Reparaţiile la podul feroviar peste Jiu din Mehedinţi, aflat între Gura Motrului şi Filiaşi, s-au prelungit cu un an din cauza problemelor tehnice şi financiare ale CNCFR. Jiul umflat a contribuit şi el la aceste prelungiri.
Reparaţiile capitale efectuate la cele două fire ale podului feroviar de pe Jiu, în judeţul Mehedinţi, pe CF 100 Videle – Orşova (km 290+650), ar putea fi finalizate cu o întârziere de un an faţă de termenele iniţiale. Ambele fire de circulaţie trebuia reparate în 2008, însă termenele au fost decalate din cauza problemelor financiare şi a inundaţiilor. Lucrările la firul I al podului au fost contractate de Europan Prod SA Piteşti, valoarea lor fiind de 6,76 milioane de lei, iar cele de la firul II sunt realizate de Concefa SA Sibiu – valoarea contractului fiind de 4,69 milioane de lei.
Compania Naţională CFR (CNCFR) SA susţine că una dintre principalele probleme întâmpinate a fost finanţarea. „În anul 2008, efectele crizei financiare au fost simţite la nivel naţional. Compania noastră, ca de altfel majoritatea celor de stat, a înregistrat unele dificultăţi financiare în achitarea la timp a facturilor pentru lucrările executate. Noi sperăm să depăşim greutăţile financiare cât mai curând, bineînţeles, în măsura alocaţiilor bugetare primite, astfel încât lucrările de reparaţii capitale la acest obiectiv să fie finalizate în acest an“, susţine compania, într-un răspuns trimis redacţiei GdS.
La problemele financiare s-au adăugat şi cele tehnice, şi capriciile vremii: „Problemele care au condus la prelungirea termenului de finalizare au fost legate şi de uzinarea tablierelor metalice pentru poduri, dar şi de perioadele lungi în care apele râului Jiu au înregistrat o cotă ridicată faţă de nivelul normal“.
Pe şantierul deschis de Concefa SA, societatea trebuie să îmbrace picioarele de susţinere (pilele) într-un strat de beton de 25 cm, după ce în prelabil au fost schimbate traversele de cale ferată. „Iniţial, pilele trebuia îmbrăcate cu parplanşe metalice etanşeizate. Când au ajuns la faţa locului însă, şi-au dat seama că soluţia nu este viabilă, pentru că utilajul care bătea parplanşele nu încăpea sub pod. Concefa lucrează aici din august 2008, iar lucrarea trebuie finalizată pe 30 septembrie“, a spus Ovidiu Alexandrescu, şef de şantier. Acesta susţine că lucrările pot fi terminate la timp, cu toate că până acum nu a fost turnat nici un cofrag. Singurele lucrări făcute sunt schimbarea traverselor şi injectarea de beton la baza uneia dintre pile.
Restanţele din 2008, achitate la sfârşitul lui martie
La firul II, antreprenorul este Europan Prod SA Piteşti, iar lucrările trebuia finalizate în octombrie 2008. „Cred că luna asta terminăm lucrarea. Mai avem de vopsit două părţi interioare la două dintre tabliere“, a spus, la rândul său, Ion Sandu, şeful de lucrări. Potrivit acestuia, pilonii de la firul II nu a trebuit consolidaţi, deşi au fost construiţi în 1886 şi consolidaţi în anii '20-'30. Firma avea de înlocuit două tabliere, precum şi de curăţat şi de vopsit tablierele şi pilonii. Cât despre problemele financiare, constructorii spun că restanţele pe anul trecut au fost achitate abia la sfârşitul lunii martie şi că speră să primească banii pentru lucrările pe care le vor executa de acum înainte. „Acum mai avem de încasat factura curentă, iar între timp ne apucăm de cămăşuirea pilelor de susţinere şi de făcut protecţii în jurul lor“, a precizat Nicolae Ungureanu, director în cadrul Concefa.
La rândul său, Ion Molete, director al Europan Prod SA, a spus: „Ni s-au plătit restanţe de trei milioane de lei la sfârşitul lui martie. Au fost probleme cu bugetul CNCFR şi, prin urmare, şi cu partea de cofinanţare care trebuia asigurată. La sfârşitul acestei luni, noi vrem să predăm lucrarea, iar restul de bani – circa un milion de lei – sperăm să-i încasăm până la sfârşitul anului“. Toate părţile implicate susţin că siguranţa feroviară nu este pusă în pericol.