23.4 C
Craiova
duminică, 2 iunie, 2024
Știri de ultima orăActualitateGreva de la Dacia ar putea afecta investiţiile în industria auto din Europa Centrală şi de Est

Greva de la Dacia ar putea afecta investiţiile în industria auto din Europa Centrală şi de Est

Greva angajaţilor de la Dacia ar putea fi un semn că salariile din industria constructoare de maşini în ţările din regiune vor creşte mai repede decât se anticipa şi ar putea determina viitoarele investiţii în industria auto să ocolească Europa Centrală şi de Est, potrivit Automotive News Europe.

Potrivit sursei citate, greva angajaţilor Dacia ar putea duce la o regândire fundamentală cu privile la alegerea locaţiilor pentru producţia de maşini şi piese din partea unor constructori auto precum Ford, Kia, Hyundai, General Motors (GM), sau Fiat. 

În multe situaţii în care s-a decis amplasarea de către marile companii internaţionale a unei unităţi de producţie auto în Europa Centrală şi de Est, criteriul de bază în luarea deciziei a fost nivelul redus al salariilor în aceste ţări, situaţie întâlnită şi în cazul companiei Renault, care a preluat Dacia. Însă acum, când salariile cresc în tăţile din regiune cu mult peste nivelul de creştere înregistrat în Europa de vest, constructorii auto ar putea fi determinaţi să se orienteze spre alte pieţe, ce pot fi mult mai atractive din acest punct de vedere.

Potrivit statisticilor Eurostat, citate de NewsIn, costurile muncii au crescut în România cu 21,6% numai în perioada celui de-al patrulea trimestru din 2007. De asemenea, în Polonia creşterea a fost de 11,1%, iar în Slovacia şi Cehia, cheltuielile cu manopera au crescut cu 8,1 şi respectiv 6,7%. Pe de altă parte, costurile muncii au crescut cu numai 1,5% în Germania şi 3% în Franţa de-a lungul aceleiaşi perioade de timp.

Marocul ar putea fi doar una din ţările ce pot beneficia de pe urma unei eventuale reticienţe a constructorilor auto cu privire la statele din Europa centrală şi de est, potrivit Automotive News Europe. Renault vrea ca peste câţiva ani să poată produce până la 400.000 de maşini în Africa de Nord, ceea ce va determina apariţia unui efect multiplicativ la nivel industrial în zona respectivă.

Totuşi, asta nu înseamnă că producţia de maşini la costuri reduse în Europa centrală şi de est este pe cale de a se încheia din cauza costurilor muncii care devin tot mai mari, pentru că în ciuda acestor creşteri, munca va continua să reprezinte o mică parte din preţul unei maşini. Potrivit unui studiu efectuat de Deutsche Bank în anul 2007, munca reprezintă 30 de euro, sau mai puţin de 1% din totalul de 3.200 euro cât era costul de producţie al unui automobil Logan. Astfel, în comparaţie, suma de 260 de euro reprezintă costurile muncii pentru producţia unui Renault Megane în valoare de 8.500 de euro (costuri de producţie).

În Spania şi Portugalia, ţări ce în urmă cu aproximativ 20 de ani faceau parte din statele cu costuri mici pentru muncă, situaţia s-a schimbat atât de mult, încât unii constructori de maşini se chinuie să supravieţuiască. De acea, problema costurilor muncii în industria auto este un motiv întemeiat ca pe termen lung, companiile să caute posibilităţi de investiţii nu numai într-o singură zonă cu un nivel scăzut al costurilor muncii, cum ar fi Europa Centrală şi de Est, sau chiar să caute mai aproape de sediile lor centrale, în vestul Europei, unde creşterea costurilor muncii e mai lentă decât pe pieţele emergente.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII