18.4 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMunca temporară, o soluţie pentru evitarea crizei

Munca temporară, o soluţie pentru evitarea crizei

Studiile de pe piaţa muncii încurajează angajatorii să folosească la maximum angajaţii temporari. Firma de consultanţă Manpower a solicitat angajatorilor dezvoltarea strategiilor de selecţie a talentelor pentru a creşte viteza de execuţie şi avantajul competitiv după recesiune. 64% dintre angajatorii din România nu consideră că angajaţii temporari ar fi un accelerator strategic privind forţa de muncă.

Criza economică actuală a produs modificări permanente pe piaţa forţei de muncă. Angajatorii au avut de învăţat lecţii dure referitoare la nevoia de a-şi adapta strategiile de atragere de talente în faţa competiţiei tot mai mari la nivel mondial. Angajatorii trebuie să se stabilizeze repede pentru a face faţă diferenţelor tot mai mari între forţa de muncă disponibilă şi cea necesară. Aceasta înseamnă dezvoltarea unei forţe de muncă mai flexibile şi păstrarea unor costuri fixe mai mici, adică rezultate mai bune cu investiţii mai mici. Totuşi, angajatorii nu mai au nici încrederea şi nici resursele pentru a recruta salariaţi permanenţi. În schimb, angajatorii trebuie să-şi dezvolte capacitatea de a găsi, angaja şi reţine talentele necesare care să le susţină strategiile generale de business şi care să le permită o mai mare flexibilitate pentru a identifica soluţii care să contracareze disproporţia tot mai mare între nevoile angajatorilor şi disponibilitatea celor mai valoroase talente. Pe măsură ce recesiunea va trece, angajatorii se vor baza tot mai mult pe talentele externe sau pe forţa de muncă pe perioadă determinată, fie că este vorba de angajaţi temporari, contractori, forţă de muncă externalizată sau consultanţi, pentru a atinge obiectivele de business într-o manieră mai strategică, mai flexibilă. Un studiu recent realizat pe un eşantion de 41.000 de angajatori din 35 de ţări şi teritorii relevă faptul că mai bine de o treime dintre respondenţi consideră forţa de muncă pe perioadă determinată ca şi un element-cheie în strategia lor de resurse umane. În cazul respondenţilor din regiunea America, această cifră se ridică la aproape jumătate din total. În creşterea economică, motivele pentru care se va apela la forţă de muncă pe perioadă determinată nu se vor limita la păstrarea sub control a payroll-ului permanent.

Soluţia muncii temporare

Conform unui studiu realizat de Manpower România şi dat publicităţii săptămâna trecută, peste 35% dintre angajatorii din România privesc munca pe perioadă determinată ca fiind un accelerator strategic al forţei de muncă. Nesiguranţa revenirii din criza economică îi obligă pe angajatori să folosească angajaţii temporari odată cu creşterea cererii. Numai companiile vizionare vor găsi în asta o oportunitate de a câştiga experienţă în administrarea eficientă a unei forţe de muncă mixte, alcătuite din personal angajat atât pe perioadă determinată, cât şi nedeterminată. Acest lucru duce la o soluţie optimă pe termen lung. „Ceea ce a început ca o criză financiară şi economică a evoluat într-o criză de personal, iar angajatorii se luptă pentru a se adapta la o piaţă în continuă şi rapidă schimbare şi la nepotrivirea crescândă dintre nevoia de abilităţi şi lipsa de talente de pe piaţă“, spune Camelia Stănculescu, General Manager al Manpower România. Mai mult decât atât, potrivit specialiştilor Manpower, în vreme ce România va ieşi din recesiune, instinctul natural al angajatorilor va fi să manifeste prudenţă cu privire la aducerea de noi angajaţi permanenţi, apelând mai întâi la angajaţi temporari, ceea ce, de altfel, trebuie să şi facă. Dar câştigătoare după ieşirea din criza economică vor fi companiile care vor folosi angajaţii pe perioadă determinată ca acceleratori ai forţei de muncă, stăpânind arta coordonării unui mix flexibil de angajaţi permanenţi şi temporari pentru a-şi optimiza performanţele, mărindu-şi viteza de execuţie, dezvoltând capacităţile talentelor din cadrul companiei, păstrând reduse costurile fixe (cheltuielile constante) şi producând mai mult cu mai puţine resurse.

Folosirea în mod strategic a forţei de muncă

63,5% dintre angajatorii români au răspuns că acest segment al forţei de muncă nu reprezintă o piesă importantă privind strategia lor la nivel global. Pe de altă parte, 35,2% văd acest segment ca fiind esenţial; iar 1,3% au fost nesiguri. Pentru a se asigura că fiecare angajat, indiferent de statutul său, rămâne implicat şi are o contribuţie, companiile au nevoie să-şi optimizeze strategia de motivare / implicare, în funcţie de fiecare tip de angajat. În România, 84,2% dintre companiile care utilizează angajaţi pe perioadă determinată declară că aceştia sunt expuşi la aceleaşi procese de instruire şi integrare ca şi cei permanenţi. „În vreme ce atât angajatorii, cât şi angajaţii se îndreaptă către metode mai flexibile de lucru pentru a le face compatibile cu schimbările din stilul de viaţă, este timpul pentru folosirea în mod strategic a forţei de muncă pe perioadă determinată pentru a obţine accesul la persoane cu abilităţi rare şi specializate: externalizarea funcţiilor secundare ale companiei; testarea candidaţilor înainte de angajarea lor pe poziţii permanente şi obţinerea unei flexibilităţi pe termen lung a forţei de muncă“, a adăugat Camelia Stănculescu.

14% dintre angajatori optează pentru angajaţii temporar

Aceste recomandări şi concluzii provin din „Reguli privind Angajamentul: Valorificarea Potenţialului privind Forţa de Muncă pe perioadă determinată“, studiu dat publicităţii de Manpower România. Acest document recomandă companiilor să adopte o viziune strategică şi flexibilă faţă de managementul forţei de muncă pentru a-şi atinge scopurile şi pentru a aprecia corect riscurile după ieşirea din criză. Esenţială pentru această viziune este o încredere mai mare acordată celor patru tipuri de angajaţi pe perioadă determinată: angajaţi temporari, externalizaţi, contractori şi consultanţi. Manpower previzionează că, pentru a profita la maximum de oportunităţile din economia aflată în reconstrucţie, angajatorii ar trebui să nu mai privească angajaţii pe perioadă determinată doar ca pe nişte soluţii menite să acopere concediile de maternitate, perioadele sezoniere sau pentru a menţine plăţile permanente în linie, şi mai degrabă să-i perceapă ca pe o valoare strategică. Potrivit cercetărilor realizate de Manpower, motivul cel mai des întâlnit la nivel global pentru angajarea pe perioadă determinată este acoperirea activităţii sezoniere în perioadele de vârf, aproape unul din cinci angajatori apelând la această soluţie. Doar 14% dintre angajatorii din lume se îndreaptă acum către forţa temporară de muncă pentru dobândirea unei valori strategice superioare. Perioada următoare este foarte probabil să le prezinte angajatorilor o nouă serie de provocări, care le vor forţa o reacţie în care să se întrevadă o strategie în ceea ce priveşte gestionarea talentelor. Acest răspuns va trebui să fie îndeaproape legat de strategia globală de afaceri, iar flexibilitatea va deveni vitală într-o piaţă instabilă şi aflată în continuă creştere.

Material realizat în colaborare cu Camelia Stănculescu, General Manager al Manpower România

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII