Acasă Bani & Afaceri Exproprieri umflate pentru podul Calafat-Vidin

Exproprieri umflate pentru podul Calafat-Vidin

-

Un hectar de teren în Calafat, pe traseul pe care va fi infrastructura podului peste Dunăre, va fi expropriat cu aproape 100.000 de euro. Guvernul a suplimentat suma necesară exproprierilor în zonă cu 2,465 milioane de lei. În total, exproprierile costă statul român 9,85 milioane de lei.

Statul român va plăti în medie 366.435,07 lei pentru un hectar de teren în zona Calafatului. Adică aproape 100.000 de euro pe hectar. Aceasta este media cu care vor fi expropriate terenurile de la Calafat şi Poiana Mare, prin zonele stabilite pentru a trece infrastructura adiacentă podului peste Dunăre Calafat – Vidin. În şedinţa de miercuri, 23 septembrie, guvernul a aprobat o hotărâre privind despăgubirea persoanelor care au terenuri pe traseul pe care va fi construită infrastructura de legătură cu podul. Suma care se suplimentează pentru plata despăgubirilor este de 2,465 milioane de lei şi se adaugă celor 7,3 milioane de lei alocaţi în urmă cu câteva luni, potrivit HG nr. 576/2009. Banii, în total 9,85 milioane de lei, sunt pentru exproprierea unei suprafeţe de 267.851 de metri pătraţi, potrivit proiectului de hotărâre de guvern aprobat ieri şi care va fi publicat în curând în Monitorul Oficial.

Schimbarea destinaţiei terenului i-a crescut preţul

În nota de Fundamentare întocmită de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) – iniţiatorul proiectului de hotărâre de guvern – se precizează că a fost nevoie de suplimentarea sumelor pentru că, între timp, s-a schimbat încadrarea unei părţi din terenurile din zonă.
„Datorită schimbării categoriei de folosinţă a unei părti din suprafaţa afectată, dintr-o categorie inferioară într-o categorie superioară, ne aflăm în situaţia că suma de bani aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 576/2009 să nu fie suficientă.
Bunurile imobile pentru care este necesară suplimentarea valorii despăgubirilor sunt cele prevăzute în Anexa nr. 2, la Hotărârea de Guvern nr. 576/2009“, se arată în Nota de Fundamentare a MTI. Primarii celor două localităţi, Calafat şi Poiana Mare, spun că în ultimul an nu a fost transferat din extravilan în intravilan nici un petic de pământ din suprafaţa care a fost expropriată. Contactat telefonic, directorul coordonator al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Cristian Dascălu, spune că este posibil ca în studiul de fezabilitate, întocmit în urmă cu câţiva ani, să fi fost prinsă o suprafaţă de teren ca şi extravilan, iar între timp să se fi transformat în intravilan. Banii pe care statul îi dă în plus pentru exproprieri provin în urma unor expertize la faţa locului.
„Suplimentarea a fost cerută în urma unui raport de evaluare, nu pentru că aşa am dorit noi. Evaluatorii angajaţi de noi au arătat că este nevoie de o sumă mai mare“, a precizat Dascălu. Primarul din Poiana Mare, Marin Vintilă, spune că terenurile de expropriat sunt în zona Gării Golenţi şi sunt în extravilanul localităţii, la şase kilometri de aşezarea respectivă.
„Este posibil să fi suplimentat sumele, pentru că au fost câţiva cetăţeni care nu au dorit să semneze actele de expropriere, pentru că nu le-au convenit sumele“, a arătat Vintilă.
 
Preţ bun pentru cei din Calafat şi dublu pentru Poiana Mare

Locuitorii din Calafat primesc, în funcţie de teren, de la trei la zece euro pe metrul pătrat, ceea ce înseamnă că un hectar a ajuns la 100.000 de euro, în medie. Aceste cifre au fost confirmate de primarul din Calafat, Mircea Guţă, care a declarat: „Se plătesc despăgubiri în funcţie de teren: trei euro mp de teren extravilan, şapte euro mp – pentru livezi şi vii şi zece euro mp – pentru terenul intravilan, în special pentru cel amplasat în apropierea drumului naţional. Este un preţ acceptabil, chiar bun, aş putea să spun, având în vedere perioada prin care trecem“.
Cei din Poiana Mare, unde terenul este extravilan, vor primi de la stat 6.500 de lei pentru un hectar de teren extravilan. Vicepreşedintele Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare, Cristian Clenciu, a precizat că 6.500 de lei pe hectarul de teren extravilan este un preţ bun, peste preţul actual al pieţei: „În zona Poiana Mare, se vinde un hectar de teren extravilan cu 3.000-4.000 de lei, ceea ce înseamnă că dacă au primit pentru exproprieri 6.500 de lei este destul de mult. Şi pentru Calafat, trei-şapte euro pe metrul pătrat este bine, peste preţul pieţei“.

Două hotărâri, ultimele alocări

Guvernul a adoptat, de fapt, două hotărâri în şedinţa de săptămâna aceasta, ambele destinate exproprierilor de la Calafat, una pentru alocarea sumei care a mai rămas (385.000 de lei, pentru trecerea în proprietatea statului a 16.844 de metri pătraţi), iar cea de-a doua hotărâre de guvern, pentru suplimentarea sumei totale alocate cu 2,465 milioane de lei.

Au demarat lucrările la Calafat
Directorul coordonator al CNADNR, Cristian Dascălu, a declarat pentru GdS că au început lucrările la infrastructura rutieră şi feroviară din jurul podului. „S-a început lucrul la terasamente, la decopertarea în apropierea drumului. Exproprierile nu s-au terminat, dar acolo a trebuit să înceapă lucrările, pentru că ele trebuie finalizate anul viitor“, a menţionat Dascălu.
Consorţiul de firme AZVI-VIMAC lucrează la infrastructura rutieră şi feroviară care va face legătura cu podul peste Dunăre. Valoarea investiţiei este de 67 de milioane de euro, din care jumătate de la bugetul de stat şi jumătate de la UE, sub forma unui împrumut nerambursabil.

Se plătesc despăgubiri în funcţie de teren: trei euro mp de teren extravilan, şapte euro mp – pentru livezi şi vii şi zece euro mp – pentru terenul intravilan, în special pentru cel amplasat în apropierea drumului naţional. Este un preţ acceptabil, chiar bun, aş putea să spun, având în vedere perioada prin care trecem“.

Mircea Guţă, primar în Calafat

 

ȘTIRI VIDEO GdS

8 COMENTARII

Se închide circulația rutieră pe pasajul „Nicolae Titulescu”

Primăria Municipiului Craiova anunţă restricţii de circulaţie, astăzi, pe pasajul „Nicolae Titulescu” cu ocazia executării lucrărilor de reparații la calea de rulare...