17 C
Craiova
luni, 20 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSperiaţi de taxa auto

Speriaţi de taxa auto

Zvonurile că taxa de poluare va creşte începând cu 1 ianuarie 2011 i-au făcut pe doljeni să dea buluc la RAR pentru a-şi înmatricula maşinile. În plus, după ce au apărut şi zvonuri despre înăsprirea condiţiilor de efectuare a ITP-ului la vecinii bulgari, dar şi despre creşterea taxelor şi impozitelor în ţara vecină, doljenii care au „bulgăroaice“ au început să le înmatriculeze în ţară.   

Ministerul Mediului şi Pădurilor anunţa prin vocea ministrului Borbély că, pentru anul viitor, românilor li se pregăteşte o creştere a taxei de înmatriculare, fiind taxate inclusiv motoarele Euro 5, care până acum erau scutite.
Astfel, potrivit unui comunicat al Ministerului Mediului, s-a propus ca, începând cu 1 ianuarie 2011, pentru un autoturism nou Euro 5, cu o capacitate cilindrică de 1.100 cm3, taxa să fie de 116 euro. Pentru cele cu o vechime de doi ani, propunerea de taxă este de 91 de euro. Pentru un motor de 2.000 cm3, pentru o maşină nouă, taxa ar putea fi de 680 de euro, iar dacă are vechimea de doi ani, de 618 euro.
Pentru maşinile Euro 4, Ministerul Mediului vrea taxe mai drastice. Pentru un autovehicul de 1.400 cm3, vechi de un an, pentru care se plăteşte acum o taxă de primă înmatriculare de 380 de euro, în 2011 taxa va fi 483 de euro. Pentru o maşină cu o vechime de trei ani pentru care acum se plătesc 315 euro, din 2011 taxa va ajunge la 399 de euro.
Taxa de primă înmatriculare va creşte mai mult în cazul motoarelor Euro 3. Ministerul Mediului a exemplificat că, pentru un autoturism cu un motor de 1.400 cm3 şi o vechime de şapte ani, noua taxă va fi de 998 de euro, faţă de 673 de euro, cât se plăteşte în prezent. În cazul unui autoturism cu o vechime de opt ani, propunerea este de 880 de euro, în loc de 594 de euro cât este acum. De asemenea, pentru maşinile Euro 2, cu un motor de 1.400 cm3 şi o vechime de zece ani, taxa va ajunge la 2.428 de euro în loc de 1.616, cât este în prezent. În funcţie de capacitatea motorului, vechimea maşinii şi norma de poluare, taxa de primă înmatriculare poate ajunge şi la sume de ordinul zecilor de mii de euro.
Totuşi, cei care nu au bani pentru a plăti taxele impuse de Ministerul Mediului, îşi pot cumpăra autoturisme electrice, pentru că acestea, dar şi cele echipate cu tehnologie de propulsie hibridă sau cu tehnologii avansate de reducere a emisiilor poluante sunt scutite de taxă.

Doljenii cumpără maşini

Pe fondul acestei propuneri a Ministerului Mediului, doljenii au reacţionat imediat şi au început să îşi cumpere maşini sau să-şi înmatriculeze autoturismele pe care nu le-au înmatriculat din lipsa banilor.
Astfel, potrivit reprezentanţilor Registrului Auto Român (RAR) Dolj, în ultima vreme s-a înregistrat o creştere a cererilor pentru elibererea de cărţi de identitate a vehiculelor (CIV), mai ales în cazul autovehiculelor la mâna a doua aduse din străinătate.
Per total, RAR Dolj înregistrează o creştere de aproximativ 30% a cererilor pentru eliberarea CIV, programările ajungând în prezent la 11 zile. Reprezentanţii RAR au explicat că, deocamdată, nu există motive de îngrijorare, pentru că inspectorii fac faţă cererilor. „În prezent, situaţia este sub control. Dacă se va impune, putem retrage inspectorii de la control trafic sau putem face ore suplimentare, dar încă nu este necesar“, a declarat Mihai Sdreală, director al RAR Dolj.
Acesta a mai precizat că, pe fondul zvonurilor că în Bulgaria vor creşte taxele şi impozitele de anul viitor, iar inspecţia tehnică periodică (ITP) se va face în condiţii mai drastice, tot mai mulţi doljeni vin să îşi înmatriculeze „bulgăroaicele“. În prezent, zilnic trec pragul RAR Dolj două-trei maşini cumpărate de la vecinii de la sud de Dunăre.

A crescut numărul înmatriculărilor

Faptul că în ultima vreme se înmatriculeză tot mai multe autovehicule în Dolj se vede cel mai clar în statisticile Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Dolj. Astfel, potrivit cifrelor centralizate de SPCRPCIV Dolj, dacă în septembrie, în judeţ, au fost înmatriculate numai 25 de maşini noi româneşti, în octombrie numărul acestora a ajuns la 56, fiind înregistrată o creştere de 27%. Nu acelaşi lucru se poate spune şi în cazul vehiculelor noi de import. Dacă în septembrie au fost înmatriculate 160, în octombrie numărul acestora a fost de 144.
Vehiculele uzate de import au înregistrat creşteri semnificative, de aproape 26%, de la 497 la 625.
De altfel, numărul maşinilor uzate de import înmatriculate în Dolj este cu mult mai mare faţă de anul trecut, fapt pus pe seama creşterii taxei de înmatriculare anunţate pentru anul viitor.
Astfel, dacă în septembrie 2009 în Dolj se înmatriculau 344 de autovehicule, în septembrie 2010 numărul acestora a fost de 497, iar dacă în octombrie 2009 erau înmatriculate 381 de maşini, luna trecută numărul acestora a ajuns la 625.
Reprezentanţii SPCRPCIV Dolj aşteaptă o creştere şi pentru luna noiembrie, chiar dacă mai temperată. Dacă în primele 15 zile din luna în curs au fost înmatriculate 336 de maşini second hand, se estimează ca până la sfârşitul lunii numărul acestora să ajungă la aproape 700, mai multe cu aproximativ 10% faţă de octombrie.
Statistica SPCRPCIV arată că, în ultimele luni mai degrabă, doljenii au preferat să îşi cumpere maşini noi (autohtone sau de import) sau uzate din import, pentru că numărul transcrierilor a scăzut. Astfel, dacă în octombrie 2009 s-au făcut 979 de transcrieri ale dreptului de proprietate, în aceeaşi lună a anului curent numărul lor a scăzut la 878.

Dealerii sunt optimişti

Dealerii doljeni au vândut şi vând bine în ultima perioadă, pe de o parte din cauza faptului că se anunţă creşterea taxei, iar pe de altă parte pentru că Programul „Rabla“ este încă în desfăşurare. Totuşi, în aşteptarea creşterii taxei de primă înmatriculare, dealerii auto din Dolj deja au gândit strategiile pentru anul viitor. Potrivit directorului PlusAuto, Adrian Mărăşescu, pentru anul viitor a fost pregătită deja o ofertă specială ce constă în oferirea unui voucher cumpărătorilor, care va trebui să acopere creşterea taxei de primă înmatriculare.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

18 COMENTARII