19.5 C
Craiova
vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriDaewoo, subevaluată la vânzarea către Ford?

Daewoo, subevaluată la vânzarea către Ford?

Statul român a încasat de la Ford pentru Daewoo Automobile România doar 12,2% din cât făcea fabrica de autoturisme din Craiova la momentul privatizării. Unul dintre acţionarii minoritari ai Ford a dezvăluit, în premieră, că fabrica a fost evaluată în numele AVAS la suma de 690 de milioane de euro, deşi a fost vândută la numai 84 de milioane de euro.

O informaţie ţinută secret de statul român a răzbătut din partea unui acţionar minoritar la Ford: valoarea reală a Daewoo Automobile România (DWAR) în momentul privatizării era de opt ori mai mare decât a cerut statul de la Ford. Valoarea la care Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) o cotat uzina de autoturisme din Craiova este în continuare ţinută în mare secret de către oficialii de la Bucureşti, dar şi de firma evaluatoare din Cluj-Napoca. Preşedintele SIF Oltenia, Dinel Staicu, acţionar minoritar la Ford România, spune că fabrica Daewoo valora 690 de milioane de euro în momentul privatizării. Practic, americanii au plătit 12,2% din cât făcea compania. „Evaluarea totală a fabricii Daewoo, care s-a făcut la solicitarea AVAS, a fost de 690 de milioane de euro. Aşa reiese din documentele firmei Darian din Cluj. Eu am ataşat la dosarul către AVAS şi documentele legate de eveluarea Daewoo. Dacă AVAS nu recunoaşte, e problema lor, dar eu vă spun că ei au cerut această evaluare şi evaluatorul a stabilit că fabrica, în total, face 690 de milioane de euro“, a declarat Dinel Staicu pentru GdS în urmă cu câteva zile. Contactat telefonic, managerul firmei de consultanţă Darian Rom Suisse SRL din Cluj-Napoca (fostă Darian Consultanţă Financiară SRL), Adrian Crivii, nu a putut să confirme valoarea evaluării Daewoo, dar nici nu a infirmat suma de 690 de milioane de euro vehiculată de Staicu. „Este confidenţială evaluarea. Este făcută de mult timp pentru AVAS. Nu pot să confirm suma. Nu m-am ocupat eu de proiect. Dacă domnul Staicu ştie… eu nu ştiu ce să vă spun“, a precizat Adrian Crivii, managerul firmei de evaluare.

Ford a plătit a opta parte din valoarea reală
 
Prin contractul de privatizare al DWAR, americanii de la Ford au plătit 57 de milioane de euro. Ulterior, Uniunea Europeană a considerat că efectuarea tranzacţiei la 57 de milioane de euro era ajutor de stat acordat americanilor şi i-a obligat pe cei de la Ford să mai plătească 27 de milioane de euro pentru achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni. În total, 84 de milioane de euro. Un calcul simplu ne arată că statul român le-a cerut americanilor a opta parte din valoarea reală a companiei cu sediul în Craiova. Ford România nu comentează despre evaluarea DWAR comandată de AVAS, pe motiv că în momentul evaluării nu era acţionar la Craiova. „La vremea respectivă, Ford nu achiziţionase acţiunile ACSA“, spun reprezentanţii Ford.

AVAS ţine secret valoarea reală a Daewoo

Şi la un an după privatizarea Daewoo, AVAS refuză să dezvăluie la ce sumă a fost evaluată întreaga companie. „Noi confirmăm doar că evaluatorul a fost firma Darien din Cluj. Colegiul director al AVAS a stabilit că rapoartele de evaluare efectuate pentru firmele aflate la privatizare nu sunt informaţii publice, pentru că aceste evaluări sunt cumpărate de companiile care se înscriu la privatizare“, a spus Adriana Tran, reprezentanta AVAS pentru relaţia cu mass-media. Potrivit Legii liberului acces la informaţiile publice, doar două categorii de informaţii nu au caracter public: secretul de stat şi secretul de serviciu (acesta din urmă se stabileşte doar în anumite condiţii). Informaţia solicitată de GdS de la AVAS (referitoare la raportul de evaluare al Daewoo) nu se încadrează la nici una dintre cele două condiţii de exceptare de la informaţiile de interes public. Anul trecut, la întrebările GdS legate de evaluarea DWAR, managerul de la Darian spunea că există o clauză de confidenţialitate impusă de AVAS şi asumată de companie, potrivit căreia evaluatorul nu are voie, timp de zece ani, să divulge cifrele legate de Daewoo. Foştii acţionari majoritari de la Daewoo, coreenii de la GM-Daewoo Auto & Technology, susţineau că investiţiile lor totale în fabrica de la Craiova se ridicau la circa 850 de milioane de dolari. De asemenea, Ford şi-a luat angajamentul că va investi la Craiova 650 de milioane de euro. În plus, Ford România mai primeşte de la statul român un ajutor de 143 de milioane de euro, aprobat deja de Camera Deputaţilor. Compania va beneficia şi de o garanţie guvernamentală din partea statului român pentru un credit de 400 de milioane de euro.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

40 COMENTARII