18.3 C
Craiova
luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinCopilul dumneavoastra are nevoie de un logoped?

Copilul dumneavoastra are nevoie de un logoped?

Aveti un copil care intâmpina dificultati in pronuntarea unor cuvinte? Are probleme scolare din pricina dificultatii de insusire a scris-cititului? Ii este greu sa rosteasca, sa exprime un gând si, când o face, repeta prima silaba? Ar vrea sa spuna ceva si parca intra in „sete de aer“? Simte nevoia sa se apropie de sursa sonora? E stângaci, dar e obligat sa scrie cu mâna dreapta? Foloseste mâna dreapta când manânca, deseneaza, coloreaza, sa dea noroc, dar scrie cu mâna stânga? Are performante diferite in conditii de mediu diferite sau in compania persoanelor necunoscute? Toate acestea reprezinta motive pentru care un copil trebuie sa se intâlneasca cu un specialist in terapia vorbirii (logoped), si nu numai.


Pentru a depasi momentele dificile prin care trece un copil in a se exprima trebuie ca „echipa“ formata din familie si specialist sa conlucreze pentru a inlatura deficientele de exprimare ale copiilor. Psihologul drd. Mirela Zivari prezinta evolutia comunicarii unui copil si metodele de corectare a deficientelor de vorbire.


In mod normal, un copil: ar trebui sa gângureasca de la 3 luni; daca incepe sa gângureasca la 3 luni si nu o mai face dupa 2-3 saptamâni, ar tebui sa suspectam o deficienta de auz; emite vocale de la 4-5 luni; lalalizeaza de la 6 luni; rosteste cuvinte cu sens de la 1 an; foloseste onomatopee de la 1,5 ani; formeaza propozitii de la 2 ani; il foloseste in mod activ pe „nu“ de la 2,5 ani; foloseste pronumele personal „eu“ de la 3 ani; pune multe intrebari dupa 3 ani; „De ce?“ intra in preferintele lui dupa 4 ani; copiaza litere de tipar inainte de vârsta scolara. Daca acestea nu sunt posibile la copilul dumneavoastra, adresati-va specialistului in terapia vorbirii, logopedului.


Terapia logopedica incepe inainte de doi ani


Comunicam, colaboram, ne orientam, asimilam experienta, traim bucurii, speram, ne mobilizam si depasim dificultati, profesam, traim bucuria de a fi impreuna cu ceilalti, ne ridicam si mergem mai departe pentru a ne apropia de idealul nostru, pentru a fi mai buni, mai eficienti, pentru ca dispunem de limbaj si nu numai. Nu putem realiza nimic in afara limbajului. Claritatea exprimarii este fundamentala, isi pune amprenta asupra personalitatii, conditioneaza performantele, progresul.


Fiecare are un stil de comunicare, dar are nevoie de material verbal si de posibilitatea de a utiliza adecvat, inteligibil, acceptabil acest material. Ca sa ne exprimam logic trebuie sa pronuntam corect, sa ajungem la interlocutor, sa intram in cadrul lui lingvistic, sa ne facem auziti, apreciati. Defectele de vorbire, tulburarile de scris, de citire, de voce, imposibilitatea de a ne exprima oral, in scris, prin desen etc. ne afecteaza, ne impiedica sa fim noi insine. Pentru corectarea deficientelor de limbaj ne adresam logopedului, specialist in terapia limbajului. El este cel care ne ajuta sa rostim clar gânduri, dorinte, proiecte, proteste.


Pentru corectarea deficientelor de vorbire s-a realizat un sistem de terapie logopedica. De asemenea, logopedul ii poate ajuta pe cei care au suferit accidente vasculare cerebrale sau interventii chirurgicale pe creier, realizând cu aceasta categorie de pacienti o activitate recuperatorie a functiilor limbajului.


Terapia logopedica pentru copii se recomanda sa inceapa cât mai devreme: cel putin de la vârsta prescolara. Când avem suspiciunea de hipoacutie sau de intârziere psihomotorie accentuata, este bine sa ne adresam logopedului inainte de a implini vârsta de doi ani, deoarece in primii trei ani copilul achizitioneaza un imens material verbal, chiar daca posibilitatile de comunicare sunt limitate. Inteligenta senzorio-motorie a copilului anteprescolar implica nu numai dragoste, joc, activitate practica, ci mult mai mult. Un „ingredient“ fundamental in construirea viitorului adult responsabil, adaptabil, competitiv este cuvântul.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS