27.8 C
Craiova
luni, 3 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRăzboiul vârstnicilor cu CEZ, mediat de Comisia de Abuzuri din Senat

Războiul vârstnicilor cu CEZ, mediat de Comisia de Abuzuri din Senat

30.000 de pensio-nari din Olt acuză CEZ România pentru modul în care facturează consumul de electricitate.

Reprezentanţii Consiliului Judeţean al Persoanelor Vârstnice Olt şi prefectul Daniel Şarpe se vor întâlni mâine, la Bucureşti, cu vicepreşedintele Comisiei Parlamentare pentru Cercetarea Abuzurilor, Combaterea Corupţiei şi Petiţii din cadrul Senatului, cu reprezentanţii CEZ România, ai Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului şi ai Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei pentru a soluţiona nemulţumirile vârstnicilor, legate de modul în care se facturează energia electrică. Ei susţin că actualul sistem de emitere a facturilor le creează mari probleme şi solicită reprezentanţilor furnizorului de energie revenirea la vechiul sistem, bazat pe autocitire. Conducerea Consiliului Judeţean al Persoanelor Vârstnice (CJPS) Olt, cea a Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului şi mai-marii judeţului s-au întâlnit săptămâna trecută, la prefectură, cu reprezentanţii CEZ România, ai Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) şi ai Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), încercând să găsească o modalitate de stopare a şirului nesfârşit de probleme. Discuţiile au fost mediate de Corneliu Grosu, vicepreşedintele Comisiei Parlamentare pentru Cercetarea Abuzurilor, Combaterea Corupţiei şi Petiţii din cadrul Senatului. Cei prezenţi la discuţii au stabilit ca „războiul“ dintre CEZ şi vârstnici să fie soluţionat de această comisie. Florea Mitroi, preşedintele CJPS, şi prefectul de Olt sunt aşteptaţi mâine la Bucureşti. Aceştia se vor întâlni cu senatorul Grosu şi cu reprezentanţii CEZ, AVAS şi ANRE pentru a găsi o soluţie la aceste probleme.

„Şi-au bătut joc de oameni!“

Vârstnicii susţin că necazurile lor au început încă din 2007, când CEZ România a implementat noul sistem, ce presupune emiterea unei facturi în baza unui consum lunar estimat. În repetate rânduri, sediul societăţii, din strada Primăverii din Slatina, a fost luat cu asalt de abonaţi, care cereau lămuriri cu privire la facturile care dublau plăţile la energia consumată. Oamenii au stat la coadă la ghişeele de relaţii cu publicul, în speranţa că vor rezolva problema. Nemulţumirile lor au ajuns şi pe masa autorităţilor judeţene, iar la prefectură au avut mai multe întâlniri, fără a se ajunge însă la o soluţie. Pensionarii consideră că sistemul vechi, cu casierii de teren, era mult mai bun şi că regularizările efectuate la şase luni îi obligă să scoată bani în plus din buzunar. „Sistemul acesta cu estimarea energiei consumate nu este bun. Ne obligă să plătim mai mulţi bani atunci când se face regularizarea. Noi nu avem de unde. Pensiile sunt aşa cum le ştiţi. Facem eforturi foarte mari să plătim aceste facturi. Vrem ca reprezentanţii CEZ să ne înţeleagă şi să revină la vechiul sistem. Era mult mai bine când ne citeam noi contorul şi mergeam la ghişeu să plătim sau când venea încasatorul de teren“, sunt de părere mai mulţi vârstnici din Olt. „Cu privatizarea lor şi-au bătut joc de oameni. Profită că nu avem cum să renunţăm la serviciile lor şi ne încarcă facturile. Numai neplăceri şi greşeli au făcut de când s-au modernizat“, spunea, indignată, o pensionară.
„Este inadmisibil ce se întâmplă cu facturile eliberate de CEZ! De fapt, firma cehă a venit aici să obţină profit, însă nu e normal să faci profit umflând facturile clienţilor. Vechiul sistem era mai bun“, este de părere Tudor Săulescu, un pensionar din Slatina. Ideea lui este susţinută de alţi vârstnici. „Înainte nu era nici o bătaie de cap. Citeam contorul şi plăteam. Acum plătim, dar nu ştim ce“, a spus şi Petre Relu din Slătioara.

Autocitire sau alt furnizor de electricitate

Preşedintele CJPS este de părere că în această problemă nu există cale de mijloc. „Noi nu cerem milă! Nu cerem clemenţă! Cerem doar să plătim cât consumăm. Dacă nu acceptă solicitarea noastră de a reveni la vechiul sistem – autocitire, o rupem cu CEZ-ul! Piaţa energiei este liberă. Dacă nu acceptă, trecem la alt furnizor de energie electrică“, a declarat Mitroi. În acest sens, el a înaintat, anul trecut, memorii la guvern, la Preşedinţia României, la Senat şi la Camera Deputaţilor. Lista cu nemulţumirile abonaţilor CEZ din Olt a fost semnată de 30.000 de oameni, susţine Mitroi. Potrivit Regulamentului de furnizare a energiei, în art. 133 sunt stipulate modalităţile de facturare astfel: „a) pe baza indexului transmis furnizorului de consumator (autocitire); b) pe baza unui consum lunar estimat de energie electrică, stabilit de comun acord cu consumatorul printr-o convenţie de consum, document semnat de ambele părţi, în care se prevăd cantităţile de energie electrică facturate lunar, urmând ca abaterea consumului real faţă de această estimare să se distribuie uniform pe întregul interval de citire; c) pe baza unui consum estimat de furnizor, avându-se în vedere consumul realizat în perioada cuprinsă între cele mai recente două citiri“.
„Fiecare furnizor de energie electrică trebuie să găsească soluţii de comun acord cu consumatorii, or, CEZ nu doreşte acest lucru. Ei au luat consumul istoric – estimarea din punctul c al art. 133 – şi l-au pus pe convenţia stipulată de punctul b. Nu se poate aşa ceva! Consider că, în urma deficienţelor de facturare, CEZ ar putea fi obligată de guvern să revină la autocitire. Noi ne menţinem punctul de vedere şi alături de noi este şi prefectul de Olt“, a precizat preşedintele CJPS.

Explicaţii

Iulia Borşan, coordonator comunicare externă la CEZ România, este de părere că acuzele aduse de vârstnicii din Olt nu au o justificare corectă şi susţine că distribuitorul CEZ îşi doreşte să găsească o cale de mijloc pentru a îmbunătăţi relaţiile pe care le are cu abonaţii din judeţ. Borşan a lăsat să se înţeleagă că, în acest context, furnizorul de electricitate pentru judeţul Olt nu poate da curs revendicării petiţionarilor, aceea de a se reveni la vechiul sistem de facturare bazat pe autocitire.
„Din punctul de vedere al CEZ, revendicările abonaţilor din Olt nu au o justificare directă. Considerăm că nu încălcăm nici o lege! Noi le-am explicat abonaţilor din Olt şi la şedinţa care a avut loc, săptămâna aceasta (săptămâna trecută-n.r.), la prefectură, că, prin sistemul pe care l-am implementat, plata facturilor nu se face în avans. De la emiterea facturilor până la data plăţii, cei nemulţumiţi pot oricând să modifice consumul estimat. În plus, noi avem dreptul să citim contoarele la un interval cuprins între una şi şase luni, potrivit legislaţiei în vigoare. Acum le-am propus să facem citirea la trei luni, dar nici aşa nu au fost de acord. CEZ doreşte calea de mijloc. Cu ajutorul reprezentanţilor parlamentului sperăm să soluţionăm public aceste probleme. Sper ca miercuri, la Bucureşti, să fie luată o decizie care să mulţumească pe toată lumea. Iar dacă abonaţii din Olt vor să opteze pentru alt furnizor de energie este alegerea dumnealor! Piaţa energiei este liberă“, a declarat Iulia Borşan, coordonator de comunicare externă al CEZ România.  
Specialistul de relaţii publice din Olt al CEZ, Ştefania Ispas, este de părere că nemulţumirile pensionarilor din Olt se pot rezolva. Ispas susţine că orice nemulţumire a abonaţilor poate fi soluţionată de specialiştii CEZ. În opinia ei, un simplu telefon la furnizor rezolvă rapid diverse situaţii, începând de la informaţii despre factură până la posibilitatea de a-şi modifica tariful sau consumul estimat. „Noi considerăm că sistemul actual este tot un fel de autocitire, numai că, în loc de index, se prezintă consumul estimat. Acesta trebuie foarte bine aproximat. Abonaţii pot compara indexul de pe factură cu cel de pe contor şi, în funcţie de rezultat, pot să îl schimbe. Este o modalitate destul de simplă. Pot apela numărul de telefon (0249)939 şi intră în legătură cu specialiştii CEZ. Printre datele ce le vor fi solicitate sunt codul de abonat şi codul numeric personal“, a explicat Ştefania Ispas.
CEZ România furnizează energie către şapte judeţe din ţară: Olt, Teleorman, Argeş, Dolj, Vâlcea, Mehedinţi şi Gorj şi are 1.400.000 de clienţi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII