13.9 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăSanatateCardul de sănătate încă șchioapătă

Cardul de sănătate încă șchioapătă

Sistemul de citire a cardului de sănătate funcţionează  cu intermitenţe (Foto: arhiva GdS)
Sistemul de citire a cardului de sănătate funcţionează
cu intermitenţe (Foto: arhiva GdS)

Cardul național de sănătate continuă să încâlcească ițele sistemului sanitar la aproape o lună de când a devenit obligatoriu. În fața cabinetelor de medicină de familie sau a celor din policlinică, pacienții așteaptă ca sistemul informatic în care se lucrează să se urnească și stau cu frica în sân să nu fie reprogramați. Medicii spun că sistemul este departe de a fi pus la punct, dar că încearcă să lucreze normal.

Dă-ne, Doamne, sănătate că belele tot curg!, spune un vechi proverb românesc parcă mai actual ca niciodată. De aproape o lună, pacienții și medicii români sunt legați în activitatea zilnică de cardul de sănătate. Fără acesta, nici un serviciu medical nu ar putea fi validat. Sistemul informatic în care se lucrează se blochează de multe ori și din acel moment bolnavii nu au decât să aștepte sau să se întoarcă ziua următoare, când este posibil să aibă mai mult noroc. Dumitra Gindrovel, medic de familie în Sadova, spune că lucrurile sunt departe de a fi puse la punct. Din cauza faptului că apar sincope, medicii pierd mult timp din consultație cu informatizarea. „Luni și marți, săptămâna trecută, a fost dezastru. Trebuia să așteptăm pentru validarea serviciilor aproximativ 20 de minute pentru fiecare pacient, ceea ce este inacceptabil. Dacă pentru un spital unde se face o internare de patru-cinci zile este suportabil ca validarea să se facă în zece minute, pentru medicul de familie cele zece minute sunt un dezastru pentru că, în mod normal, consultația pentru fiecare pacient trebuie să dureze 15 minute, ceea ce înseamnă că ar trebui să dureze 14 minute consultul și un minut restul, adică validări cu cardul, rețetă electronică. Însă, în realitate, dacă din acel sfert de oră zece minute sunt acordate validărilor, din punct de vedere profesional acea validare este un eșec. Dacă acest card a fost construit să prevină furtul de servicii medicale din sistem, s-a reușit tocmai inversul, în sensul că acele servicii care se transferă în sistem reprezintă servicii medicale într-o proporție dezamăgitoare și mai mult servicii infromatice. S-a reușit  transformarea cabinetele medicale – fie ca sunt de medicină de familie sau în ambulator de specialitate – în servicii de informatică și nu de servicii medicale“, a specificat medicul.

„Sunt momente în care sistemul merge bine, altele în care cade“

Există, în continuare, asigurați care nu au primit cardul de sănătate. În ultimele două săptămâni, unii medici de familie au preluat cardurile rămase la sediul CAS și le-au distribuit doljenilor. Medicii care lucrează în mediul rural se lovesc și de situații în care internetul nu merge sau apar pene de curent.
Rodica Dinu este medic de familie în satul Hunia din comuna Maglavit și spune că totul depinde de cum merge sistemul informatic. „Totul depinde de cum merge serverul central, să preia informația de la noi. Sunt momente în care sistemul merge bine, altele în care cade. Vineri, de exemplu, a mers greu, azi de dimineață (ieri – n.r.) a mers bine, dar după ora 10.00 iar a început să dea semne de slăbiciune. Am închis calculatorul, l-am repornit, nici nu știu ce să fac, sunt treburi tehnice care ne depășesc. În mediul rural se întâmplă să mai apară și pene de curent sau să nu meargă internetul și lucrăm off-line. Acum nu știm dacă se pot valida acele servicii și uneori îi mai reprogramăm sau îi rugăm pe oameni să mai aștepte. Trebuie să fim corecți și să ajutăm la implementarea sistemului, așa cum se întâmplă și în alte țări. Însă, încă mai șchiopătăm“, precizează medicul de familie.
32 de carduri de sănătate a preluat medicul de familie în urmă cu două săptămâni de la CAS Dolj. Problema este că sunt multe carduri emise pentru pacienți care au decedat sau care au plecat din localitate, după cum susține dr. Rodica Dinu.
Din ultimele date transmise de CAS Dolj, au fost înregistrate 170 de carduri refuzate de asigurați din diverse motive. Și peste 300 de carduri au fost declarate pierdute sau furate.

„Când nu mai merge sistemul nu am ce să mai fac, reprogramez pacientul“

Cu osteneală și multă răbdare, reușește să consulte pacienții și să valideze serviciile și Daniela Tuțu, medic de familie în Fărcaș. În urmă cu două săptămâni, a preluat de la Casă aproximativ 300 de carduri, care au ajuns la asigurații pe care îi are în îngrijire. Spune că de la 1 ianuarie a început să activeze cardurile, însă sunt momente din zi în care sistemul se blochează și este nevoită să amâne pacienții care se satură să aștepte. „Mai greu, dar merge, funcționează până la urmă. Am reușit să lucrăm. Uneori pacienții îl mai uită acasă, se întorc după el, revin mai târziu sau a doua zi. Săptămâna trecută, după-amiază, nu a mai mers și s-a întâmplat de trei-patru ori așa. Când nu mai merge sistemul nu am ce să mai fac, reprogramez pacientul. Nu lucrez off-line pentru că am înțeles că ni se impută rețetele“, spune medicul.
Cei mai mulți medici se feresc să acționeze off-line pentru că există posibilitatea să nu facă validarea în 72 de ore și, automat, să nu li se mai deconteze nimic. Dr. Dumitra Gindrovel spune că în Franța, dacă pacientul nu are cardul pentru că l-a uitat sau l-a pierdut, se completează un formular emis de Casa de Asigurări și se rezolvă problema. La noi însă, acel formular nu există și nu este prevăzut în legislație. „Legislația spune clar că de la 1 mai serviciile medicale se acordă numai în baza cardului, în schimb s-a dat un ordin de ministru în care apare excepția acestui lucru. Însă, teama noastră este că, în cazul în care CAS va efectua plata, peste doi-trei ani va veni Curtea de Conturi și va spune că plata nu este efectuată conform legii“, atrage atenția medicul.

Pacientul are de pierdut

În toată această poveste, pacientul este cel care pierde, susține același medic, care spune că toată această informatizare a sistemului medical care ar fi trebuit să ușureze munca și să scadă timpul de așteptare nu face decât să ia din timpul alocat bolnavului. „Am avut o pacientă, iar în timpul consultației eu trebuia să fiu atent dacă merge cardul, dacă se validează, ce pot să fac pentru că îmi dădea eroare. Și după ce i-am luat femeii o fugară tensiune arterială, mi-a spus: «Dl. doctor, mi-ați dat să fac niște analize. Nu vreți să vă uitați pe ele?» și atunci am realizat în ce aberație ne aflăm. Rolul meu este să stau de vorbă cu pacientul, să-l ascult, să-l consult, să indic tratament și nu să transfer servicii informatice cu cardul. Nu ne opunem folosirii cardului, dar în mod normal eu trebuie să introduc cardul în cititor, să dau «trimite» și gata, nu să stau să văd că nu merge și să tot încerc“, a concluzionat dr. Dumitra Gindrovel.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS