Dealerii Daewoo vând ultimele stocuri de maşini Matiz şi Nubira. În lipsa unor perspective, ei aşteaptă să fie preluaţi de Romcar, firma controlată de magnatul Ion Ţiriac fiind reprezentantul general al Ford în România.
Dealerii Daewoo din Bănie s-au reprofilat pe livrarea de piese de schimb pentru maşinile aflate în circulaţie, după ce uzina craioveană a scos pe piaţă ultimele autoturisme aflate în stoc. Potrivit directorului comercial al societăţii, Mihai Radu, în prezent, compania lichidează ultimele stocuri cu modele Matiz şi Nubira. „Mai avem în stoc doar 1.500 de maşini, din care vreo 60 sunt Nubira şi restul Matiz. După aceea, dealerii se vor concentra pe activităţile de service şi piese de schimb“, a declarat acesta.
Obligaţi la reprofilare
Principalii dealeri din Craiova susţin la unison că piaţa locală de maşini „vandabile“, raportat la posibilităţile financiare ale românilor, este deja ocupată. În consecinţă, singura şansă pentru ei ar fi ca Romcar SRL – reprezentantul general al Ford în România – să preia reţeaua de distribuţie a Daewoo, mizând pe experienţa dealerilor în vânzarea de maşini. „Este destul de dificil pentru că, după ce Ford a anunţat că vine la Craiova, vânzările dealerilor Daewoo au scăzut cu peste 50%. În plus, în ultimul timp s-au comercializat doar modelele Matiz şi Nubira. Ne mai rămâne doar afacerea de service şi a pieselor de schimb în aceste condiţii. Este dificil şi pentru că toate mărcile vandabile, acceptabile ca preţ, au deja reprezentanţe în zonă. Noi sperăm ca reţeaua Daewoo să fie preluată de firma Romcar, patronată de Ion Ţiriac, dar nu avem informaţii în acest sens“, a declarat Daniel Bărbulescu, directorul Redexim SRL Craiova, unul dintre dealerii Daewoo. Popeci Auto SRL, alt dealer Daewoo, se gândeşte să se reprofileze pe service pe termen mediu, în cazul în care intrarea în reţeaua Ford nu se va concretiza, susţine reprezentantul firmei, Vasile Munteanu. „Neoficial, se vorbeşte că Ford va prelua Romcar. S-ar putea ca noul patronat să preia în întregime sau o parte din reţeaua de distribuţie a Daewoo. Legislaţia ne permite să fim dealeri la orice marcă, însă trebuie să respectăm standardele firmei titulare. Piaţa locală este în dezvoltare şi este foarte posibil ca ei să aibă un studiu privind această oportunitate. Dacă nu vom fi preluaţi de Romcar sau Ford, în următorii cinci ani noi ne vom focaliza pe activitatea de service“, a declarat acesta.
Dealerii Ford nu se tem de concurenţă
Pe de altă parte, actualii dealeri din reţeaua Ford nu se tem de o posibilă concurenţă. „Nu ne este frică, dar, în primul rând, ei trebuie să respecte standardele Ford pentru a intra în această reţea. Or, eu nu cred că în prezent dealerii Daewoo pot susţine financiar asemenea investiţii. Spre exemplu, un show-room cu service integrat, fără teren, costă în jur de 2,5 milioane de euro“, a declarat Mircea Nistor, asociat la PlusAuto SRL, unul dintre cei mai importanţi dealeri Ford din Oltenia. Surse din piaţă susţin că Ion Ţiriac ar fi în tratative avansate pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni de la Romcar SRL către Ford Motor Company, aşa cum americanii au procedat în mai multe ţări, însă informaţia nu este confirmată oficial. Directorul general al Romcar, Cătălin Gavra, a declarat recent presei că firma va investi în acest an 22,5 milioane de euro pentru extinderea reţelei de distribuţie şi service în 15 noi locaţii din ţară. Gavra a spus că pentru a intra în reţeaua Romcar trebuie îndeplinite standardele Ford.
Romcar îşi extinde reţeaua de distribuţie
Potrivit Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), Romcar SRL Bucureşti este deţinută în totalitate de compania cipriotă Romcar Auto Limited, cu sediul la Nicosia, despre care se ştie că este controlată de omul de afaceri Ion Ţiriac. Compania a raportat pe anul 2006 o cifră de afaceri de 85,95 milioane de lei (23,87 milioane de euro) şi un profit net de 10,19 milioane de lei (2,83 milioane de euro). Pe de altă parte, potrivit lui Cătălin Gavra, directorul general al Romcar SRL, compania estimează pentru acest an o cifră de afaceri de 340 de milioane de euro, cu 25% mai mare decât valoarea înregistrată în 2007, de 275 de milioane de euro. Pentru acest an, Ford şi-a propus să comercializeze peste 26.000 de unităţi, cifră corespunzătoare unei creşteri de 20% a vânzărilor. Reţeaua Romcar numără în prezent 30 de centre de distribuţie şi service, ţintind ca la sfârşitul anului 2008 să ajungă la 45 de unităţi în toată ţara.