12.6 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateBatjocură de drum pe bani publici

Batjocură de drum pe bani publici

http:http://www.youtube.com/watch?v=EDbT8nS-XYY
http:http://www.youtube.com/watch?v=RPZ9-1Jdyj8
http:http://www.youtube.com/watch?v=46fqnaBaYZI
Zece ani, peste 17 milioane de lei şi e neterminat. Faimosul Drum Judeţean Filiaşi – Melineşti a fost recepţionat anul trecut, dar deja are nevoie de reparaţii masive. E atât de bun încât, pe alocuri, seamănă cu un drum de tractoare.

15 kilometri de asfalt peste măsură de preţios, peste dealuri, fac legătura între Filiaşi – trecând prin Bodăieştii de Sus şi Bodăieştii de Jos – şi localitatea Melineşti. Primii dintre aceştia sunt un coşmar. Drumul, ce poate fi descris mai exact drept nişte coclauri petecite din loc în loc cu asfalt, trece pe lângă groapa de gunoi a Filiaşului. Deoarece este responsabilă de acest segment de peste un kilometru lungime, municipalitatea a luat măsuri. A astupat gropile cu nisip. Ca şofer, după ce scapi cu maşina cât de cât întreagă, în continuare ai parte de un rulaj decent, de ce să nu o recunoaştem, care îţi permite să admiri frumuseţile pădurii din apropiere, aerul curat… şi gunoaiele de la marginea drumului. Resturi menajere şi deşeuri de construcţii aruncate unde a fost mai la îndemână. Decenţa drumului, ca şi cea a administraţiilor publice sau constructorilor, ţine puţin. La 500 de metri de Bodăieşti se iveşte prăpastia. Ne-ar fi plăcut să spunem că am folosit exprimarea aceasta în glumă, dar drumul arată efectiv ca după bombardament, după cum se poate observa din fotografii şi din filmuleţele publicate pe pagina de internet a GdS. Numai un drum de tractoare poate fi la fel de prost precum DJ 605 în această zonă, căci nu are nimic în comun cu vreun alt drum judeţean dintr-o ţară cu pretenţii de membră a Uniunii Europene.
„Ăsta e cel mai prăpădit drum. Da, e şoseaua principală de la Filiaşi la Melineşti şi cam de anul trecut e cum îl vedeţi acum. Ce să îi facem noi? De anul trecut nu s-a mai mişcat nimic. Vreo trei-patru firme s-au perindat pe aici. Una a venit şi l-a făcut, alta l-a fărâmat, alta a venit şi a reparat ce a stricat cealaltă şi tot aşa. Ce să ne spună primarul, că nu ştim nici măcar cine l-a negociat?! Acum s-au complicat pe partea cealaltă, pe Hoaba, au făcut acolo atâţia kilometri, dar la ăsta nu se uită“, a povestit Dumitru Ionescu, un sătean în vârstă din Bodăieşti, pe un ton de „nu e grav, se poate şi mai rău“.

Atenţie, se circulă pe milioane!

Dacă Drumul Judeţean Filiaşi – Melineşti nu este încă în istorie, poate că ar trebui să intre. A fost început în 1999, a costat cât bulevardele Titulescu şi Severinului din Craiova la un loc, a fost recepţionat în 2009 şi ar mai fi de făcut lucrări şi acum. Cazul „DJ 605 – file de poveste“ a fost relatat pe larg în presă de-a lungul timpului. O firmă specializată din Bucureşti, SC Betarmex SRL, a fost angajată pentru a face o expertiză tehnică a acestui drum, iar concluziile acesteia ar fi trebuit să curme discuţiile generate de deconturile uriaşe şi de „divergenţele de opinie“ între drumarii care ar fi trebuit să facă lucrările şi să le termine în doi ani, la un preţ de 2,7 milioane. În urmă cu câteva luni, pe 20 octombrie 2009 mai exact, o comisie tehnică din cadrul Consiliului Judeţean (CJ) Dolj a încheiat un proces-verbal la terminarea lucrărilor de reabilitare pentru recepţia drumului. Cu obiecţiuni. S-a constatat că mai sunt de făcut şanţuri pereate pe toată lungimea drumului, de reparat şi completat cu asfalt anumite zone, de realizat timpane şi camere de cădere la patru podeţe tubulare ce se găsesc de-a lungului faimosului drum şi de ridicat parapeţi direcţionali. „Comisia a decis recepţia cu obiecţiuni, dar primul şi ultimul punct din lista aceasta sunt condiţionate de resurse băneşti din partea noastră“, a declarat vicepreşedintele tehnic al CJ Dolj, Cristinel Iovan.

Bun drum…, dar prost!

În ceea ce priveşte celelalte două obiecţiuni formulate, Iovan a explicat că în urmă cu o săptămână a avut loc o întâlnire cu reprezentanţii firmei SC Atlas, care a câştigat licitaţia pentru lucrări în 1999, iar aceştia au promis că fac lucrările de care mai este nevoie pe cheltuiala lor. Lucrările nu s-au efectuat încă din cauza iernii. „Li s-au acordat 90 de zile la încheierea acelui proces-verbal, dar au dat vina pe vreme. CJ Dolj nu a dat până acum nici un leu înapoi din banii de garanţie, 800.000 de lei“, a mai spus Iovan. Expertiza tehnică a arătat că, după cei zece ani de lucrări şi 17,4 milioane de lei investiţi, starea drumului este mediocră în proporţie de 60%, 20% din cei 15 kilometri sunt în stare rea şi doar 30% în stare bună. Pe anumite sectoare, durata de exploatare a structurii rutiere este depăşită şi, din cauza lipsei lucrărilor de captare şi evacuare a apelor pluviale, îmbrăcămintea asfaltică este degradată. Expertiza întocmită de firma Betarmex SRL din Bucureşti, contra unei sume de 291.550 de lei, a mai arătat la capitolul „capacitate portantă“ că drumul nu mai poate rezista sarcinilor produse de traficul actual, cu atât mai puţin celui din viitor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

29 COMENTARII