12.9 C
Craiova
joi, 9 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFord România - pierderi de 102 milioane de euro

Ford România – pierderi de 102 milioane de euro

Producătorul auto din Bănie a încheiat anul trecut cu pierderi financiare uriaşe, de două ori mai mari decât în 2010. După calculele GdS, fabrica din Craiova ar trebui să asambleze aici cel puţin 30.000 de maşini pentru a-şi acoperi deficitul. Producţia de anul acesta ar putea salva uzina. 

Bilanţul contabil al Ford România pe 2011 arată că fabrica s-a adâncit şi mai mult în pierderi, faţă de anul 2010. Compania a încheiat anul trecut cu o pierdere de 471 de milioane de lei, adică aproximativ 102 milioane de euro, fiind cel mai important rezultat financiar negativ înregistrat de la preluarea fabricii de la Craiova şi până acum. De altfel, în interval de numai un an, compania aproape că şi-a dublat pierderile. Potrivit datelor din bilanţul contabil, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor, în 2010, Ford România a înregistrat o cifră de afaceri netă de 587 de milioane de lei, iar pierderea companiei era de 275 de milioane de lei. În acel an, producătorul auto figura cu 3.487 de salariaţi. În 2011, cifra de afaceri a crescut la 587 de milioane de lei, dar compania, în loc să se redreseze, s-a afundat şi mai mult în deficit. Pierderile aproape că s-au dublat faţă de anul anterior şi au urcat la 471 de milioane de lei. Numărul mediu de angajaţi ai Ford pe anul trecut a fost de 3.501 persoane.

Venituri mai mari, dar şi cheltuieli uriaşe

Dacă în 2010 veniturile totale ale Ford erau de 864 de milioane de lei, anul trecut, veniturile companiei erau de 1,137 miliarde de lei, ceea ce arată că fabrica a avut afaceri în urcare. În schimb, cheltuielile totale ale producătorului auto au crescut spectaculos. Dacă, în 2010, societatea înregistrase cheltuieli totale de 1,140 miliarde de lei, pe tot anul 2012, fabrica a avut cheltuieli de 1,609 miliarde de lei, în condiţiile în care numărul de personal a crescut sensibil faţă de anul anterior.

Ford nu comentează

Deşi a înregistrat o pierdere uriaşă de peste 100 de milioane de euro pe piaţa din România, Ford nu a dorit să comenteze datele financiare aferente anului trecut şi publicate recent de către Ministerul Finanţelor. Compania nu a dorit să ofere detalii nici despre cifra de afaceri în urcare, nici despre cheltuielile mult mai mari faţă de anul anterior avut ca şi comparaţie.

Compania îşi poate reveni anul acesta

GdS a efectuat un calcul. Într-o situaţie ipotetică, în cazul în care fabrica nu ar realiza nici o cheltuială, ar fi suficiente 7.300 de maşini Ford B-Max pentru a acoperi pierderile companiei înregistrate în România. Calculul a fost realizat la un preţ mediu net al autovehiculului Ford B-Max de 14.000 de euro, puţin peste preţul de pornire al maşinii fabricate la Craiova. Dacă am lua în calcul un adaos comercial de 25%, fabrica ar trebui să producă aproximativ 30.000 de maşini pentru a reveni pe profit. Cu alte cuvinte, producţia de autovehicule planificată pentru anul 2012, la care se adaugă cele peste 30.000 de motoare EcoBoost de 1.0 litru care ar urma să fie fabricate în uzina Ford, ar redresa fabrica auto din Bănie din punct de vedere financiar. Numai că, la o lună de la lansarea oficială a producţiei, au fost produse doar câteva sute de maşini Ford B-Max la Craiova, potrivit unor surse din interiorul fabricii. Muncitorii sunt în concediu până pe 8 august, dar înainte de a începe perioada de concedii, fluxul de producţie era destul de diminuat: 5-10 maşini pe zi, iar în zilele bune se ajungea la o cadenţă de 20-30 de vehicule pe zi. Adevărata producţie se aşteaptă în partea a doua a anului, când procesul de fabricaţie ar urma să fie accelerat, ca urmare a cererilor de vehicule înregistrate în Europa şi în cazul în care recesiunea nu îşi pune şi mai rău accentul pe lumea Occidentală. „Sunt planificate câteva zeci de mii de maşini anul acesta şi sperăm să le facem până la sfârşitul anului, faţă de câteva sute câte am făcut până acum“, spun surse din fabrica auto din Craiova.

Ford ar putea închide o fabrică din Europa

Potrivit capital.ro, mai mulți analiști auto din Statele Unite, citați de Bloomberg, consideră că divizia europeană a Ford nu mai poate fi lăsată mult timp să piardă bani pentru a nu cauza efecte în lanț asupra întregului grup. Conform jurnaliștilor publicației americane Automotive News, principala problemă cu care se confruntă Ford în Europa este capacitatea excedentară de producție. Conform Bloomberg, utilizarea a doar 63% din capacitatea de producție de către Ford în Europa nu poate aduce profit. Jurnaliştii americani au citat două dintre fabricile Ford din Europa, care ar aduce probleme grupului, uzine precum cele din Southampton (Marea Britanie) și Genk (Belgia), care ar fi produs mult sub capacităţile de producţie.
Fabrica Ford din Craiova este văzută de oficialii europeni ai Ford drept o potenţială salvare pentru diminuarea pierderilor companiei în Europa. În primăvara acestui an, la salonul Auto de la Geneva, unde a fost lansat în premieră Ford B-Max care va fi fabricat în România, oficialii Ford au menţionat că din vânzarea B-Max în Europa se aşteaptă diminuarea pierderilor grupului înregistrate pe continent.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS