17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCum ar putea distruge o directivă UE micii transportatori

Cum ar putea distruge o directivă UE micii transportatori

Parlamentul European ar putea vota miercuri, la Strasbourg, o directivă care ar îngrădi drastic activitatea firmelor de transport de la periferia Europei, mergând până la închiderea acestor firme. Unii europarlamentari români s-au arătat contra prevederilor pe care le consideră abuzive şi au anunţat că vor vota împotriva directivei despre mobilitate. Transportatorii români ameninţă cu ample mişcări de protest la Strasbourg.

Parlamentul European se pregăteşte să voteze pe 27 martie, în cadrul unei sesiuni plenare care va avea loc la Strasbourg, un pachet de măsuri care ar bloca activitatea firmelor mici şi mijlocii de transport de la graniţele Europei, inclusiv firmele din Estul Europei, deci şi pe cele din România. Măsurile dure pe care le-ar reglementa Parlamentul European pentru transportatori ar fi greu de îndeplinit de către cei din ţările mai puţin dezvoltate din punct de vedere economic, precum şi pentru transportatorii care provin din ţări situate la graniţele Europei şi care au distanţe lungi de parcurs pentru a transporta mărfuri pe teritoriul Europei. Cele mai controversate reglementări ce vor fi impuse de viitoarea directivă europeană sunt cele legate de faptul că transportatorul trebuie să le asigure şoferilor salariul minim al ţării prin care trec, pentru perioada în care transportatorul se află pe teritoriul acelei ţări. Deci dacă un transportator traversează în patru ore un stat european, atunci firma va trebui să îi calculeze pe cele patru ore salariul aferent salariului minim pe economie din ţara respectivă. Acest lucru va îngreuna foarte mult activitatea firmelor de transport sau o vor bloca.
Altă prevedere este aceea ca firmele de transport care trimit şoferi pe teritoriul Europei să le asigure cazarea la hotel, în ciuda faptului că tirurile moderne au spaţii de dormit bine delimitate. A treia componentă a viitoarei directive Mobilitate 1 se referă la obligarea firmelor de transport să dea liber pentru repaus angajaţilor, în anumite condiţii.

Transportatorii români ameninţă cu proteste la Strasbourg

Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) ameninţă că vor protesta miercuri, la Strasbourg, faţă de directiva de Mobilitate.
„Ţările vestice încearcă să profite de situaţia generată de Brexit şi vor să voteze cele trei componente cruciale ale Pachetului de Mobilitate 1, în cadrul sesiunii plenare a Parlamentului European, ce se va desfăşura în data de 27 martie. Federaţia Operatorilor Români de Transport se opune vehement prevederilor din Pachetul 1 de mobilitate şi spune acest lucru cât se poate de hotărât. (…)
Pentru a promova din nou această poziţie, în încercarea de a bloca un vot nedrept, reprezentanții FORT se vor deplasa la Strasbourg pe data de 27, pentru a participa la un protest similar celui din luna ianuarie, împotriva Pachetului 1, alături de alte patronate din România şi din ţările estice“, se arată într-un comunicat de presă transmis redacţiei de către FORT.
Transportatorii români reuniţi în FORT nu sunt de acord cu „restricționarea cabotajului, respectiv introducerea unei perioade de «răcire» (cooling-off) de cinci zile (sau oricare altă perioada) înainte ca alte operațiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeași țară cu același autovehicul“. FORT condamnă şi reglementările privind întoarcerea acasă a conducătorilor auto, cel puțin o dată la patru săptămâni sau, în cazul în care șoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse, după trei săptămâni pe drum, se mai arată în comunicat. Federaţia transportatorilor nu este de acord nici cu obligativitatea asigurării înnoptării la hoteluri.

Firmele de transport fac apel la guvern şi la europarlamentarii români să îi sprijine

Firmele de transport susţin că nu vor putea duce la îndeplinire aceste obligaţii, dacă directiva europeană va fi adoptată în această formă. „FORT solicită public atât Guvernului României, cât şi europarlamentarilor români să se implice serios în acest subiect, susţinând interesul firmelor de transport autohtone, a căror activitate ar fi grav periclitată de adoptarea unor măsuri ce încalcă principiile de bază ale funcționării Uniunii Europene. Peste 300 de reprezentanți FORT se pregătesc pentru deplasarea de pe 27 martie, având speranţa că, de data aceasta, numărul europarlamentarilor români prezenţi la manifestare, dar şi la vot o să fie complet“, se arată în comunicatul FORT.

Unii europarlamentari români nu vor vota directiva

Miercurea trecută, la o întâlnire cu jurnalişti români, europarlamentarul Renate Weber a precizat: „Îmi este dificil să înţeleg cum de e totuşi pe agendă pentru săptămâna viitoare, pentru că în Comisia de Transport nu au primit ok-ul pentru două dintre legi. Este un deal urât care afectează transportatorii de la periferia Europei. Nu doar central şi est europenii, ci şi pe spanioli, pe portughezi. În spatele acelor cuvinte frumoase «să îi plătim pe toţi la fel», tu îi ceri unui transportator din România, de exemplu, să îi calculeze pentru şoferul său salariul minim prin toate ţările prin care trece. Şi eu sunt de acord ca timpul de repaos al transportatorului să fie respectat, dar dacă acel transportator este într-o parcare şi are toate condiţiile de igienă asigurate în acea parcare şi are condiţii să doarmă în maşină, atunci nu îl obliga să doarmă la hotel, pentru că este foarte dificil pentru transportatorii mici şi mijlocii. Aceştia dispar de pe piaţă, că nu îşi vor permite astfel de costuri. Deci, în spatele unor intenţii generoase, se ascund intenţii care nu fac decât să favorizeze marile corporaţii. Cei mici sunt cei mai defavorizaţi pentru o economie sănătoasă europeană“, a spus săptămâna trecută, la Bruxelles, europarlamentarul Renate Weber, ea precizând că sunt slabe şanse ca în Consiliul Uniunii Europene să se blocheze această directivă, dacă va trece de Parlamentul European.
Europarlamentarul Marian-Jean Marinescu a menţionat pentru GdS, la Bruxelles, săptămâna trecută, că nu va vota la Strasbourg directiva pe Mobilitate. În cazul în care directiva va fi adoptată, atunci costurile mai mari ale firmelor de transport vor fi transpuse clienţilor finali, pentru că transportul de mărfuri pe teritoriul Europei va fi mai scump, din cauza noilor politici impuse. „Dacă va fi adoptată directiva în Parlamentul European, atunci vor avea foarte mult de pierdut firmele de transport din ţările est europene. Transportatorii mici vor fi scoşi de pe piaţă. În plus, transportatorii din ţările mari vor majora preţurile de transport pentru mărfurile transportate“, a spus europarlamentarul Marian-Jean Marinescu.

Soluţia: preşedinţia română să amâne directiva

Tot de la Bruxelles, europarlamentarul Norica Nicolai a menţionat că măsura impusă prin această directivă transportatorilor „este o măsură abuzivă“. „Directiva pe transport este o nouă formă de protecţionism, frumos ambalată, şi care se numeşte dumping social, utilizat în argumentarea acestor directive. Astăzi (miercurea trecută – n.r.) am semnat un amendament împreună cu mai mulţi colegi să respingem această directivă. În primul rând, pentru că este o măsură abuzivă, atâta timp cât două din rapoarte au fost respinse în Comisie. Eu sper ca Preşedinţia Română a Consiliului Uniunii Europene să amâne dezbaterea pentru viitorul Parlament European“, a precizat Norica Nicolai.
Din spusele europarlamentarilor români, cei mai vehemenţi susţinători ai directivei pe transport (Mobilitate 1) au fost europarlamentarii germani şi francezi, care ar avea intenţia să îşi protejeze marile firme de transport, faţă de concurenţa venită de la firmele din Est, care au costuri mai mici, deci îşi permit să practice tarife mai mici pentru transportul mărfurilor.
De asemenea, transportatorii români fac apel la prşedintele Klaus Iohannis să se implice în această problemă care ar conduce la închiderea multor firme din ţări aflate la periferia Europei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS