20.6 C
Craiova
sâmbătă, 11 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateNecunoscutele afacerii Ford-Daewoo

Necunoscutele afacerii Ford-Daewoo

Deşi contractul de privatizare a Daewoo a fost semnat, iar lucrurile îşi urmează făgaşul normal, situaţia activelor este încă tulbure. Producătorul român de automobile deţine nu numai terenuri de sute de milioane de euro, dar şi aproximativ 70 de milioane de euro în conturi, bani care ar trebui, de asemenea, să revină statului român.

Când a plătit 57 de milioane de euro pentru cele 72,4 procente din acţiunile Automobile Craiova, Ford a primit, pe lângă liniile de fabricaţie, şi 109 hectare de teren. În plus, producătorul american va deveni, temporar, şi proprietarul altor 50 de hectare de teren împrăştiate prin marile oraşe ale ţării. Oficialii români au spus că toate cele 50 de hectare se vor întoarce în proprietatea statului prin fuziunea prin absorbţie dintre ACSA, Daewoo şi Mecatim Timişoara, proces în urma căruia va rezulta o societate nouă care va prelua respectivul teren. Apoi, statul, prin Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), va vinde pământul pe piaţa liberă nu se ştie cui sau la ce preţ. Asta au explicat atât preşedintele Autorităţii, Teodor Atanasiu, cât şi preşedintele Comisiei de privatizare a Daewoo, Sebastian Vlădescu. Nimeni nu a spus însă ce se va întâmpla cu sacul de bani aflat în conturile bancare ale Daewoo, aproximativ 70 de milioane de euro, sumă cu mult mai mare decât a plătit Ford pentru a prelua controlul producătorului român de automobile.

Bani pentru zile negre

GdS a încercat să afle care va fi soarta banilor, iar răspunsul autorităţilor a fost acelaşi: milioanele de euro se vor întoarce la stat, mai precis la preconizata societate care va prelua şi cele 50 de hectare de teren. „Banii vor intra în proprietatea statului, când se va face closingul (finalizarea – n.r.) dintre AVAS şi Ford, adică după ce parlamentul va aproba legea specială şi fiecare parte îşi va îndeplini obligaţiile din contract. La fel s-a întâmplat şi cu coreenii. Banii vor fi depuşi într-un cont neutru, denumit escrow, şi nimeni nu se va atinge de ei“, a declarat Lucian Luţaru, directorul ACSA. Acesta a precizat că suma exactă pe care o va recupera statul va fi cunoscută abia în momentul finalizării întregii proceduri, deoarece Daewoo va trăi o perioadă din aceşti bani. „Sunt bani de existenţă. Se pot plăti salarii din ei“, a precizat Luţaru. Ce se va întâmpla cu adevărat cu banii şi terenurile am putea afla doar după publicarea contractului de privatizare, cu condiţia ca tocmai aspectele relevante ale tranzacţiei să nu fie considerate secrete.  

Revendicatorii vânează terenul de sub Daewoo

Statul român ar putea să primească şi mai puţini bani pentru vânzarea Daewoo. Pe lângă deja impresionanta datorie de 700 de milioane de euro a Daewoo, pe care s-a angajat să o plătească în locul producătorului român de automobile, statul ar putea să scoată din buzunar bani şi pentru plata despăgubirilor în contul terenurilor revendicate aflate sub fabrică. ACSA a pierdut deja un proces împotriva unei persoane fizice care a revendicat 10.000 de metri pătraţi. Cum Ford a cumpărat 109 hectare şi nu este dispus să piardă vreun metru de teren, statul ar putea fi obligat prin contract să răscumpere terenul la preţul cerut de revendicator.

Angajaţii speră că traiul lor se va îmbunătăţi

Până când aceste aspecte vor fi finalizate, angajaţii Daewoo savurează venirea americanilor la Craiova. Pe lângă faptul că-şi vor păstra slujbele, cei aproape 3.000 de muncitori din fabrică speră că traiul lor se va îmbunătăţi. „Deocamdată suntem liniştiţi. Să vedem când vor veni noii administratori. Oamenii se aşteaptă la creşteri salariale. Rămâne de văzut şi ce grad de robotizare va fi la liniile de producţie. Salariile nu vor fi la nivelul celor din Occident, pentru că Ford plăteşte în funcţie de ţara unde activează. În Craiova, forţa de muncă foarte calificată şi salariile au fost un atu pentru venirea Ford“, a declarat liderul de sindicat din Daewoo, Ovidiu Cioroianu.

ACSA, delistată de la Bursă?

Ford va transforma probabil compania Automobile Craiova în societate închisă şi o va delista de pe piaţa RASDAQ a Bursei de Valori Bucureşti, au declarat surse din BVB pentru ziarul financiar electronic www.SMARTfinancial.ro. După ce Ford a achiziţionat pachetul majoritar, cotaţiile acţiunilor Automobile Craiova pe RASDAQ au scăzut puternic, de la circa 11 euro la şapte euro/acţiune. În prezent, pe Bursă se tranzacţionează doar un pachet de circa 5% din acţiuni, aflate în posesia micilor acţionari.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

11 COMENTARII