16.8 C
Craiova
luni, 6 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateZoltan Brassai (director general Ford): Dacă aveţi infrastructură, investitorii vin singuri

Zoltan Brassai (director general Ford): Dacă aveţi infrastructură, investitorii vin singuri

Zoltan Brassai are 49 de ani şi s-a mutat în România împreună cu familia încă din 2006, deşi lucrează pe meleagurile noastre încă din 2004. Alături de el în ţară sunt soţia şi doi copii, în timp ce al treilea copil este la studii în Ungaria. Deşi este cetăţean german, cu o naţionalitate „combinată“, cum ne-a spus chiar el râzând, Zoltan Brassai vorbeşte limba română cursiv, aproape perfect. Este director general al Ford şi al Companiei Naţionale de Vânzări a Ford, adică este omul care trebuie să vândă în România şi poate peste tot în Europa maşina Ford B-Max produsă la Craiova. Într-un interviu acordat pe finalul săptămânii trecute, Brassai a spus că în Europa sunt mii de cereri ferme pentru cumpărarea maşinii produse la Craiova, fără ca oamenii să fi văzut maşina în showroom-uri. De asemenea, 40 de tiruri ies zilnic pe porţile fabricii din Craiova, pentru a alimenta dealerii Ford din Europa de Vest. Cu un aer distins şi foarte prietenos, oficialul Ford a explicat că avem nevoie de infrastructură rutieră, pentru că aceasta salvează vieţile oamenilor, iar investitorii vin singuri, atunci când văd autostrăzi. Aflaţi din interviu şi cum vede un străin calităţile oltenilor.

Gazeta de Sud: Cum este să faceţi afaceri în România?
Zoltan Brassai: Excelent. Pe partea mea de vânzări avem o cotă de piaţă în zonă de 10% cu partenerul nostru Plusauto. În Craiova, experienţa noastră este pozitivă cu B-Max.

GdS: Cum sunt, în acest moment, vânzările Ford B-Max la export? Dar la intern?
Z.B.: B-Max este în proces de lansare în toată Europa. Noi ne constituim un stoc pentru două-trei luni, iar vânzările vor începe în curând. Depinde de ce ţară vorbim. Dacă este o piaţă ca România, atunci vânzările vor fi de 200-300 de maşini anul acesta, dar, dacă vorbim de o piaţă ca Germania, atunci vorbim de o piaţă de 2.000-3.000 de maşini până la sfârşitul anului. Noi începem vânzările weekendul acesta (weekendul trecut – n.r.), cu ocazia „Zilelor Porţilor Deschise“.

GdS: Cum este văzut noul vehicul B-Max pe piaţa externă?
Z.B.: Produsul nostru este foarte aşteptat. B-Max este un concept nou. Vorbeam cu un dealer al nostru din Anglia, care mi-a spus: „Maşina aceasta va revoluţiona!“. Este un concept nou ca şi IPhone – o comunicare nouă. Cu stâlpul B integrat în uşi, cu sistemul de comunicaţii SYNC, cu motorul EcoBoost care este o revoluţie în sine…

GdS: Maşinile vor fi dotate cu motorul EcoBoost produs la Craiova?
Z.B.: Majoritatea vehiculelor B-Max care sunt pe benzină vor fi dotate cu motorul care se fabrică aici, iar pentru cele diesel nu vor fi motoare produse la Craiova, pentru că aici se fabrică doar motoare pe benzină.

GdS: Ce cotă de piaţă are B-Max în Europa, faţă de alte modele Ford livrate pe piaţa europeană?
Z.B.: Aşteptările noastre sunt foarte mari. În segmentul minivan compact în care includem B-Max vrem să fim lideri de piaţă. În Europa, B-Max este poziţionat foarte bine faţă de competitorii noştri (ca preţ), cum ar fi Opel Meriva.

GdS: Dar în România?
Z.B.: În România, B-Max este poziţionat ca maşină din segmentul „C“. Noi o poziţionăm în segmentul acesta, pentru că clienţii noştri nu poziţionează în vreun segment. Ei vor o maşină sigură, pentru familie, pentru vacanţă, pentru business, sport etc. Vor o soluţie pentru familie.

„Nu există preţ pentru viaţa unui om“

GdS: Cum rămâne cu siguranţa maşinii, având în vedere că nu are stâlpul din mijloc?
Z.B.: Am primit 5 stele NCAP la siguranţă, adică B-Max este cea mai sigură maşină, pentru că nu există preţ pentru viaţa unui om. Toate maşinile Ford trebuie să aibă 5 stele NCAP.

GdS: Cum catalogaţi fabrica Ford din România?
Z.B.: Deşi eu mă ocup de vânzări, am văzut toate fabricile Ford din zonă, iar aceasta este cea mai modernă fabrică a Ford din Europa. Este o plăcere să vezi roboţii lucrând şi oamenii….

GdS: Ce planuri are fabrica de la Craiova, având în vedere supracapacitatea de producție din sectorul auto în Europa?
Z.B.: Într-adevăr, peste tot în Europa, capacitatea de producţie este cu 20-25% mai mare decât poate absorbi piaţa. Capacitatea de producţie în Europa la toți producătorii auto este de 17-18 milioane de maşini, dar este nevoie doar de 12 milioane de maşini. Ford vrea să producă eficient şi de calitate şi de aceea Craiova este foarte importantă.

GdS: Ce argumente există pentru rămânerea pe poziţie a fabricii de la Craiova?
Z.B.: În industria auto, tot timpul trebuie să produci calitate, la un cost la care merită să produci. O firmă trebuie să fie profitabilă şi pentru acţionari şi pentru Ford este la fel. În acelaşi timp, oamenii vor preţuri cât mai bune pentru maşini…

GdS: Ce părere aveţi de infrastructura din România? Satisface nevoile Ford?
Z.B.: Am vorbit cu colegul de la Logistică şi mi-a spus că funcţionează bine transportul maşinilor de la fabrică şi către export şi către dealerii noştri interni. Nu ştiu detalii despre transport. Eu ştiu că se livrează maşinile cu tiruri şi cu trenul. Dar pot să vă spun că este un grup de lucru care cooperează cu Ministerul Transporturilor să creăm o infrastructură adecvată. În prezent, se produc la Craiova 500 de maşini pe zi. În fiecare zi pleacă 40 de tiruri pline cu maşini din Craiova către exterior.

„Sunt foarte multe accidente pe străzi“

GdS: Spuneaţi recent că nu aţi văzut români protestând pentru infrastructură. Dar Ford protestează în vreun fel?
Z.B.: Am spus acest lucru într-un anumit context. Întrebarea era dacă România este atractivă pentru investitori. Părerea mea este că este atractivă. Atitudinea oamenilor este pozitivă. Oamenii vor să muncească, sunt ambiţioşi, sunt dispuşi să înveţe limbi străine. Din punct de vedere economico-social, este OK România. Unde ar putea fi mai bine nu doar pentru investitori, ci şi pentru cetăţenii români este infrastructura. Sunt foarte multe accidente pe străzi şi astfel ne costă prestigiul nostru cel mai mare – viaţa. Transportul fluvial, maritim, plus cel feroviar sunt mai ieftine şi mai curate, în sensul că sunt emisii reduse de dioxid de carbon, dar trebuie să fie bun şi transportul rutier. Este aşa de important acest lucru şi oamenii nu îşi dau seama. Dacă ai infrastructură, vine investitorul singur, nu trebuie să-l mai chemi tu. Ceea ce mă bucură este că se lucrează pentru infrastructură. Şi Ford lucrează pentru ca lucrurile să fie mai bune. Rolul nostru nu este să protestăm, ci să construim. Şi noi ne bucurăm să punem mai multe maşini pe autostrăzile din România.

GdS: Ce producţie estimaţi la Craiova pentru 2012 şi pentru 2013?
Z.B.: Producţia nu este resortul meu. Din punctul de vedere al vânzărilor, cererea este cea care reglează producţia. Clientul este în centrul atenţiei. Este un produs nou, dar noi trebuie să lansăm produsul. În această perioadă începem să lansăm B-Max în Europa.

GdS: Ce vânzări estimaţi pentru Europa?
Z.B.: Pentru România am cifrele. În România, pentru vânzarea către oameni depinde dacă vom avea programul „Rabla“. Pentru flote – depinde şi de bănci, dacă mai acordă credite pentru maşini. În România, sper ca industria auto să mai crească puţin. Sunt estimate vânzări de 85.000 de maşini anul acesta, noi sperăm să crească la 90.000 pe total piaţă. Noi am avut o cotă de piaţă pe ţară de 6,2% în 2011, acum suntem la 7,5%, dar eu m-aş duce până la 8% anul acesta. Pe Craiova şi zonele din împrejurimi, suntem la 10% cotă de piaţă, cea mai bună din România, pentru că sunt mai aproape de Ford oamenii de aici. Există angajaţii de aici care ştiu despre Ford şi le vorbesc rudelor, prietenilor despre Ford, adică familiaritatea cu produsul este mult mai mare la Craiova. Când produsul este cunoscut într-o zonă, oamenii cumpără mult mai bine. Pe străzi se văd maşinile uzate venite din Germania. Nu toţi oamenii merg la show-room să vadă Ford. Ei cred că Ford trebuie să fie scump şi la întreţinere – şi nu este; ei cred că este scump şi ca piese de schimb – şi nu este; şi la consum – şi nu este scump. EcoBoost este cel mai bun la consum.

GdS: Pe piaţa din România B-Max porneşte de la 13.400 de euro. Nu este cam mult pentru piaţa autohtonă?
Z.B.: Trebuie să vezi mai întâi ce plăteşti, ce produs primeşti. Pentru trei tichete Rabla, preţul porneşte de la 10.000 de euro. Veţi vedea la lansarea produsului. Poziţionarea este importantă, deşi este o maşină modernă, ea este sub Focus. 50% din maşinile vândute în România sunt în segmentul B şi C în România. 40.000 de maşini se vând anual aici între segmentul B şi C. B-Max este o soluţie pentru această cerere.

GdS: Câte comenzi ferme sunt la această dată în Europa?
Z.B.: Gândiţi-vă că străinii au cumpărat deja maşina fără să o vadă în show-room-uri. Ei au văzut B-Max doar la saloanele auto şi au citit despre acest model în ziare. Sunt mii de comenzi în Europa, înainte ca noi să introducem maşinile în show-room-uri. Abia acum se duc maşinile la dealerii din Vest. Abia acum încep lansările în fiecare ţară. În urmă cu câteva săptămâni, la centrul de la Köln, erau totalizate cam 3.000 de cereri – comenzi ferme – pentru B-Max, iar acum sunt mult mai multe. Vă spun că sunt mii de cereri pentru B-Max pe piaţa din Europa de Vest.

GdS: Să trecem la lucruri şi mai plăcute. Vă plac oltenii?
Z.B.: Prima dată când am venit la Craiova să vizitez dealerul de aici, în anul 2005, m-am rătăcit. Am întrebat un om de pe stradă cum pot să ajung la dealer şi omul acela s-a pus în maşina lui şi mi-a zis „Veniţi după mine!“ şi m-a condus până la destinaţie. De atunci am această impresie bună despre oamenii de aici. Şi prima impresie contează. Atitudinea… Oltenii sar în ajutor imediat. Sunt oameni foarte de treabă.

GdS: Aveţi vreun mesaj pentru olteni?
Z.B.: Să fie aşa cum sunt! (zâmbeşte)

GdS: În final, daţi-mi trei motive pentru care aş cumpăra un B-Max, produs la Craiova.
Z. B.: Ar trebui să ştiu mai întâi ce nevoi aveţi. Dacă doriţi o maşină sigură, de familie, o maşină pentru călătorii atunci sunteţi clientul perfect pentru B-Max. Când mergi la supermarket şi copiii deschid uşa, ea este culisantă, nu loveşti alte maşini din parcare. Şi pentru furnizori este o mândrie această maşină – pentru că este un vehicul hi-tech. Doi dealeri mi-au spus că li se umple inima de bucurie când văd tirurile de maşini că ies din ţară. 40 de tiruri pleacă zilnic din Craiova către pieţele din Vest. Sperăm să fie şi mai multe.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS