22 C
Craiova
duminică, 12 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalGorjAbandonul şcolar, greu de controlat

Abandonul şcolar, greu de controlat

Aproximativ 600 de elevi din judeţul Gorj au renunţat la cursuri anul trecut. Abandonul şcolar este un fenomen destul de greu de controlat, potrivit reprezentanţilor inspectoratului şcolar.

La nivelul judeţului Gorj, abandonul şcolar reprezintă un fenomen care nu poate fi controlat. Potrivit inspectorului şcolar general, Liviu Andrei, numărul elevilor care abandonează cursurile nu se schimbă foarte mult de la un an şcolar la altul. „Anul trecut, au renunţat la şcoală aproximativ 580 de elevi. An de an, această cifră nu cunoaşte schimbări foarte mari. Majoritatea copiilor care renunţă să mai meargă la şcoală sunt din mediul rural. De exemplu, sunt familii de romi care preferă să-şi trimită copiii la muncă decât să-i lase să meargă la şcoală. Abandonul şcolar este o problemă care nu poate fi controlată. O supraveghem şi încercăm să o combatem, dar nu se pot face prea multe lucruri. Sunt consilieri şcolari, psihologi care iau legătura cu familiile în care apar astfel de probleme şi discută cu părinţii şi elevii, încercând să-i convingă de importanţa şcolii. Depinde de la caz la caz de rezultate“, a afirmat inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Gorj.

 

Cauze multiple

 

Abandonul şcolar are mai multe cauze, dar cele mai frecvente, potrivit reprezentanţilor ISJ Gorj, sunt sărăcia, plecarea părinţilor în afara graniţelor ţării sau chiar plecarea elevilor în străinătate. „Cei mai mulţi elevi care renunţă la cursuri fac parte din familii sărace, care nu îşi mai permit să-şi ţină la şcoală copilul. De asemenea, abandonul şcolar apare şi în familiile în care părinţii au plecat la muncă în străinătate şi copilul rămâne nesupravegheat. Sunt cazuri în care elevii claselor a XI-a şi a XII-a pleacă la muncă în Italia, Spania sau Grecia şi renunţă la şcoală. Aşa cred ei că le este mai bine, că pot face mai mulţi bani. Fenomenul abandonului şcolar nu poate fi eliminat, dar poate fi redus. O soluţie ar fi lecţiile de dirigenţie, bine ţinute, în care profesorul diriginte îl poate convinge pe elev că este bine pentru el să înveţe, să-şi făurească un viitor“, a adăugat Liviu Andrei.

Altă cauză a abandonului şcolar este faptul că unii părinţi sunt nemulţumiţi de sistemul de învăţământ din România. „Am întâlnit părinţi care mi-au spus că nu sunt mulţumiţi de oferta educaţională de aici şi preferă să-şi ia copiii cu ei în străinătate. Nu avem certitudinea că elevii îşi vor continua studiile acolo, unii o fac, alţii nu. Depinde şi de educaţia părinţilor, de gradul lor de cultură“, a afirmat Andrei.

Definiţia abandonului

Abandonul şcolar constă în încetarea frecventării şcolii, părăsirea sistemului educativ, indiferent de nivelul la care s-a ajuns, înaintea obţinerii unei calificări sau pregătiri profesionale complete sau înaintea încheierii ciclului de studii început. Cauzele abandonului şcolar pot fi economice, socio-culturale şi religioase, psihologice şi pedagogice.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU