EXCLUSIV: GdS a realizat un studiu în rândul marilor companii locale privind modul în care au gestionat criza. „Greii“ economiei recomandă prudenţă de acum înainte. Aflaţi de la managerii intervievaţi care este secretul supravieţuirii pe piaţă, care au fost dificultăţile companiilor din 2008 încoace şi, mai ales, dacă am ieşit sau nu din criză.
Unele dintre cele mai mari companii din Dolj şi din regiune, care au mii de angajaţi şi gestionează afaceri de miliarde de lei anual, în total, au păreri împărţite în privinţa crizei. GdS a adresat mai multor firme mari acelaşi set de întrebări, legate de criză, de dificultăţile întâlnite, de disponibilizările de personal, respectiv despre cum văd companiile o eventuală revenire sau o posibilă nouă criză, dat fiind contextul internaţional. Cei mai mulţi dintre marii întreprinzători consideră că nu a trecut criza, piaţa nu şi-a revenit, în schimb sunt optimiști şi susţin că tot ceea ce a fost mai greu a trecut. Există şi companii care au simţit o revenire a afacerilor şi reprezentanții acestora spun că am ieşit din criză.
CEZ aduce veşti bune: a crescut consumul de energie
Cel mai important semnal al redresării economice este creşterea consumului de energie. Acest lucru înseamnă că producătorii industriali (marii consumatori) şi-au intensificat activitatea fie pentru export, fie pentru piaţa internă. „Datele privind consumul de energie electrică arată o uşoară creştere faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut. Este adevărat că încă există fluctuaţii de consum la nivelul consumatorilor industriali, ca impact al cererii, în special, pe pieţele internaţionale. În cazul în care aceste elemente vor continua să se stabilizeze, indicatorul relevant fiind consumul de energie electrică, considerăm că s-a depăşit actuala criză“, a declarat, pentru GdS, Adrian Borotea, membru al directoratului CEZ România. O nouă criză ar afecta şi România, crede reprezentantul CEZ, dar consideră că tot ce a fost mai greu a trecut: „Se vorbeşte tot mai mult de o nouă criză, de această dată la o nouă dimensiune, cea a mai multor state considerate până acum dezvoltate. Suntem în UE, aşa că orice criză la acest nivel se va reflecta şi la noi. (…) Suntem încrezători că momentele grele au trecut“. Cele mai mari dificultăţi ale grupului CEZ pe perioada crizei au fost „lipsa de lichidităţi de pe piaţă şi dificultăţile de finanţare/refinanţare, precum și tendinţa generală a clienţilor societăţii CEZ Vânzare de eficientizare şi economisire“, informează compania, aspecte care au condus la creşterea creanţelor de recuperat de la consumatori.
Şeful CNV a Ford: „Da, am ieşit din criză!“
Directorul general al Companiei Naţionale de Vânzări (CNV) a Ford România, Henrik Nenzen, are o viziune optimistă atât asupra economiei României, cât şi asupra revenirii pieţei auto. Întrebat dacă România a ieşit din criză, Henrik Nenzen a declarat, pentru GdS: „Da, am văzut primele semne de creştere a PIB. Nu în mod impresionant, dar cred că ar trebui să fim mulţumiţi. Economia României a mers mult mai bine decât cea a altor ţări, ceea ce noi recunoaştem“. Cu toate că piaţa auto a înregistrat o scădere cu 5% anul acesta, pentru anul viitor, şeful CNV a Ford România vede o dezvoltare a pieţei auto cu 20%. Henrik Nenzen nu crede într-o nouă criză: „Suntem pe drumul cel bun şi nu cred într-o altă recesiune ca în anii 2008-2009. Văd o mulţime de semne pozitive la orizont, dar, de asemenea, văd şi unele negative“.
Pan Group recomandă prudenţă
Alţi manageri de firme de top consideră că nu a trecut criza, dar sunt semnale de revenire. Pan Group – companie lideră în domeniul panificaţiei – are în jur de 1.000 de angajaţi. „Pan Group a înregistrat o creştere cu 18% a cifrei de afaceri, însă, nereflectarea integrală a creşterilor de preţuri la materiile prime în preţul final al produselor ne-a costat diminuarea profitului companiei, pe de o parte şi nemulţumirea consumatorului final legată de creşterea preţurilor, pe de altă parte. Criza nu a trecut, dar important este că noi am avut şi avem resurse pentru a menţine activitatea companiei în condiţii normale“, a spus directorul de marketing al Pan Group, Florin Busuioc. El a mai spus că problema cea mai mare în ultima perioadă s-a manifestat „printr-o criză de lichidităţi. Acest lucru a adus după sine şi efecte: banii se întorc greu din piaţă, prin urmare plăţile se fac mai greu, finanţarea bancară a devenit mai scumpă şi mai dificil de obţinut. Criza economică înseamnă o reducere a consumului, o diminuare a pieţelor de desfacere în volum (…)“. În condiţiile în care, pe segmentul de panificaţie, nu şi-a revenit consumul intern nici în al doilea trimestru al anului 2011, Florin Busuioc recomandă: „(…) Cuvântul de ordine ar trebui să fie prudenţa“.
Electroputere – restructurări masive
Odinioară considerată motorul industriei doljene, Electroputere a trecut la restructurări masive şi pe perioada crizei. În 2009 şi 2010 au fost disponibilizaţi 850 de oameni. Piaţa de desfacere este în scădere, din cauza concurenţei apărute din China, pe segmentul de export, a explicat Adrian Dumitriu, directorul companiei. Alte dificultăţi pe perioada crizei au fost: amânarea proiectelor de infrastructură energetică, restrângerea pieţelor tradiţionale, respectiv, dificultăţi în obţinerea finanţărilor. Reprezentantul Electroputere consideră că piaţa nu a înregistrat o revenire nici pe plan intern, nici extern, în domeniul de activitate al firmei.
Top Gel: oamenii consumă mai puţin
Deşi consideră că nu a trecut criza, Top Gel, producătorul local de îngheţată, a avut afaceri în creştere în ultimii ani. Compania şi-a crescut numărul de clienţi în ultimii ani, de la 14.000 în 2008, la circa 25.000 în 2011, a explicat managerul companiei, Adriean Asan Mic. „Acesta a fost succesul afacerii noastre pe perioada crizei, că ne-am extins“, a spus managerul. Compania a ajuns la 700 de angajaţi vara, iar pe timpul iernii numărul lor scade la 480-450, dar nu din cauza crizei, ci a activităţii sezoniere. Totuşi, oamenii şi-au schimbat obiceiurile de consum şi acest lucru se resimte şi în industria alimentară. „Oamenii renunţă la anumite cheltuieli. Această schimbare se simte în continuare. Lumea îşi creează rezerve pentru un nou crash, iar acest lucru nu este benefic pentru societatea actuală de consum“, a spus managerul Top Gel.
Cerealcom: agricultura ne poate salva
Mihai Anghel, deţinătorul grupului de firme Cerealcom, susţine că numai investiţiile în agricultură pot salva România, şi că astfel am putea ieşi din criză. „Agricultura poate salva piaţa românească, doar că noi nu vedem lucrul acesta. Stăm cu ochii pe cer şi ne rugăm la Dumnezeu să plouă. Nu aşa se face agricultură“, a spus Mihai Anghel. Compania lui nu a disponibilizat personal pe perioada crizei, susţine omul de afaceri. Despre eventualitatea unei noi crize, Anghel a lăsat să se înţeleagă că managerii prudenţi vor avea de câştigat: „Dacă eşti cu mintea limpede te gândeşti că poate veni o nouă criză şi acţionezi ca atare“.
Elpreco: piaţa e afectată de lipsa investiţiilor
Producătorul de prefabricate Elpreco a fost afectat de blocajele din economia naţională „într-o mică măsură“, susţine directorul general al companiei, Dan Căprioară. „Piaţa materialelor de construcţii îşi păstrează trendul uşor descrescător şi în acest an. Piaţa este semnificativ afectată de lipsa investiţiilor în proiecte noi, atât în sectorul rezidenţial, cât şi în cel comercial. Piaţa va continua să se deterioreze dacă nu este sprijinită de proiecte publice de mare amploare, cum ar fi dezvoltarea infrastructurii“, a precizat directorul general al Elpreco, Dan Căprioară. Despre fluctuaţiile de personal din companie, directorul general spune că „este o etapă a planului de eficientizare a proceselor de producţie“ şi că a fost demarat la începutul anului 2008, respectiv că a coincis cu preluarea pachetului majoritar de acţiuni al Elpreco de către irlandezii de la CRH.