5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCraiova se dezvoltă la periferie, dar traiul la casă este costisitor

Craiova se dezvoltă la periferie, dar traiul la casă este costisitor

În ultimii ani, la ieșire din oraș au apărut multe case și vile. După ce s-au mutat în aceste locuințe confortabile, craiovenii au realizat că vor avea costuri destul de mari cu traiul zilnic. Agenții imobiliari spun că în ultima perioadă a început exodul invers, adică de la casele din jurul Craiovei în oraș.

După 2008, Craiova a cunoscut o expansiune către periferie. Mânați de intenția de a avea o casă cu grădină, mulți craioveni cu dare de mână și-au construit locuințe fie pe cont propriu, fie le-au achiziționat din cartiere rezidențiale apărute pe lângă Craiova, pe domeniul administrativ al comunelor din jur. Multe case și vile s-au ridicat în zonele Metro și Selgros, dar mai ales înspre Centura de Nord, spre Drumul Muntenilor, dar și în partea opusă a urbei, în zona Potelu, atât la strada principală, cât și în spatele acesteia, unde odinioară erau doar terenuri virane.
În ultimii ani, în peisajul rural din jurul Craiovei au început să apară cartiere de vile, însă traiul la periferie nu este ieftin, mai ales pentru cei care nu dispun de suficiente resurse materiale pentru întreținerea caselor noi ori pentru deplasările către locurile de muncă din oraș sau către unitățile de învățământ ale copiilor. „Dacă vorbim de dezvoltare, zona de nord a Craiovei a câștigat în ultimii ani, de la Șimnic până la Albești-Dudovicești, plus zona de tampon dintre vechile construcții din oraș și Centura de Nord. Este zona care a câștigat cel mai mult ca și construcții și nu neapărat că ar avea utilități mai dezvoltate decât celelalte zone, ci, din punctul meu de vedere, pentru că sunt mai aproape de Craiova, deci distanțele de acces către și dinspre oraș sunt mai mici și aceasta a făcut ca interesul să fie mai mare“, a declarat vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor Imobiliare (ARAI), Cristian Clenciu, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, difuzată luni, la alege tv.

Ce probleme întâmpină orășenii din zona periurbană

După ce și-au cumpărat locuințele, oamenii au constatat că utilitățile nu sunt suficiente, că drumul până în oraș la școala copilului poate fi o adevărată aventură, iar costurile cu întreținerea casei sunt mai mari decât se așteptau. „Interesul major pentru case a fost în 2008-2009, când toată lumea visa să fugă de bloc, iar atunci se construia foarte mult și se vindea la fel de mult în zona locuințelor unifamiliale. În ultimii ani, interesul a rămas pe apartamente, pentru că aceia care și-au cumpărat case în zonele periurbane și-au dat seama că implică niște costuri mai mari decât preconizaseră, în sensul că fiecare deținător de casă are nevoie de un acces facil la serviciu, la grădiniță sau la școala unde duce copilul, și astfel are nevoie câteodată și de două mașini. Ca să încălzești o casă te costă de trei ori mai mult decât un apartament, astfel că cei care în 2008-2009 au fugit către case, acum au început să se retragă către apartamente“, a precizat Cristian Clenciu.
În plus, costurile cu transportul pot fi și mai mari acolo unde căile de acces la zonele de case nu sunt asfaltate. „Eu îi sfătuiesc pe toți cei care aleg să își cumpere o casă să fie foarte atenți nu doar la utilități, ci mai ales la infrastructură. Dacă reușești să îți cumperi o casă, dar îți distrugi mașina o dată la doi ani, atunci nu ai făcut nici o afacere. Sunt costuri atât de mari de întreținere indirectă a locuinței, încât nu se merită“, a mai spus Clenciu în emisiune.
Deși cei care se mută în aceste zone de case lucrează în Craiova, de infrastructură și utilități sunt responsabile comunele pe a căror rază administrativă se află terenul achiziționat. Așadar, dezvoltarea pe viitor în zonele periurbane depinde de „gândirea comunelor“ din jurul municipiului, dar și de implicarea autorităților din acele comune, a opinat specialistul imobiliar. El consideră că tot spre zona de nord va fi o dezvoltare rezidențială, dat fiind terenul extins, neexploatat existent acolo, dar și apropierea față de oraș.

Dezvoltarea rapidă a zonelor de case aduce alte costuri și riscuri

Specialistul de pe piața imobiliară a precizat că pe lângă drumurile de acces neasfaltate și cu hârtoape, cei care au decis să își cumpere sau să își construiască o casă la periferia urbei mai întâmpină și alte greutăți: curentul electric se întrerupe mereu în acele zone, din cauza supraaglomerării liniilor, accesul către oraș este dificil, mai ales pe timpul iernii, accesul la asistență medicală este îngreunat etc.
În alte zone, casele construite răzleț, mai departe de cartierele mărginașe noi, nici nu au acces la electricitate – cererea de branșare depusă la furnizor așteaptă luni bune până la rezolvare, și mai trebuie să achiți și stâlpii de tensiune de la ultimul cartier și până la zona unde ai locuința. De asemenea, sunt zone de case unde nu există gaze naturale. Deși la primăriile comunelor din jur se vorbește de introducerea gazelor de ani buni, nu în toate zonele limitrofe Craiovei există alimentare cu gaze la ușa locuințelor. Deci încălzirea se face pe lemne, peleți sau chiar pe bază de energie electrică, dar și aici sunt costuri destul de mari.

Alții preferă confortul unei locuințe lângă oraș

Pentru cei cu venituri substanțiale, costurile suplimentare pe care le implică o locuință construită lângă oraș nu ridică probleme, mai ales dacă familia respectivă dispune de mai multe mașini de teren pentru deplasarea în urbe, iar costurile cu încălzirea vilei, cu întreținerea și cu energia nu sunt o problemă, astfel că ei aleg să trăiască în mijlocul naturii, să își îngrijească grădinile de flori sau chiar de legume fără să se gândească la cheltuieli.

Cum au dat casa pe un apartament

Dacă în 2008-2009 craiovenii se întreceau care să își ridice case în zona periurbană, în prezent, cei cu venituri medii se gândesc de două ori înainte să aleagă casă sau apartament și doar cei cu mai mulți bani decid să trăiască la casă, în zone liniștite.
O familie de tineri din Craiova s-a gândit bine înainte să își construiască o casă la periferie. În cele din urmă, au ales să își cumpere un apartament în oraș. Care au fost motivele ce i-au determinat să aleagă un apartament în locul confortului unei case? Ei au pus în balanță costul întreținerii unui apartament și pe cel al unei case la țară. „O casă mică este mai ieftin de făcut decât un apartament, pentru că în unele zone este terenul mai ieftin. Dar după ce ai construit-o, costurile sunt mult mai mari la o casă, în special cele de transport. Trebuie să duci copilul la școală la oră fixă, să îl ia cineva la prânz… Dacă ai o problemă medicală, ajunge destul de greu ambulanța. Sau ajungi tu cu dificultate la o farmacie, pentru că e distanța destul de mare. Poți fi departe și de centrele comerciale și nu ai de unde să îți faci rapid cumpărăturile după ce vii la serviciu. Odată ce începi să trăiești acolo, ai costuri mult mai mari la o casă decât la apartament și de aceea am decis să stăm la bloc în oraș în loc să ne construim o casă la periferie“, a spus Carmen, o tânără din Craiova care împreună cu soțul său a hotărât să rămână în oraș.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS