10.6 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCum te păcăleşti la supermarket

Cum te păcăleşti la supermarket

Scurt ghid de evitare a trucurilor de marketing prin care magazinele determină clienţii să cumpere mult şi scump

Este bine cunoscut faptul că supermarketurile şi-au dezvoltat de-a lungul timpului un vast arsenal de trucuri pentru a-şi determina clienţii să cumpere cât mai mult. Fiecare dintre noi a căzut în capcană, conştient sau nu. De curând, am fost la Lidl. Mai mult din curiozitate, pentru că şi-a făcut faima că are cele mai mici preţuri. Nu fac reclamă magazinului, pentru asta există servicii specializate. Ce am observat, însă: preţurile produselor de pe rafturi nu sunt afişate sub produs, ci deasupra lui. Biscuiţii X, ambalaţi în pachete de 500 g, afişează sub produs preţul Y. Oferta pare extrem de tentantă. Dacă eşti mai atent însă, îţi dai seama că preţul Y este de fapt pentru biscuiţii X, ambalaţi în pachete de 250 g, care se află pe raftul de jos. Preţul corect pentru biscuiţii ambalaţi în pachete de 500 g este afişat deasupra raftului cu acest produs. Dacă eu am 1,78 m şi abia am observat preţul, vă daţi seama la ce înălţime este afişajul. „Aşa procedăm la toate magazinele noastre din România şi din Europa, este politica noastră. Este adevărat că am avut câteva reclamaţii, dar asta numai din cauză că oamenii nu sunt atenţi. Magazinul este organizat standard. Clientul ajunge prima dată la rafturile cu dulciuri şi termină cu cele de cosmetice şi detergenţi. În ce priveşte aşezarea pe raft, Lidl începe cu mărcile proprii şi continuă cu cele mai cunoscute mărci şi produsele cele mai vândute. Furnizorii noştri înţeleg că avem propria politică de dispunere a mărfurilor în magazin şi nu facem rabat de la ea“, a precizat Dan Palage, directorul regional de vânzări al Lidl România.

Reguli de aliniere a mărfurilor pe rafturi

Alt magazin deschis de curând în Bănie este hipermarketul Auchan, în incinta ElectroputereParc. Ca toată lumea, am mers la cumpărături aici, oferta fiind diversificată. Printre cumpărături, în coş şi-a găsit locul şi o sticlă de ulei, la un preţ ce-i drept mai convenabil decât la magazinul din cartier. La capătul raionului, mă aştepta ulei la „ofertă“, cu un preţ sensibil mai mic. Neîncrezător, m-am apropiat de stiva de baxuri şi am putut citi pe una din sticle: 900 ml. Misterul preţului mic era elucidat, uleiul era mai puţin, de aceea era mai ieftin. Cu amabilitate, directorul de marketing al Auchan România, Tiberiu Dăneţiu, ne-a explicat politica de dispunere a mărfurilor în magazin. „La Auchan, aranjarea produselor la raft se face în funcţie de nevoile clienţilor. Prezentarea produselor se face pe verticală pe mai multe rafturi simultan, iar ordinea în care sunt aranjate, în cadrul unei nevoi (categorii de produse), este cea a preţurilor crescătoare, de la stânga la dreapta. Spre exemplu, la sucuri naturale gruparea se face pe fruct (portocale, grapefruit, mere, pere, caise, fructe exotice etc.), iar în cadrul fiecărei familii produsele sunt aranjate în verticalitate, în ordinea crescătoare a preţurilor, de la stânga la dreapta“, a spus acesta. Obişnuinţa de scris/citit de la stânga la dreapta în societatea occidentală este folosită cu succes în reclame. Altă situaţie este aceea în care etichetele de la raft nu sunt aşezate în dreptul produselor corespunzătoare. Poţi găsi pe rafturi un produs la preţul X afişat pe etichetă, însă la casă afli după citirea codului de bare că acesta are preţul Y. Diferenţele pot să apară de la firma producătoare sau cantitate. Alte magazine anunţă oferte supertentante în pliantele publicitare pe care nu le găseşti în magazin. Unele magazine sunt atente la înălţimea la care sunt poziţionate unele produse: cele mai vândute trebuie să fie poziţionate la înălţimea ochilor. Câteva trucuri au devenit deja clasice. Să amintim şi noi câteva. Raioanele sunt aranjate similar unor piste de curse, fiind nevoit să parcurgi o secţiune întreagă pentru a schimba rândul. Lucrurile cele mai tentante se află de obicei pe rafturile din dreapta. Explicaţia e simplă: toţi mergem de obicei pe dreapta. Studiile au demonstrat că muzica lentă îi face pe oameni să zăbovească mai mult, prin urmare să facă mai multe cumpărături. Dacă muzica este prea tare, oamenii devin mai alerţi şi se mişcă mai repede prin raioane. Mărunţişurile sunt aşezate de obicei în zona caselor de marcat: în timp ce stau la coadă, oamenii vor fi tentaţi să arunce un ultim produs în coş.
În consecinţă, când ieşiţi la cumpărături, fiţi atenţi la trucurile magazinelor. Dacă vreţi să ne povestiţi propriile experienţe, vă aşteptăm pe site-ul GdS şi pe Facebook.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS