8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFord poate pleca în orice clipă din Craiova

Ford poate pleca în orice clipă din Craiova

În actul de privatizare între statul român şi Ford se prevede că în caz de „Forţă majoră“, care se întinde pe mai mult de şase luni, oricare dintre părţi poate denunţa contractul fără plata unor daune. Potrivit contractului, „Forţa majoră“ înseamnă chiar şi scăderea semnificativă a cererii, precum şi „acceptarea slabă pe piaţă a autovehiculelor Ford produse în România“.

Ford Motor Company poate oricând în această perioadă de criză să îşi ia „jucăriile“ şi să plece din Craiova la fel cum a venit, fără ca americanii să fie nevoiţi să plătească măcar un euro daune statului român. Contractul de privatizare a fostei Daewoo (prin Automobile Craiova), al cărui negociator-şef a fost actualul ministru de finanţe, Sebastian Vlădescu, conţine clauze în favoarea americanilor. Pe lângă penalităţile introduse în contract, legate de investiţii şi de numărul de autovehicule pe care Ford l-a promis că-l va atinge, există o clauză care anulează toate aceste prevederi, toate eventualele daune plătibile statului român. Dacă Ford nu realizează 250.000 de automobile pe an în patru ani de la preluarea fabricii, atunci compania trebuie să plătească statului român daune de până la 25% din valoarea contractului, adică undeva la 21 de milioane de euro. Însă, americanii au prevăzut situaţii de „Forţă majoră“ care seamănă foarte mult cu perioada actuală prin care trece piaţa auto. Americanii pot să prelungească termenele de producţie proporţional cu perioada în care au fost afectaţi de „Forţa majoră“, dar pot şi să renunţe la fabrica din Craiova dacă situaţia se înrăutăţeşte şi depăşeşte şase luni. Situaţia este ipotetică, fiind vorba doar de nişte prevederi contractuale.
Potrivit clauzelor din contract, dacă „Forţa majoră“ se prelungeşte pe o perioadă mai mare de şase luni, atunci oricare dintre părţi poate renunţa la contractul de vânzare a pachetului majoritar de acţiuni de la Automobile Craiova. Interesant este şi faptul că oricare dintre cele două părţi care denunţă contractul nu plătesc celeilalte nici un fel de daune.

Cum e definită „Forţa majoră“

În articolul 16.3 din Contractul de privatizare a Automobile Craiova „Forţa majoră include, fără limitare, modificări semnificative în legea aplicabilă, tendinţe defavorabile de piaţă, ca, de exemplu, modificări defavorabile semnificative cu privire la cererea în industrie/pentru segmentul respectiv, acceptare slabă pe piaţă a autovehiculelor Ford produse în România, modificări adverse semnificative în preţurile energiei electrice şi materiilor prime, care ar putea avea un impact important asupra cererii sau alte tendinţe economice globale adverse neprevăzute, precum şi războaie (…)“ şi alte elemente. Cu alte cuvinte, teoretic, dacă vor creşte spectaculos preţurile la energie, dacă autovehiculele fabricate în Bănie nu au căutare pe piaţă, dacă criza din sectorul auto se prelungeşte, Ford poate renunţa la investiţia din Craiova.

Ford continuă investiţiile

În prezent, reprezentanţii Ford la nivel oficial repetă ori de câte ori este nevoie că vor continua investiţiile programate pentru fabrica din Bănie, precizând că „planurile noastre pentru Craiova nu s-au schimbat“. Chiar în ultimele zile, reprezentanţii Ford au declarat pentru GdS că în perioada următoare va intra în producţie un nou model de clasă mică. Momentan, Ford nu anunţă angajări, dar dă asigurări că „în acest moment, Ford România dispune de suficiente resurse pentru atingerea obiectivelor de producţie în perioada următoare. Odată ajunsă la capacitate de funcţionare maximă, fabrica de la Craiova va produce anual până la 300.000 de vehicule şi 300.000 de motoare şi, totodată, va oferi locuri de muncă pentru aproximativ 7.000 de persoane“, a spus recent Nadia Crişan, reprezentant Ford România.

Fără plată de daune

Dacă „Forţa majoră“ durează mai puţin de şase luni, atunci obligaţiile contractuale se prelungesc proporţional cu acea perioadă. Însă, dacă „Forţa majoră“ se prelungeşte peste şase luni atunci „oricare dintre părţi poate desfiinţa prezentul contract, fără plata nici unor daune“, se arată în contractul de privatizare, la articolul 16.5. Aşa cum a arătat GdS în ediţiile anterioare, potrivit altor clauze din contract, compania Ford este obligată la plata unor daune dacă nu realizează investiţiile tehnologice programate şi asumate prin planul de afaceri şi dacă nu ajunge la un anumit număr de autovehicule produse pe an la Craiova. Dar toate acele penalizări sau daune pică în cazul în care compania invocă „Forţa majoră“.

Ford nu a invocat „Forţa majoră“

Reprezentanţii Ford au declarat pentru GdS că nu au invocat clauzele de „Forţă majoră“ niciodată de când sunt la Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

46 COMENTARII