24.6 C
Craiova
marți, 11 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalGreva ceferistilor, bucuria transportatorilor auto

Greva ceferistilor, bucuria transportatorilor auto

Autogarile au fost luate cu asalt de calatorii care trebuie sa astepte ore intregi ca sa apuce un bilet la inghesuiala, intr-un microbuz sau autobuz


Dupa cinci zile de greva generala a mecanicilor de locomotiva nu se anunta nimic bun. La nivel national, Caile Ferate inregistreaza in fiecare zi pierderi de zeci de miliarde de lei, in conditiile in care regionalele oricum inregistrau pierderi. In acest timp, guvernantii refuza sa cedeze presiunii sindicatelor privind acordarea de tichete de masa si majorarea cu 10,7 % a salariilor.


Printre cei care au cel mai mult de suferit din cauza conflictului de munca sint calatorii de ocazie si navetistii. Si unii, si altii si-au pierdut speranta ca vor mai reusi sa ajunga la destinatie cu trenul, asa ca in ultimele zile garile s-au cam golit. Nici Gara Craiova nu face exceptie. Angajatele de la ghisee nu mai prididesc cu pauzele de masa prelungite, din cauza lipsei clientilor.


Altfel stau insa lucrurile alaturi, la Autogara Nord. Lume multa pe bancile din statie, dar si in sala de asteptare. Buluc la autobuzele si microbuzele particulare. Toti asteapta un mijloc de transport care sa-i duca acasa sau acolo unde au treaba. Unii dintre ei stau de ore intregi. „De la ora 8.00 astept impreuna cu cei doi copii un autobuz care sa ne duca la Severin, dar nu am prins bilete, era coada prea mare. Sper sa am mai mult noroc dupa prinz“, a spus Ileana Ciortan.


„Nu fac drumul acesta prea des, am venit la Craiova cu treburi, insa nu am crezut ca va fi atit de greu sa ma intorc acasa“, a sustinut si Georgeta Stancu. Femeia spunea ca a incercat de doua ori fara succes sa prinda un loc intr-un microbuz spre Bucuresti, insa biletele s-au terminat.


Ca sa poata face fata afluxului de calatori, firmele de transport au introdus noi autovehicule pe trasee, dar chiar si asa este greu sa suplinesti activitatea celor 112 trenuri suspendate pe perioada grevei (dintr-un total de 168 care ar fi trebuit sa plece din Gara Craiova catre diverse destinatii).


„Aproape ca nu mai facem fata…“


„Sint din Draganesti – Olt, dar lucrez la o firma din Slatina. Aveam abonament la tren de doi ani, dar acum, de cind cu greva asta, merg cu microbuzul, ca alta solutie nu am. Alti bani, alta distractie! Isi bat joc de noi, nu le pasa decit de ei! In loc sa se multumeasca ca au un serviciu stabil, acum vor bani mai multi? De ce nu vorbesc despre datoriile pe care CFR le are la buget? Vor numai bani, dar nu-i intereseaza de unde vin acestia. Trebuie sa scoatem noi alti bani din buzunar ca nu vor ei sa vina la serviciu?“, s-a intrebat suparat Ilie Doncea, lacatus. In aceeasi situatie sint sute de persoane din Slatina. Milioane de lei intra in fiecare ora in buzunarul celor care efectueaza curse cu microbuzele. Despre siguranta nu se mai intereseaza nimeni, astfel ca oamenii sint inghesuiti in microbuze pina la destinatie. Producerea unui accident de circulatie in care ar fi implicat un astfel de microbuz incarcat cu mult peste limita legala s-ar solda cu urmari dintre cele mai tragice.


Marian I., din Slatina, este sofer pe un microbuz. De saptamina trecuta, cind a fost declansata greva feroviarilor, firma unde lucreaza a inmultit cursele, ba chiar a mai introdus citeva masini pe traseu. Pe soferi nu i-a intrebat nimeni nimic, dar li s-a promis un salariu mai mare in aceasta luna. „Aproape ca nu mai facem fata! Cum terminam o cursa, abia avem timp sa ne odihnim citeva minute, ca o luam de la inceput. Plec cu masina plina de oameni. Nici nu se umple bine masina, ca imediat se aduna oameni linga microbuz, care ne asteapta sa ne intoarcem. (…) In primele zile ne-a placut si noua ca aveam clienti multi, dar acum, nu stiu… am obosit. Ne e teama sa nu facem vreun accident din cauza oboselii“, a spus acesta. Patronii firmelor care efectueaza curse de maxi-taxi isi freaca miinile de bucurie. Pentru ei, situatia reprezinta sansa nesperata de a-si rotunji serios veniturile pe seama persoanelor puse in imposibilitate de a se deplasa pe calea ferata. „Nu ne asteptam nici noi ca greva sa dureze atit de mult. Normal ca, pentru noi, este o sansa pe care nu o puteam rata. Am dublat numarul masinilor, iar daca mai dureaza citeva zile ma gindesc sa mai cumpar doua-trei microbuze. Banii pe care i-am obtinut pe cursele din ultimele zile ii faceam, de regula, intr-o luna. Asta e: necazul unora, profitul altora“, a declarat patronul unei firme de transport.


Si pentru ca lucrurile sa se inrautateasca si mai mult, Federatia Sindicatelor Feroviare din Ramura Miscare – Comercial, Federatia „Drum de Fier“ si USIFR Atlas au anuntat ca de pe 17 iunie se vor alatura mecanicilor de locomotiva si angajatilor de la revizia vagoanelor si vor intra, la rindul lor, in greva generala. Cele trei federatii insumeaza aproximativ 80 la suta din angajatii cailor ferate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS