13.3 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriDaewoo se vinde după reguli noi

Daewoo se vinde după reguli noi

Condiţiile de precalificare au fost eliminate de Consiliul Concurenţei. Ofertele potenţialilor investitori pot fi depuse până pe 5 iulie, după care încep negocierile. Investitorii interesaţi sunt americanii de la Ford şi General Motors, precum şi mogulul rus Oleg Deripaska.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a publicat ieri anunţul de vânzare a pachetului majoritar de 72,4% din acţiunile AUTOMOBILE CRAIOVA SA (ACSA), singurul acţionar cu drept de vot la DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA SA (DWAR). Potenţialii investitori vor putea depune ofertele până pe 5 iulie, după care AVAS va anunţa programul de negociere cu deponenţii ofertelor.

Normele UE desfiinţează condiţiile de precalificare

ACSA deţine 49% din capitalul social al DWAR, restul de 51% din acţiuni fiind în proprietatea societăţii, după ce a fost răscumpărat de la partenerii coreeni. Alt acţionar majoritar semnificativ este SIF Oltenia – cu 22%, restul fiind deţinut de alţi acţionari persoane fizice şi juridice. Companiile care şi-au manifestat interesul pentru a participa la privatizare sunt giganţii americani Ford şi General Motors, la care se adaugă JC Russian Machines, o companie controlată de mogulul rus Oleg Deripaska, un apropiat al preşedintelui Vladimir Putin. Deripaska face parte din noua oligarhie rusă şi deţine un imperiu financiar, având în portofoliu, printre altele, grupul RUSAL – unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din lume, afaceri importante în domeniul energiei, şi GAZ – al doilea mare producător de maşini de pe piaţa rusească, titular al mărcilor Volga şi Gaz. După ce firma şi-a exprimat interesul pentru DWAR, presa rusească a speculat că firma lui Deripaska nu poate participa la privatizarea uzinei craiovene deoarece nu îndeplineşte criteriile de precalificare impuse de statul român: cifră de afaceri de zece miliarde de euro şi o capacitate de producţie de circa 300.000 de unităţi pe an. Ministrul Mihai Voicu, unul dintre membrii comisiei de privatizare de la DAEWOO, infirmă aceste condiţii, desfiinţate recent de Consiliul Concurenţei.
„Consiliul Concurenţei nu este de acord cu criteriul privind cifra de afaceri de zece miliarde de euro şi cea referitoare la capacitatea de producţie, pentru că nu ar fi în concordanţă cu normele UE. Ei spun că teoretic oricine ar trebui să poată participa la privatizare. Evident, noi avem nişte criterii de care nu ne împiedică nimeni să ţinem cont. 35% din punctaj va fi preţul oferit pe acţiuni, 25% – investiţiile asumate, 20% – numărul de unităţi fabricate anual şi 20% – gradul de integrare a forţei de muncă şi a produselor româneşti“, a declarat Voicu pentru GdS.

Oferta SIF Oltenia – un mister

Ministrul a făcut şi câteva precizări importante în legătură cu litigiul în care fiscul revendică DWAR circa 752 de milioane de euro, fapt ce ar fi o frână pentru privatizare: „AVAS este extrem de încrezătoare că va câştiga procesul cu fiscul. De altfel, DWAR a şi câştigat la prima instanţă. Evident, pe parcursul negocierilor, AVAS aşteaptă şi decizia finală a instanţei în litigiu“. De asemenea, deşi reprezentanţii SIF Oltenia au afirmat că au făcut către AVAS o ofertă concretă pentru vânzarea pachetului de 22% deţinut la ACSA, Voicu a spus că nu ştie nimic de acest lucru şi că nu este neapărat nevoie ca statul să negocieze şi pentru acţiunile deţinute de SIF.
„Nu am cunoştinţă despre o eventuală ofertă concretă a SIF Oltenia, pentru pachetul de acţiuni deţinut de această societate. Important este să vindem pachetul majoritar prin care se poate deţine controlul şi apoi mai vedem“, a concluzionat ministrul.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS