinzător, AVAS invocă din nou legislaţia UE. Asta, pe lângă cererea de amânare din partea EPS Incorporated. Situaţia de la Avioane SA este atât de disperată, că societatea nu mai seamănă cu o fabrică de aeronave, ci mai degrabă cu un IMM aflat în impas. Nici măcar ajutorul de zece milioane de euro pentru o comandă de două aparate IAR-99 Şoim nu vine, cu toate diligenţele pe care directorul Valentin Bernovschi şi liderul de sindicat Victor Peţa le fac la Bucureşti. Scuza este simplă: nu avem bugetul aprobat. Şi atunci luăm în calcul această companie, EPS Incorporated. De pe site-ul companiei, aflăm că „EPS este contractorul principal al unor contracte de miliarde de dolari cu guvernul SUA“, furnizând diverse echipamente militare. Compania a fost înfiinţată în 1983, de veterani ai armatei, şi are în prezent peste 450 de angajaţi. Nu excludem aşadar ca amânarea AVAS să aibă la bază o motivaţie simplă: vrea să dea şanse egale europenilor şi americanilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU