14 C
Craiova
miercuri, 1 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAventurile taxei auto în guvern

Aventurile taxei auto în guvern

Plata se va face eşalonat, pe mai mulţi ani. Autorităţile vor să evite astfel să dea înapoi o sumă totală de 750 de milioane de euro. Pe de altă parte, taxa ar putea deveni anuală, fiind impusă tuturor proprietarilor.

Calculăm şi recalculăm, schimbăm iar formula şi tot prost ieşim. Pentru a nu ştiu câta oară în ultimii ani, guvernanţii modifică din nou taxa de poluare, de data aceasta pentru a evita să returneze taxa de primă înmatriculare celor care au câştigat deja procesele împotriva statului şi, evident, celor care le vor urma exemplul. Potrivit Mediafax, guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 iulie 2008, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari. Numai că eşalonarea se va face pe mai mulţi ani, pentru că statul vrea să evite returnarea sumei totale de 750 de milioane de euro. „Având în vedere cuantumul încasărilor de la data intrării în vigoare a OU nr. 50/2008, estimăm ca o eventuală restituire integrală a taxei să se ridice la circa 600 de milioane de euro. Mai mult, pe lângă suma efectiv plătită cu titlu de taxă de poluare ce se restituie către contribuabil, se restituie şi alte cheltuieli admise de instanţă – dobânda legală şi cheltuieli de judecată. Acestea reprezintă aproximativ o pătrime din cuantumul taxei şi sunt bani care nu au fost încasaţi niciodată“, este justificarea guvernului.
Altă variantă luată în calcul este transformarea taxei de poluare într-o taxă plătibilă anual şi impusă tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate, relevă documentul obţinut de Mediafax.
„Modificările care vor fi aduse au fost confirmate de ministrul mediului, Laszlo Borbely, potrivit căruia decizia finală va fi luată în maximum două săptămâni.
În prezent, pe rolul instanţelor de judecată se află peste 40.000 de dosare privind taxa auto.

Deciziile Curţii Europene sunt obligatorii

Pe 7 aprilie, Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a anunţat că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene, întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. „Taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare – n.r.) are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre“, nota CEJ, menţionând că „instanţa naţională are obligaţia de a soluţiona cauza conform deciziei Curţii“.
„Această decizie este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanţe naţionale care sunt sesizate cu o problemă similară“, nota CEJ.
Cu alte cuvinte, orice persoană care se adresează unei instanţe spunând că nu este de acord cu taxa de primă înmatriculare va avea câştig de cauză, pentru că toate celelalte instanţe naţionale care sunt sesizate cu o problemă similară vor fi obligate să respecte decizia dată de Curtea Europeană de Justiţie în cauza Tatu. Ministerul Mediului a arătat atunci că decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene privind legalitatea taxei de primă înmatriculare se referă la forma iniţială a legii prin care aceasta a fost introdusă şi nu la cea modificată în 2010.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

20 COMENTARII