3.4 C
Craiova
duminică, 4 decembrie, 2022
Știri de ultima orăSanatateNutriţionist Dorina Lăzărescu: Cum „disciplinăm” alimentaţia haotică

Nutriţionist Dorina Lăzărescu: Cum „disciplinăm” alimentaţia haotică

Una dintre cele mai mari probleme din epoca vitezei este lipsa timpului pentru noi înşine. Din graba să rezolvăm cât mai multe lucruri, ne punem necesităţile organismului pe planul al doilea şi, de cele mai multe ori, le minimizăm importanţa. Uităm să bem apă pe cât de des ar trebui, sărim peste mese, mâncăm nesănătos şi pe fugă. Alimentaţia haotică este o problemă mult prea des întâlnită, atrage atenţia Dorina Lăzărescu, tehnician nutriţionist.

„Viaţa este o provocare continuă. Suntem mereu pe fugă, mereu în maşină, nu avem pauze regulate la serviciu… Ba uneori mai lucrăm şi în ture care ne dau şi mai tare peste cap. Şi ajungem să ne întrebăm: eu când să mănânc? Dar chiar şi în perioadele extrem de aglomerate şi stresante, este recomandat să nu lăsăm pe ultimul loc alimentaţia”, transmite specialistul.

Pentru a face faţă tuturor provocărilor, pentru a avea energie şi putere de concentrare fără epuizare fizică şi psihică. avem nevoie de o alimentaţie echilibrată, adaugă Dorina Lăzărescu.

Saltul peste mese vine la pachet cu recompense nesănătoase

Tendinţa de a sări peste mese, cu atât mai mult când suntem obosiţi şi foarte stresaţi, vine la pachet cu vinovăţia micilor recompense, cum ar fi ciocolata, produsele de panificaţie, alune, seminţe până la alcool, explică nutriţionistul.
“Ne luptăm cu mâncatul emoţional, transformându-l într-un refugiu, un adăpost unde considerăm că aşa gestionăm emoţiile puternice”.
Eliberarea din aceasta cursă nu este uşoară, dar nici imposibilă.

Reguli pentru o alimentaţie echilibrată

Dorina Lăzărescu împărtăşeşte câteva reguli de bază pentru a începe să ne echilibrăm stilul alimentar:

Luăm o decizie conştientă şi căutam mereu soluţii pentru a nu sări peste mese.
Pregătim seara caserola cu mâncare pentru ziua următoare.
E bine să fim în contact cu un specialist care să ne ghideze, să ne susţină şi să ne motiveze.
Calculăm necesarul zilnic de alimente, în funcţie de scopul nostru şi particularităţile individuale, şi îl impărţim în cele 3 mese principale şi 2 gustări.
Mărimea porţiei poate varia în funcţie de diferiti factori precum: sex, greutate, înălţime şi activitate fizică.

Cum calculăm necesarul zilnic

Formula echilibrului nutriţional este: 40% legume + 25% carbohidraţi complecşi + 25% proteina animala sau vegetălă + 10% grăsimi sănătoase.
Uneşte trei degete şi vei avea un reper bun de cantitate pentru mărimea unei porţii de carbohidraţi complecsi.
Consumaţi legume din plin! Puteti lua ca reper de cantitate o mână întreagă, de la baza palmei până la vârful degetelor.
Recomandarea pentru o porţie de proteină este mărimea palmei.
Priviţi-vă amprenta, care are aproximativ mărimea unei linguriţe – este cantitatea de ulei de măsline pe care o puteţi adăuga în salată sau peste legume pentru a susţine aportul de grăsimi sănătoase.

Legumele, cât mai multe şi cât mai colorate

O altă regulă importantă este să ne hidratăm corespunzător zilnic. “Mersul la baie este normal, când corpul este hidratat. Nu trebuie să ne punem bariere de genul: nu beau apă pentru că merg des la baie”, spune Dorina Lăzărescu.
Nutriţionistul recomandă şi legume cât mai diversificate: „Legume colorate. Recomand legume diferite la o masă. Bineînţeles, ţinând cont de cantitatea necesară şi, de preferat, de sezon”.

Hrana trebuie să fie cât mai naturală şi să conţină nutrienţii de care are nevoie organismul. Astfel, pentru o alimentaţie sănătoasă, este indicat să evităm alimentele din conservă şi pe cele semipreparate.
“Trebuie să preţuim fructele şi legumele. Acestea ar trebui să se afle în proportie de 50-60% în frigiderul nostru. Şi, desigur, să punem preţ pe mişcarea organizată. Atenţie! A nu se confunda cu treburile casnice, statul în picioare sau mersul pe jos la serviciu.

Puneţi-vă la vedere setul de reguli

Specialistul în nutriţie ne sfătuieşte să ne facem un set de reguli pe care să îl punem într-un loc la vedere. „Atunci când luăm decizia să facem o transformare în viata noastra, un mod mai uşor de a progresa este să fim în contact vizual cu ce avem de făcut. Astfel, regulile pot fi postate pe un dulăpior în bucătărie sau pe frigider. Fiind la vedere, ne ajută. Şi cei dragi din casă ne mai amintesc, în acest mod, ce avem de făcut. Fiecare pas ne va aduce mai aproape de ceea ce înseamnă un stil de viaţă sănătos, ajungând la un echilibru între ce îi ceri tu corpului, căci îi ceri multe, şi ceea ce faci TU pentru el”, transmite Dorina Lăzărescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS