Semirablele pe datorie ale RAT Craiova



Cele cinci autobuze second-hand pe care SC RAT Craiova dorește să le cumpere prin credit bancar vor fi mai vechi decât anticipase societatea de transport public deținută de primărie. Inițial, RAT ceruse prin caietul de sarcini ca anul de producție a autobuzelor să fie, în cel mai rău caz, 2010, dar nici o firmă nu s-a arătat interesată, așa că societatea a anulat licitația și o va relua în următoarele zile. În paralel, primăria se pregătește să achiziționeze, din fonduri europene, autobuze electrice și tramvaie.

GdS scria acum două săptămâni despre două licitații lansate de RAT Craiova, una pentru achiziționarea de autobuze second-hand, cealaltă pentru contractarea unui împrumut bancar din care să se plătească autobuzele. Prima licitație a fost anulată, deoarece nici o firmă nu a fost interesată de cererea RAT. „Această cerere de ofertă a fost trecută în starea anulare în mod automat, deoarece la data-limită de depunere a ofertelor nu există nici un ofertant înscris care să fi depus ofertă de preț“, se arată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Suma pusă la bătaie de RAT pentru achiziționarea celor cinci semirable este de 1.125.000 de lei fără TVA. Motivul pentru care RAT se „înnoiește“ cu autobuze vechi ține de dezastrul din parcul auto. În prezent, RAT SRL dispune de 172 de autobuze de capacitate mare şi medie, cuprinsă între 28-105 locuri, şi opt microbuze cu capacitate de 20 de locuri. Conform codului de clasificare, durata normată de funcţionare pentru autovehicule de transport urban este de cinci-opt ani. Din totalul de 180 de mijloace de transport, 139 au durata normată de funcţionare depăşită, prezentând un grad avansat de uzură fizică şi morală, determinat de numărul mare de kilometri rulaţi. De asemenea, o parte din mijloacele de transport din dotarea RAT SRL nu îndeplinesc toate standardele de confort şi siguranţă prevăzute de normele europene, pentru toate categoriile de călători (din totalul de 180 de autobuze, decât 102 sunt adaptate pentru transport persoane cu dizabilităţi) şi normele de protecţie a mediului înconjurător (31 de autobuze non-euro). Semirablele pentru care RAT pune la bătaie peste un milion de lei fără TVA au o lungime de 12 metri şi o capacitate de 80-100 de locuri (27-35 de locuri pe scaune). Pentru ca lucrurile să arate și mai rău, RAT a modificat prevederea din caietul de sarcini referitoare la vechime. De la nu mai vechi de anul 2010, RAT este dispusă acum să accepte și autobuze nu mai vechi de 2008, astfel încât, atunci când le va cumpăra, ele vor avea o vechime de zece ani în loc de opt. Conducerea societății a precizat că licitația va fi reluată până la finalul anului și că decizia scăderii vechimii a fost luată după ce o firmă le-a cerut clarificări întrebând dacă autobuzele pot fi produse înainte de anul 2010.

Primăria visează  ecologic

În timp ce RAT trage să-și cumpere semirable cu bani din împrumuturi bancare, primăria face primii pași pentru achiziționarea autobuzelor electrice și a tramvaielor noi din fonduri europene. La rândul ei, a lansat o licitație pentru a angaja o firmă care să întocmească un studiu de oportunitate, document necesar pentru aprobarea cererii de finanțare prin Programul Operațional Regional 2016-2020. Suma estimată a contractului este de aproape 100.000 de lei fără TVA, iar studiul ar trebui predat în termen de 45 de zile de la semnarea contractului. „Municipiul Craiova intenționează să solicite finanțare nerambursabilă în cadrul Domeniului de intervenție 4.1 pentru achiziționarea de autobuze și tramvaie noi, conform Listei aprobate a proiectelor propuse pentru finanțare în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Strategiei integrate de dezvoltare urbană și a Planului de mobilitate urbană durabilă. Pentru a putea solicita finanțare în cadrul acestui program este necesară realizarea documentelor adiacente cererii de finanțare, respectiv a memoriului justificativ (studiului de oportunitate) privind achiziția de autobuze noi și tramvaie noi“, spune primăria.

Nesimțiții din trafic, una dintre cauzele balamucului de pe străzi

În tema de proiectare solicitată de primărie se detaliază problemele traficului rutier din Craiova. „Municipiul Craiova are probleme legate de:

– gradul ridicat de motorizare, peste 420 autovehicule/1.000 de locuitori


– trama stradală subdimensionată, care nu are suficientă capacitate de a prelua traficul rutier

– numeroase intersecții configurate necorespunzător și/sau nesemaforizate

– sistemul de management al traficului cu o acoperire insuficientă

– indisciplina multor participanți la trafic (…)

Un alt factor care contribuie la creșterea poluării îl reprezintă starea îmbrăcăminții rutiere a unor străzi, intersecțiile care nu sunt amenajate corespunzător și care concură la crearea de ambuteiaje, la creșterea poluării aerului și a poluării fonice (…) Lipsa unor benzi dedicate exclusiv transportului public și lipsa modulelor de prioritizare în intersecțiile semaforizate constituie un dezavantaj în ceea ce înseamnă un transport public eficient. Cea mai mare problemă o constituie vechimea parcului auto. RAT operează cu 33 de microbuze cu peste 14 ani vechime, 123 de autobuze cu peste 16 ani vechime şi doar 29 sunt achiziționate după 2014“, se arată în tema de proiectare. Concret, firma care va câștiga contractul trebuie să explice de ce Craiova are nevoie de autobuze electrice și de tramvaie noi. „De asemenea, se va urmări ca utilizarea autoturismelor să devină o opțiune mai puțin atractivă din punct de vedere economic și al timpilor de parcurs față de utilizarea transportului public urban“, se mai arată în document.



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de sâmbătă, 23 martie 2019

Top