13.9 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalGuvernul dă înapoi în privatizarea Daewoo

Guvernul dă înapoi în privatizarea Daewoo

După ce a atacat voalat Comisia Europeană prin vocea premierului Tăriceanu, guvernul a decis ieri să suspende dezbaterile din parlament la Legea de privatizare a Automobile Craiova. Acest lucru ar putea duce la prelungirea intrării în vigoare a contractului semnat de statul român cu Ford.

Executivul a plecat capul în faţa Comisiei Europene, care anunţase că va declanşa o investigaţie pentru a verifica dacă producătorul american de automobile a beneficiat de ajutor de stat. Guvernul a aprobat ieri un memorandum prin care sunt suspendate dezbaterile din parlament la proiectului de lege privind unele măsuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova, până la decizia Comisiei Europene, potrivit NewsIn. Guvernul va sesiza birourile permanente ale Senatului pentru retragerea proiectului de lege în condiţiile în care Comisia de privatizare din Senat avea pe ordinea de zi în perioada următoare tocmai dezbaterea sa. Proiectul de lege privind unele măsuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova fusese trimis de guvern în parlament la sfârşitul lunii septembrie.

Comisia Europeană a decis săptămâna trecută investigarea unei posibile acordări de ajutoare de stat în cazul Daewoo şi a emis un ordin prin care cere României să suspende orice acordare de ajutoare de stat care nu au fost în prealabil notificate Bruxellesului. Comisia a deschis o investigaţie amănunţită asupra unor posibile ajutoare acordate în contextul privatizării Automobile Craiova, fosta Daewoo Craiova, şi vânzării sale către Ford Motor Company în septembrie 2007, a anunţat purtătorul de cuvânt al comisarului pentru concurenţă, Neelie Kroes. În plus, România pare să fi schimbat condiţiile privatizării într-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, arată Bruxellesul. Documentul arată că a fost semnalat faptul că guvernul român a adoptat o lege specială pentru privatizarea întreprinderii Automobile Craiova.

„Se pare că legea prevede anularea datoriilor producătorului de automobile şi o garanţie privind plata datoriilor către celelalte filiale ale fostei întreprinderi Daewoo. În cadrul procedurii de licitaţie, nu s-a oferit asemenea măsură celorlalţi potenţiali ofertanţi“, indică textul citat, potrivit NewsIn.

 

Guvernul s-a grăbit cu trimiterea legii în parlament

 

Decizia guvernului a stârnit reacţii diverse la Craiova. Surse apropiate conducerii Daewoo România au declarat că li se pare normală suspendarea dezbaterilor. „Suspendarea nu introduce o nouă amânare. Probabil, guvernul a luat această decizie pentru a nu irita Bruxellesul. Nu avea nici o importanţă dacă parlamentul dezbătea proiectul de lege, deoarece contractul intra în vigoare după ce se primea acordul Comisiei Europene. De ce nu au cerut acordul înainte de a semna contractul? Pentru că nu cred că guvernul trebuia să facă acest lucru. Comisia Europeană nu e un comisar trimis de sovietici“, au spus sursele menţionate.

Liderul de sindicat de la Daewoo, Ovidiu Cioroianu, a dat de înţeles că guvernul a greşit de la început când a trimis proiectul de lege spre dezbatere. „Mă aşteptam ca guvernul să ceară mai întâi avizul CE şi după aceea să trimită legea în parlament. Şi asta pentru că este posibil ca unu la sută din respectivul contract să se modifice. Pentru Daewoo însă, acest lucru nu înseamnă mare lucru. Nu suntem la limita supravieţuirii. Mâine (astăzi – n.r.) îi vom informa şi pe muncitori despre decizia guvernului“, a spus Cioroianu. Surse apropiate Comisiei de privatizare a Daewoo au declarat pentru GdS că executivul s-a conformat cerinţei CE. „Aşa ne-au cerut ei, dar am primit asigurări că ancheta se va rezolva repede. Investigaţia a început deja de două săptămâni. Au fost şi vreo două întâlniri la Bruxelles. Legea va fi aprobată până în decembrie, pentru că nu avem probleme cu parlamentarii. Oricum, noi preconizam ca respectivul contract de privatizare să intre în vigoare prin ianuarie-februarie 2008. Decizia de ieri a guvernului nu anulează procesul de privatizare“, a menţionat sursa citată.

 

Plecarea Ford, o catastrofă

 

Situaţia se vede diferit la Automobile Craiova, unicul acţionar cu drept de vot la Daewoo. Directorul general Lucian Luţaru s-a declarat îngrijorat de situaţia creată. „Mă îngrijorează conjuncturile de interese. Noi avem experienţa Renault, cu care s-au purtat negocieri să ne cumpere şi care a renunţat din cauza întârzierilor. Mi-e teamă ca Ford să nu-şi piardă interesul“, a avertizat Luţaru. Primarul Antonie Solomon a fost şi mai tranşant. „Am bănuit că CE ne va crea probleme. Nu se poate aşa ceva. Ar fi un dezastru, o catastrofă dacă pleacă Ford. Şi nu numai pentru Craiova, ci pentru întreaga ţară. Atâtea speranţe ne-am pus când au venit americanii şi acum…“, a spus Solomon.

Americanii s-au mutat la Daewoo

În ciuda incertitudinilor de la Bruxelles, reprezentanţii Ford sunt prezenţi mai tot timpul la fabrica din Craiova pentru a analiza în detaliu activitatea. „Se pun la curent cu detaliile tehnice. Au acest drept conform contractului“, au declarat surse din cadrul uzinei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU