18.4 C
Craiova
joi, 6 iunie, 2024
Știri de ultima orăMagazinAdevărul despre Omul vitruvian

Adevărul despre Omul vitruvian

Binecunoscutul desen a lui Leonardo Da Vinci, ce reprezintă corpul uman, nu ar aparţine geniului florentin, ci unui bun prieten de-al acestuia, informează focus.it. Descoperirile recente ale cercetătorului italian prezintă sub o nouă lumină „Omul vitruvian“, unul dintre cele mai cunoscute desene ale lui  Leonardo da Vinci. Din câte se pare, geniul din Florenţa ar fi copiat desenul din schiţele bunului său prieten, Giacomo Andrea, realizate ceva mai devreme. Omul vitruvian este una dintre cele mai misterioase opere ale lui Leonardo. Desenată în jurului anului 1490,  imaginea înfăţişează un bărbat înscris perfect într-un cerc şi într-un pătrat şi reprezintă conexiunea simbolică dintre om şi Univers.
Desenul lui Giacomo a fost descoperit în 1986, în interiorul unui manuscris dintr-o bibliotecă din Ferrara şi este foarte similar. Ambele desene sunt reprezentări ale unui text scris de Vitruvius, un arhitect antic roman, cu 1.500 de ani mai devreme.
Vitruvius descrie corpul unui bărbat perfect, înscris în interiorul unui cerc (simbolul divin) şi în interiorul unui pătrat (simbolul pământesc). Aceasta este o interpretare geometrică a unei credinţe străvechi, conform căreia omul reprezintă un „microcosmos“.
 
Geniu sau plagiator?

După decenii de studii, Claudio Sgarbi a ajuns la concluzia că schiţa descoperită în Ferrara a fost realizată de Giacomo Andrea, un arhitect renascentist şi prieten apropiat al lui Leonardo. Sgarbi este de părere că Andrea a desenat primul Omul vitruvian. Potrivit specialistului italian, în scrierile sale, Leonardo menţionează „Vitruviu al lui Giacomo Andrea“, o trimitere directă la manuscrisul ilustrat.
Iar asta nu e tot. Potrivit scrierilor, cei doi prieteni s-ar fi întâlnit în iulie 1490, an în care ar fi fost realizate ambele desene. Deşi ambele lucrări pun în practică cuvintele lui Vitruvius, desenul realizat de Leonardo este executat perfect, în timp ce al lui Giacomo Andrea este plin de greşeli şi revizuiri. Însă, potrivit altor interpretări ale studiului lui Sgarbi, lucrurile au decurs altfel şi cei doi artişti ar fi putut lucra la cele două desene în acelaşi timp. „Mi se pare că argumentul lui Sgarbi este interesant. Însă, eu aş opta pentru ideea că Giacomo Andrea şi Leonardo au lucrat împreună, mai degrabă decât pentru ipoteza conform căreia Leonardo s-ar fi bazat pe desenul lui Andrea. Al cui a fost desenul „original“ este o nonîntrebare, din punctul meu de vedere. Este o preocupare a epocii noastre, nu cred că ar fi fost o problemă în vremea lui Leonardo. Ceea ce mi se pare fascinant este ideea că doi artişti renascentişti au lucrat împreună pentru a scoate la lumină o idee din trecut“, a spus Indra McEwen, istoric în arhitectură de la Universitatea Concordia. În plus, este evident că desenul lui Leonardo este superior desenului lui Giacomo Andrea. „Desenul lui Leonardo este de departe superior, cu o înţelegere mult mai profundă a anatomiei“, a concluzionat McEwen.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS