Avioanele operatorului aerian care operează zboruri de la Craiova au fost redirecţionate către Bucureşti sau Timişoara de nenumărate ori, din cauza ceţii dense de la Craiova Foto: opiniatimisoarei.ro

Avioanele operatorului aerian care operează zboruri de la Craiova au fost redirecţionate către Bucureşti sau Timişoara de nenumărate ori, din cauza ceţii dense de la Craiova Foto: opiniatimisoarei.ro
Avioanele de pe rutele autorizate la Craiova nu pot ateriza sau decola în condiţii de ceaţă sau de plafon scăzut al norilor. Ar fi de ajutor un sistem performant de ghidare a aeronavelor, care trebuie instalat de ROMATSA, dar nu se ştie exact când va fi perfectată investiţia, deşi procedura licitaţiei a început. În timp ce ROMATSA susţine că Aeroportul Internaţional Craiova nu îndeplineşte condiţiile pentru a fi introdus sistemul ILS CAT II, reprezentanţii Aeroportului susţin că toate investiţiile invocate de ROMATSA au fost efectuate.În ultima perioadă, din ce în ce mai des avioanele care ar trebui să aterizeze sau să decoleze de pe Aeroportul Internaţional Craiova nu pot să ia contact cu pista sau să decoleze, din cauza ceţii dense sau din cauza plafonului de nori fiarte jos. În condiţii meteo nefavorabile, aeronavele ce operează cursele aeriene de pe Aeroportul din Craiova fie sunt direcţionate către Bucureşti, iar pasagerii sunt aduşi cu autocarele la destinaţie, fie sunt amânate pentru a doua zi, îngreunând planurile pasagerilor care au ales să zboare direct de la Craiova sau înspre Craiova. Anul acesta, au fost amânate sau întârziate cursele aeriene către Londra, Roma, Tel Aviv şi către alte destinaţii către care se zboară de la Craiova. Unele zboruri au fost amânate pentru a doua zi, spre nemulţumirea pasagerilor. În alte cazuri, pasagerii au aşteptat chiar şi nouă ore ca aeronava să decoleze. În toate situaţiile, motivele invocate au fost acelea de ceaţă densă şi/sau plafon de nori foarte jos.Totuşi, în marile aeroporturi ale lumii nu se întâmplă aşa ceva. La Londra, zonă cunoscută ca fiind cu ceaţă, avioanele rar sunt redirecţionate către alte aeroporturi, din cauza ceţii.

Există sisteme moderne de ghidare a aeronavelor, care ajută piloţii să decoleze în condiţii de vizibilitate scăzută.

Aeroporturile sunt dotate cu un sistem numit ILS (Instrumental Landing System), care este un sistem de navigație bazat pe o serie de emițătoare radio care furnizează unui avion care vine la aterizare direcția și panta de coborâre spre pistă. „Este destinat pentru asigurarea unei aterizări în siguranță în condiții de zbor instrumental, adică în cazul unui plafon (baza norilor) coborât sau a unei vizibilități scăzute din cauza ceții, ploii sau ninsorii. Uneori, semnalele radio sunt completate de lumini puternice, care ajută la contactul cu pista. Avionul trebuie să fie echipat cu radioreceptoare compatibile cu sistemul și cu instrumente de bord care furnizează pilotului informațiile necesare. Unele echipamente de la bordul avioanelor pot transmite aceste informații unui pilot automat performant, capabil să efectueze singur aterizarea“, potrivit Wikipedia.

Dacă pe Aeroportul din Craiova ar fi instalat un astfel de sistem performant, atunci piloţii ar avea posibilitatea să îşi ghideze aeronavele cu ajutorul acestor instrumente moderne.

Există trei tipuri de ILS, despre care GdS scria încă din 2017, dar nici până acum aeroportul nu a fost modernizat cu un astfel de sistem dintr-o categorie mai avansată. La vremea respectivă, aeroportul susţinea că ILS CAT II este operabil pe o singură direcţie de zbor, însă la Craiova sunt două direcţii de zbor. La ora actuală, pe Aeroportul din Craiova există şi este operabil doar ILS CAT I, însă acesta este funcţional la o vizibilitate mare a pistei, astfel că niciun pilot nu îşi asumă riscul să aterizeze sau să decoleze în condiţii de ceaţă densă. Este nevoie de un sistem mai performant pe Aeroportul din Craiova, însă despre montarea acestuia se vorbeşte din 2017 şi nici până acum nu s-a concretizat. Doar Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) SA poate decide montarea unui astfel de sistem, care există pe alte aeroporturi din România.

În lume există şi ILS CAT III, dar nu a fost montat pe niciun aeroport din România, acesta asigurând condiţii de zbor în situaţii de vizibilitate pe pistă la zero metri.

Cum ajută sistemul ILS ghidarea aeronavelor, în condiţii meteo dificile

Reprezentanţii ROMATSA susţin că, indiferent de categorie, sistemul ILS funcționează în același mod, criteriul de clasificare fiind performanța/precizia acestuia. Astfel, un echipament ILS CAT I asigură ghidarea unei aeronave până la o înălțime de decizie de aproximativ 60 m. Cu alte cuvinte, dacă plafonul de nori este la doar 40 m deasupra aeroportului, sistemul ILS CAT I nu poate ghida aeronava pentru o aterizare în siguranță. În plus, continuarea unei coborâri pentru aterizare (dacă plafonul este la sau peste 60 m) poate fi continuată doar dacă vizibilitatea în lungul pistei este de cel puțin 550 m. Un sistem ILS CAT II poate ghida o aeronavă până la o înălțime de decizie de 30 m (adică plafon până la minimum 30 m deasupra aeroportului) și o vizibilitate a pistei de cel puțin 300 m. Sistemul ILS CAT III asigură ghidarea în condiții mai restrictive (plafon de la 30 la 0 m și vizibilitate 0), mai informează ROMATSA.

„În concluzie, un sistem ILS CAT III poate reduce numărul de întreruperi a aterizărilor pe un aeroport, dar instalarea unui astfel de echipament nu se realizează doar pe baza unor cazuri izolate, fiind necesară o analiză a traficului, a incidenței cazurilor care necesită un astfel de sistem și a posibilității de amortizare a investiției. Suplimentar, implementarea și operarea unei proceduri ILS CAT III este condiționată de îndeplinirea unor cerințe suplimentare în domeniul aeroportuar, de existența la bordul aeronavei a unui echipament adecvat, de calificarea corespunzătoare a echipajului aeronavei etc.“, au precizat reprezentanţii ROMATSA.

Suplimentar, implementarea și operarea unei proceduri ILS CAT III este condiționată de îndeplinirea unor cerințe suplimentare în domeniul aeroportuar, de existența la bordul aeronavei a unui echipament adecvat, de calificarea corespunzătoare a echipajului aeronavei etc.

Doar în cazul modificărilor asociate trecerii echipamentului ILS de la CAT II la CAT III, costurile pot fi în jur de 600.000 de euro, la care se pot adăuga lucrări de execuție-montaj suplimentare, şi altele. De asemenea, pot fi necesare investiții suplimentare pentru infrastructura aeroportuară, mai susţin cei de la ROMATSA.

„Aeroportul Craiova nu îndeplinește încă toate cerințele pentru operarea CAT II“

Reprezentanţii ROMATSA spun au în lucru procedura de instalare/upgradare a sistemului ILS CAT I la nivelul ILS CAT II pe Aeroportul din Craiova, dar aeroportul ar avea nevoie de mai multe investiţii. Instituţia informează că: „ROMATSA are în derulare un proiect de dezvoltare a sistemului de senzori meteo, instalarea noilor echipamente urmând să fie finalizată, iar autorizarea poate fi obținută în jurul datei de 1 iunie. Aeroportul trebuie să îndeplinească o serie de cerințe specifice privind infrastructura: sistem luminos de apropiere, balizaj și marcaje pistă, căi rulare, platformă, hărți specifice etc.“.

Dacă la Craiova nu este instalat nici măcar ILS CAT II, despre sistemul mai performant ILS CAT III – care este cel mai performant din lume şi care asigură aterizarea şi decolarea aeronavelor în condiţii de vizibilitate zero – nici nu poate fi vorba. Acest ultim sistem ar permite decolarea aeronavelor în orice condiții meteo. „Aeroportul Craiova nu îndeplinește încă toate cerințele pentru operarea CAT II. Pentru a putea trece la operarea CAT III, este obligatoriu ca Aeroportul să întrunească cerințele pentru CAT II. Instalarea unui echipament ILS CAT III nu se poate face independent de dotarea Aeroportului și fără studii care să reflecte necesitatea unui astfel de echipament. În prezent, ROMATSA nu a prevăzut în planificarea investițiilor upgrade-ul sistemului ILS la CAT III pentru Aeroportul Craiova“, au precizat reprezentanţii ROMATSA, la solicitarea GdS.

Aeroportul din Craiova spune că a efectuat investiţiile

Întrebat de GdS când vor fi efectuate investiţiile invocate de ROMATSA, pentru a putea fi instalat noul sistem de navigaţie din categoria CAT II, reprezentanţii Aeroportului Internaţional Craiova au precizat: „Din punctul de vedere al aeroportului, investițiile la care face referire ROMATSA au fost realizate. De altfel, ROMATSA a iniţiat pe SEAP încă din luna ianuarie 2019 «Servicii de proiectare proceduri de zbor instrumental- București Henri Coandă, Bucureşti Băneasa, Craiova», în momentul de faţă procedura fiind în desfăşurare“.

Totuşi, GdS a întrebat când va fi operabil la Craiova sistemul ILS CAT II? Nimeni nu dă asigurări dacă se va monta anul acesta sau nu sau dacă va fi operabil. „Sistemul ILS CAT II va deveni operabil în momentul în care ROMATSA va furniza în sistemul de informare aeronautic procedurile şi hărţile pentru operare ILS CAT II“, au precizat reprezentanţii Aeroportului.

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”