16.8 C
Craiova
luni, 6 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriPericol pe piaţa muncii

Pericol pe piaţa muncii

Patronatele se tem că Ford şi furnizorii companiei vor „sufla“ angajaţii din fabricile doljene. Industriaşii locali consideră că nu vor avea de unde să-i înlocuiască pe muncitorii care pleacă. Sute de oameni aşteaptă deja angajările la fabrica de autoturisme.

Ford va angaja peste 4.000 de persoane în următorii ani, iar eventualii furnizori ai companiei care se vor stabili în Dolj sau prin zonă vor avea o cerere puternică de forţă de muncă pe piaţa locală. „O slujbă creată la Ford va conduce la apariţia altor patru locuri de muncă pe orizontală“, spunea premierul Călin Popescu Tăriceanu la ceremonia de preluare a Daewoo de către Ford. Dacă ne luăm după primul-ministru, în câţiva ani, industria locală ar solicita aproape 16.000 de persoane. Ca şi comparaţie, cifra locurilor de muncă nou-înfiinţate în industria auto şi adiacentă va fi egală cu numărul de angajaţi ai Electroputere de acum zece ani, din vremurile bune ale uzinei. Ca şi exemple concrete, unul dintre furnizorii Ford, Johnson Controls, care a decis să-şi deschidă o fabrică la Balş, are o primă cerere de 200 de muncitori (lăcătuşi, strungari şi alte meserii asemănătoare), după cum spunea recent primarul din Balş, Vitalie Stanciu. În prezent, angajaţii fostului Daewoo se numără printre cei mai bine plătiţi muncitori din Craiova. Potrivit angajaţilor fabricii de autoturisme, salariile se cifrează, în medie, între 1.000-1.300 de lei pentru un operator de linie (în funcţie de categoria postului), şi aproximativ 1.500-1.600 de lei pentru un maistru, şi ajung la sume aproape duble pentru şefii mai mari. La preluarea oficială a companiei de către Ford, preşedintele Ford Europa, John Fleming, a declarat că în orice ţară în care s-a deschis o fabrică Ford s-a pornit la drum cu negocieri salariale. Deci, sunt posibile majorări ale salariilor actuale. În aceste condiţii, va fi şi mai tentant pentru viitorii lucrători ai fabricii să migreze de la firmele actuale către noua companie. Mai ales că în Craiova mulţi patroni fie plătesc angajaţii cu salariul minim pe economie, fie aceştia au trecut pe cartea de muncă minimul prevăzut de lege, dar sunt plătiţi „la negru“ cu sume puţin mai mari. Angajaţii fabricii de autoturisme spuneau recent că au soţi disponibilizaţi sau care lucrează la firme ce plătesc prost, respectiv copii care termină studiile şi care abia aşteaptă să lucreze la Ford.

 

Oferta locală de muncitori

 

Consultantul pentru Ford, Nadia Crişan, din partea McGuire & Woods, a spus că vor fi solicitate meserii tehnice (lăcătuşi, strungari etc) pe piaţa locală. Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Dolj are în evidenţă puţine persoane specializate pe meseriile care s-ar cere la Ford şi la furnizorii companiei. „Forjeri şi ştanţatori sunt de ordinul zecilor, lucrători la maşini de polizat – 100, sudori şi debitori autogeni – 92, lăcătuşi mecanici sunt de ordinul zecilor, dacă nu îi luăm în calcul şi pe disponibilizaţii din industria locală, lucrători prin aşchiere – până în 50, iar strungari – şi mai puţini. Mai există persoane disponibilizate care nu mai sunt în evidenţele noastre şi care ar putea ocupa un loc la Ford, plus angajaţi ai unor firme care plătesc prost. Deci, ar exista forţă de muncă locală pentru cererea de la Ford“, a menţionat directoarea adjunctă a AJOFM Dolj, Daniela Neagoe. Până acum, Ford nu a demarat angajările, însă deja sute de oameni s-au interesat la AJOFM de eventuale posturi la fabrica de autoturisme. Problema este că, în ultimii ani, cei mai mulţi dintre muncitorii disponibilizaţi de la coloşii industriali (Electroputere, combinatul Doljchim, Avioane Craiova) au fost selectaţi din rândul celor în vârstă, care mai aveau unul-doi ani până la pensionare. Aceştia nu mai reprezintă o alternativă pentru Ford din cauză că acum sunt pensionari.

 

Teama patronatelor

 

Patronii care oferă salarii de mizerie angajaţilor îşi fac deja griji pentru forţa de muncă actuală, care ar putea fi absorbită de noua companie de autoturisme. Lozinca pe care o foloseau până acum patronatele – „dacă pleacă unul de la noi, sunt gata 100 de oameni să-i ia locul“ – va fi depăşită în doi-trei ani, pentru că nu va mai avea cine să-i ia locul muncitorului plecat, ci majoritatea vor fi angrenaţi în noua industrie. „Va fi un fenomen de migraţie a angajaţilor de la fabricile noastre către Ford. Este posibil să plece oamenii bine pregătiţi şi este dreptul lor. Mişcarea forţei de muncă este liberă. Nu ştiu dacă vom avea cu cine să-i înlocuim, pentru că unii au plecat la muncă în străinătate, iar cei care au rămas probabil se vor duce şi aceştia la Ford sau la furnizorii Ford“, a precizat preşedintele Patronatului Uniunea Generală a Industriaşilor din România (UGIR) 1903, Virgil Boboc. Acesta a mai spus că plecarea oamenilor din fabricile actuale din Craiova nu va fi bruscă, deci „nu va fi un şoc pe piaţa muncii, ci se va pleca treptat, în decurs de câţiva ani“. Din filiala locală a UGIR 1903 fac parte 65 de firme care totalizează peste 10.000 de angajaţi, printre care şi cei din majoritatea marilor companii industriale ale Craiovei.

„Şi aşa este o fluctuaţie mare a forţei de muncă şi nu există loialitate a angajaţilor. Într-un an de acum încolo, foarte puţini vor migra către Ford, iar activitatea firmelor nu cred că va fi perturbată deocamdată, dar mai târziu, este posibil să se întâmple acest lucru. Oricum, şi acum găsim cu greu specialişti“, a precizat preşedintele altui patronat, Consiliul Local al IMM-urilor Craiova, Valentin Cristea.

 

Presiune salarială de la sindicate

 

Muncitorii bine pregătiţi nu se tem de munca asiduă care va fi la Ford. Patronatele sunt conştiente de acest aspect, dar şi de faptul că, atunci când americanii vor oferi salarii mai bune decât restul, sindicatele din industria autohtonă vor ridica pretenţii. „Ar exista o presiune salarială, iar sindicatele vor profita de acest lucru. Acolo unde se poate, probabil şi societăţile noastre vor creşte salariile, ca să nu plece angajaţii către Ford“, a spus preşedintele filialei doljene a UGIR 1903. În fabricile de unde vor pleca oamenii cei mai buni, patronii pot face uz de prevederile legislaţiei din domeniu, care stipulează că, acolo unde firmele specializează personalul pe banii lor, pot prevedea în contractul individual de muncă faptul că respectivul angajat se obligă să nu părăsească societatea timp de doi-trei ani. În rest, mişcările de pe piaţa muncii sunt libere.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

34 COMENTARII