21.4 C
Craiova
luni, 17 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCraiovenii, victime colaterale în războiul deşeurilor

Craiovenii, victime colaterale în războiul deşeurilor

Maşinile de gunoi au stat şi vineri la coadă pentru a descărca gunoiul adunat din Craiova, încă de miercuri sau joi, la depozitul de la Mofleni (Marian Apipie)
Maşinile de gunoi au stat şi vineri la coadă pentru a descărca gunoiul adunat din Craiova, încă de miercuri sau joi, la depozitul de la Mofleni (Marian Apipie)

Decizia Eco Sud SA, operatorul Depozitului Ecologic de la Mofleni, de a temporiza timp de cinci zile accesul maşinilor care aduceau aici gunoiul din Craiova şi Dolj, a aruncat Bănia într-o criză a deşeurilor. Pentru că o maşină putea intra ca să descarce gunoiul la rampă o dată la 45-60 de minute, autogunoierele nu şi-au putut îndeplini graficele de colectare a deşeurilor, iar Craiova s-a umplut de gunoaie. Această situaţie a fost anticipată, de altfel, de Eco Sud, care a acuzat lipsa de reacţie de autorităţilor locale la demersurile repetate pe care le-a făcut pentru „sprijinirea extinderii şi funcţionării depozitului Mofleni“. De fapt, firma care operează depozitul de deşeuri consideră că fondurile necesare dezvoltării ar veni din tariful aferent depozitării ce trebuie aprobat de primărie, prin consiliul local, motiv pentru care doreşte creşterea acestuia de la 21 de euro cu TVA, cât este în prezent, la 29,7 euro plus TVA. Între Eco Sud şi Primăria Craiova există şi un proces pe rol în acest sens, iar mâine autorităţile din Craiova şi Dolj sunt chemate la depozitul de la Mofleni pentru un „dialog care să rezolve criza deşeurilor“. Din această situaţie, cel mai mult au de suferit craiovenii, care se văd prinşi la mijloc într-un război care nu este al lor.

Gazeta de Sud a prezentat vineri, 7 octombrie, în articolul „Craiova, ameninţată că va fi îngropată în gunoaie“, o situaţie fără precedent în Bănie. Invocând necesitatea unor lucrări care să asigure optimizarea spaţiului de depozitare din celula 5, lucrări care impuneau „relocarea rampei de descărcare în singura zonă rămasă accesibilă şi realizarea unui drum tehnologic care să facă legătura între rampa nouă de descărcare şi zona activă de depozitare“, Eco Sud SA, operatorul Depozitului Ecologic de la Mofleni, a temporizat accesul maşinilor de gunoi în incinta depozitului. Situaţia a durat cinci zile, de luni până vineri, timp în care o maşină putea intra pentru a descărca gunoiul la rampă o dată la 45-60 de minute, suficient cât să arunce Craiova într-o criză a deşeurilor. Stive de gunoaie au rămas neluate de la platforme sau de pe străzile oraşului, iar cel mai mult au avut de suferit cetăţenii, ce s-au trezit prinşi la mijloc într-un război care nu este al lor.

Vineri, la Depozitul Ecologic de la Mofleni, situaţia era aceeaşi ca în zilele precedente. Maşinile aşteptau la poarta depozitului pentru a descărca, multe dintre ele rămase pline de joi. „Tot la 45-50 de minute se intră. Tractoarele care adună gunoiul şi nisipul de pe străzi nu au mai descărcat de luni. Sunt maşini pline de marţi sau de miercuri, care nu au reuşit să descarce. Joi, după ora 14.00, au mai intrat patru maşini la descărcat. Şi erau 20 la coadă. Restul s-au întors la garaj şi au revenit astăzi (vineri, n.r.). Cei care au venit de la ora 6.00 au apucat să descarce până după-amiază, restul nu avem nici o şansă. O să mai venim şi sâmbătă, şi duminică, poate o să fie mai bine, dar în ritmul ăsta oraşul se sufocă de gunoaie“, spuneau şoferii de la Salubritate Craiova, principalii „clienţi“ ai depozitului.
La faţa locului a venit vineri şi Gheorghe Călinoiu, comisarul-şef al Gărzii de Mediu Dolj. Acesta fusese prezent şi joi la depozit, dar fără să obţină vreo înlesnire a accesului. „Mi-au promis că sâmbătă şi duminică vor avea program normal şi se va intra fără restricţii. De luni să sperăm că se va reveni la normal, iar lucrările care se fac la depozit să se termine până miercuri sau cel mai târziu vineri. Lucrează la un drum care să urce la coronamentul celulei 5 şi la o platformă de transfer. Vor să facă un drum de acces pe altă parte, pentru ca pe drumul cel vechi să se facă spaţii de depozitare“, a precizat Gheorghe Călinoiu.

Platformele din Craiova erau vineri pline de gunoi (Foto: Lucian Anghel)
Platformele din Craiova erau vineri pline de gunoi (Foto: Lucian Anghel)

În weekend s-a intrat fără restricţii la depozit

Sâmbătă şi duminică, situaţia s-a schimbat în bine, iar la rampa de la Mofleni s-a intrat fără restricţii. La poarta depozitului nu mai era coada din timpul săptămânii, iar maşinile de gunoi intrau una după alta. „Nu se mai stă la rând şi nu mai este nici un interval de aşteptare. Maşinile vin, descarcă şi pleacă. Merge repede, dar oraşul este încă plin de gunoaie. Vă daţi seama că nu s-a putut lucra normal cinci zile, să vedem ce putem să recuperăm acum, în weekend“, a spus unul dintre angajaţii de la Salubritate Craiova, care urma să intre cu maşina în incinta depozitului.
Chiar dacă nu au mai existat restricţii la groapa de gunoi de la Mofleni, chiar dacă se vor termina în aceste zile şi lucrările de care pomeneşte Eco Sud, asta nu înseamnă că problema deşeurilor menajere din Craiova este rezolvată. Dimpotrivă. Războiul în care craiovenii sunt victime colaterale abia acum ar începe. Eco Sud o ţine una şi bună cu subfinanţarea activităţii de operare a depozitului de la Mofleni şi aşteaptă încă o reacţie a autorităţilor locale, „reacţie care nu mai vine“, după cum s-au exprimat reprezentanţii firmei. Conflictul mocneşte din 2013, iar pentru că Primăria Craiova nu a dat curs cerinţelor Eco Sud, firma a ales calea instanţei. În ianuarie 2014, Eco Sud a dat în judecată Consiliul Local Craiova şi primăria pentru a le obliga să accepte o creştere a tarifului. Societatea a câştigat procesul la Tribunalul Bucureşti, dar a pierdut la Curtea de Apel Bucureşti, după ce Primăria Craiova a făcut recurs. Sentinţa este definitivă, dar nu şi irevocabilă, iar Eco Sud a formulat altă cerere, pe parte de contencios administrativ, pe care a depus-o tot la Curte, procesul având ca termen luna noiembrie 2016.
GdS a prezentat în ediţia de vineri ceea ce vrea, de fapt, Eco Sud. Firma consideră că fondurile necesare dezvoltării Depozitului Ecologic de la Mofleni ar veni din tariful aferent depozitării deşeurilor, tarif ce trebuie aprobat de primărie, prin consiliul local, motiv pentru care doreşte creşterea acestuia de la 21 de euro cu TVA, cât este în prezent, la 29,7 euro plus TVA (circa 36 de euro), adică o mărire de 70%. „Solicitarea are ca bază legală atât contractul de asociere între Consiliul Local Craiova şi SC Eco Sud SA, cât şi ordinul ANRSC, care obligă autorităţile locale, primăriile şi consiliile judeţene la asigurarea tuturor cheltuielilor pentru depozitul ecologic, în cadrul tarifului de depozitare“, susţine Eco Sud.

În weekend nu s-a mai format coadă la depozitul de la Mofleni, maşinile putând descărca fără restricţii (Foto: Lucian Anghel)
În weekend nu s-a mai format coadă la depozitul de la Mofleni, maşinile putând descărca fără restricţii (Foto: Lucian Anghel)

Autorităţile nu sunt obligate prin lege să crească tariful

Întrebarea care se pune este dacă solicitarea Eco Sud privind mărirea tarifului are bază legală. Firma spune că da, oferind ca argument contractul de asociere cu Consiliul Local Craiova şi Ordinul ANRSC nr. 109 din 2007 privind aprobarea normelor metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare a localităţilor. Ordinul la care face referire Eco Sud nu vorbeşte însă de nici o obligativitate a autorităţilor. „Tarifele pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare se pot ajusta, cu aprobarea autorităţii administraţiei publice locale, la solicitarea operatorilor, în raport cu evoluţia parametrului de ajustare, în baza cererilor de ajustare, însoţite de documentaţia de fundamentare a tarifelor, pe elemente de cheltuieli“, se spune la art. 13, alin. 1 al respectivului Ordin. Tot aici se mai menţionează că „nivelul tarifului rezultat nu poate depăşi nivelul actual, ajustat cu indicele de creştere a parametrului de ajustare“ (alin. 2).
Ordinul ANRSC mai spune că „tarifele pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare se fundamentează pe baza tuturor cheltuielilor de producţie şi exploatare, a cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii şi includ şi o cotă pentru crearea surselor de dezvoltare şi modernizare, precum şi o cotă de profit“ şi vorbeşte şi de necesitatea aplicării unei cote de dezvoltare: „Cota de dezvoltare aprobată de autorităţile administraţiei publice locale va fi determinată pe baza unor studii tehnico-economice, din care să rezulte oportunitatea, valoarea şi termenul de recuperare a investiţiei, precum şi creşterea calităţii serviciului de salubrizare. Cota de dezvoltare va fi inclusă în nivelul tarifului numai după aprobarea acesteia, prin hotărâre, de către autorităţile administraţiei publice locale implicate. Sumele încasate, corespunzătoare cotei de dezvoltare, se constituie într-un cont distinct, iar fondul rezultat va fi utilizat cu avizul autorităţilor administraţiei publice locale implicate, numai pentru dezvoltarea infrastructurii sistemului public“.

Tariful s-a modificat până acum de trei ori

Contractul de asociere dintre Eco Sud şi Consiliul Local Craiova a fost încheiat în 2002, când primăria a pus la dispoziţia societăţii terenul de 49,38 ha pentru realizarea unui depozit ecologic pentru deşeuri menajere, industriale asimilabile deşeurilor solide urbane şi stradale. La clauzele financiare ale contractului era prevăzut ca preţ de depozitare suma de 11,90 dolari pe tonă, exprimată în lei la cursul BNR din ziua plăţii. În primii doi ani însă, părţile au convenit un preţ de 17,85 dolari pe tonă, după care preţul urma să revină la cel adjudecat prin licitaţie, adică 11,90 dolari pe tonă. Conform contractului, tariful se putea modifica pentru motive justificate cu acordul autorităţilor locale, la solicitarea Eco Sud, iar firma are „dreptul să ceară consiliului local reexaminarea tarifelor în toate cazurile în care va considera că este necesar“.
Între Eco Sud şi Salubritate Craiova s-au încheiat mai multe acte adiţionale la contractul de asociere din 2002, acte prin care s-a stabilit şi tariful de depozitare. Primul act încheiat a păstrat preţul de 11,90 dolari/tonă (cu acea excepţie a primilor doi ani, când tariful a fost de 17,85 dolari), însă actul numărul 2 a modificat tariful la 21 euro/tonă, TVA inclus (începând cu 25.09.2008). De atunci s-au mai încheiat încă cinci acte adiţionale, cu acelaşi tarif, 21 de euro cu TVA. În iunie 2013 s-a semnat un nou contract de prestări servicii, cu o durată pe un an, până în iunie 2014, unde contravaloarea depozitării gunoiului la depozitul de la Mofleni era de 16,94 euro plus TVA, pe tonă. Preţul a rămas însă acelaşi, 21 de euro, pentru că valoarea TVA crescuse atunci de la 19 la 24%.
Legea spune că la fundamentarea tarifului, operatorul depozitului de deşeuri este obligat să-şi constituie un fond pentru închiderea depozului şi urmărirea lui postînchidere, iar în tariful de 11,90 dolari/ tonă, modificat la 17,85 dolari /tonă şi apoi la 21de euro/tonă ar fi trebuit prevăzut şi acest fond. Mai mult, în Ordinul ANRSC nu se face nici o referire la modul în care se calculează tariful de depozitare, iar acest tarif, fiind în valută la cursul zilei, nu se poate indexa. În plus, la baza formării unui preţ unitar ar trebui să stea o analiză a tuturor costurilor (materiale, combustibil, manoperă, utilaje, impozite, taxe, redevenţe etc.), ceea ce ar presupune că tariful adjudecat prin licitaţie de Eco Sud ar include toate acestea.
Rămâne de văzut cum se va termina acest război şi în ce fel îi va afecta pe craioveni. Prima confruntare este programată mâine, când autorităţile din Craiova şi Dolj sunt chemate la depozitul de la Mofleni pentru un „dialog care să rezolve criza deşeurilor“. Ar mai trebui spus că contractul de asociere dintre municipalitate şi Eco Sud este încheiat pe 39 de ani, cu prelungire tacită dacă va mai exista o capacitate de depozitare, şi că se poate încheia mai devreme la încetarea activităţii firmei. GdS a insistat în ultimele zile să obțină un punct de vedere din partea primăriei, dar reprezentanții ei nu au dat nici un răspuns. De modul cum va fi rezolvată această criză depinde și implementarea Masterplanului de Deșeuri din fonduri europene. Proiectul în valoare de peste 50 de milioane de euro a fost fundamentat pe un tarif de depozitare de 21 de euro/tonă. Dacă va fi modificat în sensul în care dorește Eco Sud, atunci toate licitațiile organizate în cadrul Master Planului ar putea rămâne fără obiect. De exemplu, în prezent, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Ecodolj, care cuprinde toate primăriile din Dolj derulează licitația pentru desemnarea operatorului care va colecta, transporta și depozita deșeurile din județ. Toată documentația și ofertele depuse de firmele participante la licitație s-au bazat pe acest tarif de 21 de euro. O modificare a lui ar însemna refacerea documentelor și reluarea procedurilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS