16.7 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFranciza potrivită impune o alegere atentă

Franciza potrivită impune o alegere atentă

Alegerea lansării unei afaceri profitabile este una dintre problemele principale cu care se confruntă orice investitor la început de drum. Cei care optează pentru un business la cheie ar trebui însă să aibă grijă mai ales în vreme de criză.

Fie că este vorba de o franciză străină sau una autohtonă, acest tip de afacere are marele avantaj că, în ciuda unor taxe periodice, un întreprinzător fără prea multă experienţă beneficiază de dreptul de a vinde produsele / serviciile unei companii care este deja un brand, împrumutând stilul de amenajare, decorare, comportamentul organizaţional, precum şi modul de a conduce afacerea. Toate acestea contribuie la eficientizarea rezultatelor financiare ale afacerii, la minimalizarea riscurilor acesteia, precum şi la eliminarea presiunii concurenţei. Totuşi, înainte de a investi bani într-o astfel de afacere, specialiştii din domeniu vă sfătuiesc să o alegeţi cu mare grijă, mai ales în situaţia economică actuală. „Străină sau autohtonă, franciza este avantajată, în vreme de criză, numai dacă are o reţea proprie şi dacă a respectat paşii legali pentru a deveni o franciză – are o unitate-pilot, un studiu de caz, un studiu al pieţei“, a declarat pentru Newschannel Constantin Anton, preşedintele Asociaţiei Române de Franciză (ARF), care a explicat că în perioadele de criză economică franciza este afectată mai puţin decât o afacere normală.

La ce să fiţi atenţi când alegeţi francizorul

Cei care visează la o afacere la cheie ar trebui să aibă în vedere şi faptul că francizele întâmpină, în general, dificultăţi când nu au urmat regulile sistemului, iar cele mai expuse eşecului sunt cele deţinute de francizaţii care nu verifică „la sânge“ prezentările făcute de potenţialii francizori. Potrivit specialiştilor, în momentul în care doreşte atragerea unui francizat în reţeaua sa, un francizor ar trebui să prezinte detalii despre marcă (se verifică valabilitatea mărcii pe piaţă şi vechimea ei); despre unitatea-pilot (dacă există sau nu, cifra de afaceri pe unitatea-pilot); date complete de contact referitoare la francizaţii din reţea pentru a se lua legătura cu ei; explicarea dificultăţilor pe care le presupune afacerea; studiul de piaţă (dacă nu există, se poate solicita realizarea unuia). „După aflarea acestor informaţii, este important să se ştie dacă s-a retras cineva din reţea, câţi, motivele care au dus la această decizie şi care au fost condiţiile în care s-a efectuat retragerea“, spun specialiştii.
Nu omiteţi nici întrebările referitoare la realitatea financiară a respectivei francize (Cât costă, în realitate, să deschideţi o unitate? Cât de repede veţi începe să obţineţi profit? La ce sume vă puteţi aştepta?). Mai mult decât atât, este foarte important ca întreprinzătorii care vor să investească într-o franciză să citească atent documentaţia pusă la dispoziţie de francizor. „Un semnal de alarmă ar trebui să îl tragă situaţia în care un francizor este ultraentuziasmat în legătură cu semnarea contractului, dar fără să se fi interesat prea mult de calificările dumneavoastră. Francizorii buni sunt selectivi şi îi caută pe candidaţii cei mai calificaţi, care posedă calităţile şi capitalul necesar pentru a reuşi“, avertizează specialiştii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS