17.2 C
Craiova
marți, 21 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitate„In Romania, sistemul bancar trebuie reorganizat“

„In Romania, sistemul bancar trebuie reorganizat“

– In raportul anual pentru 2001 al Bancii Europene de Investitii se observa o scadere dramatica a imprumuturilor acordate pentru Romania, de la 900 de milioane de euro in 2000, la doar 40 de milioane in 2001. Care este cauza?

– Intr-adevar, este o problema care reiese din acest raport anual. In 2000, am inregistrat cel mai ridicat nivel de imprumuturi acordat vreodata Romaniei, aproape 900 de milioane de euro. A fost ceva enorm, dar in anul urmator, 2001, cifra a fost cea pe care o cunoasteti. Cauza o reprezinta perioada electorala prin care a trecut Romania, atunci cind nu am purtat prea multe negocieri si nu am avansat atit de mult cit ne-am fi dorit. Dar, intre timp, avem pregatit un pachet de peste 300 de milioane de euro si cred ca voi veni in Romania, fie la sfirsitul lunii februarie, fie la inceputul lunii martie, pentru a semna trei mari imprumuturi. Unul in valoare de 240 de milioane vizind reconstructia si modernizarea drumurilor, apoi un proiect de mediu in Delta Dunarii (in valoare de aproximativ 50 de milioane) si al treilea, destinat micilor orase, pentru statii de filtrarea apei. Si noua ne-ar placea ca fluxul financiar sa fie egal, nu sa avem intr-un an 900 de milioane si apoi, in anul urmator, doar 40, apoi crescind din nou la 300-350 de milioane. Dar, la nivel general, pina acum am imprumutat Romaniei o suma totala de 2,4 miliarde de euro, mai ales pentru repararea drumurilor, dar si pentru alte sectoare cum ar fi filtrarea apei, finantarea intreprinderilor mici si mijlocii. Per total, nivelul nostru de performanta in relatia cu Romania este foarte mare in comparatie cu alte banci sau institutii din lume care sint mai precaute decit BEI in relatia cu Romania. Parerea noastra este ca tara dvs. va intra in UE, nimeni nu stie cu exactitate in ce moment, dar sint sigur ca aderarea se va produce in acest deceniu…

– In Romania se poarta acum o discutie ampla privind calitatea si fiabilitatea sectorului nostru bancar. Din punctul dvs. de vedere, va puteti oare baza pe acest sistem?

– In acest moment adoptam o cale simpla de lucru, caci partenerii nostri sint filiale de mari banci mondiale sau banci din cadrul UE care au reprezentante in Romania, ABN-AMRO, HVB si alte citeva. Lucram prin intermediul lor, asteptind ca sistemul bancar din Romania sa se imbunatateasca, sa fie mai bine controlat in viitor. Dar, din cite am inteles, aceasta este in linia de preocupari asumate de noul guvern.

– Nu este decit jumatate de raspuns…De ce exista asemenea probleme, de ce e nevoie pentru a avea un sistem bancar atractiv pentru partenerii externi?

– Problema Romaniei – si vreau sa fiu foarte sincer – este ca marile reforme au inceput de-abia in 1990. Daca faceti o comparatie intre tara dvs. si Ungaria, veti vedea ca la ei reformele au demarat inca din perioada comunista si iata de ce, acum, inregistrati intirzieri ale reformei in anumite sectoare. Dar cred ca acum lucrurile au inceput sa se miste in sensul cel bun. In ceea ce priveste sectorul bancar, e nevoie de un control clar si daca veti analiza situatia din tari dezvoltate cum sint Germania si Franta, veti vedea ca toate au trecut prin aceleasi experiente in sectorul bancar. Dar au impus un sistem de control bancar, ceea ce sper ca se va intimpla curind si in Romania. Sper ca, de data aceasta, raspunsul este complet.

– Este aproximativ 80% din raspunsul complet. Pentru a completa raspunsul, spuneti-mi va rog de ce credeti ca marii investitori ezita sa vina in Romania de ce, dupa cum spuneati, colegii dvs. din marea lume bancara internationala sint precauti in relatia cu Romania?

– Cred, in cea mai mare masura, ca este un rezultat al mostenirii trecutului. Stiti mai bine ca mine cum lucra regimul Ceausescu, cum a stopat toate reformele care s-au dezvoltat pas cu pas in toate celelalte tari. Revin la exemplul Ungariei, unde, chiar sub comunisti, reformele reale au fost demarate la finele anilor ’60, desigur cu un moment de cumpana in anii ’70, dar aceste reforme au creat totusi baza pentru noi structuri. Iar un proces similar a avut loc in Polonia, putin si in Cehoslovacia. Iar toate aceste reforme au nevoie de timp. Iar lumea bancara reprezinta un fel de cultura in sine, un anume fel de traditie. Iar aceasta traditie a fost intrerupta mult timp si, pentru a o recladi, e nevoie sa se inteleaga un fapt fundamental: totul se bazeaza pe un contract, un contract care trebuie sa fie respectat. In acest sens, in Romania, sistemul bancar trebuie reorganizat, dar vreau sa va mai spun si ca, pina in acest moment, experienta noastra cu Romania este foarte buna. Am imprumutat 2,3 miliarde de euro. Este o suma mare de bani, reprezinta 3,5% din totalul net de investitii in Romania si, pina acum, am primit inapoi la timp toate transele de bani prevazute. Vrem sa colaboram. Sigur ca nu e usor si trebuie creat climatul de incredere, atit de important pentru investitorii straini. Va fi facuta o campanie in Franta prin care sper sa conving o serie de companii sa faca investitii directe in Romania.

– Investitiile straine sint o problema. Dar, in Romania, problema reala o constituie saracia. Cum poate fi ea rezolvata? FMI ne da lectii, pune presiune asupra guvernului roman si nu numai a lui. Aici, la Bruxelles, se spune ca un acord cu FMI este, trebuie sa fie o preconditie a dezvoltarii economice. Dupa ce am vazut ce succes au avut experimentele FMI in alte tari – ma gindesc acum la Argentina, spre exemplu – vedem ca nu a fost vorba intotdeauna despre o reusita. In opinia dvs., acordul cu FMI reprezinta un lucru foarte important pentru tara mea, este o preconditie pentru succesul aderarii sale la UE?

– Desigur ca exista o legatura intre UE si FMI si se va controla daca sau nu au fost indeplinite conditiile cerute de FMI. In opinia mea, cel mai important lucru care trebuie indeplinit este controlul datoriei publice si al inflatiei. Sper ca acum, dupa alegeri, procesul de consolidare sa avanseze. Trebuie folosite insa si mijloacele aditionale la discutia cu FMI, mijloacele oferite de UE prin intermediul programelor PHARE, ISPA, apoi instrumentele oferite de Banca Europeana de Investitii care sa ajute Romania sa puna sub control problemele, ceea ce sta in centrul tuturor discutiilor cu FMI. Eu nu as fi atit de critic cum ati fost dvs. in intrebarea referitoare la rolul FMI. Vedeti, acum toata lumea tinde sa critice. Uitati-va la criticile existente acum in Germania fata de asa numita scrisoare din partea UE care ii indica faptul ca cheltuise prea mult in domeniul public. Dar acest control international este necesar mai ales, dupa parerea mea, pentru a genera incredere.Te poti bucura de incredere doar daca institutiile financiare internationale va sprijina si, in acest sens, eu cred ca o cooperare strinsa cu UE pe toate nivelurile – si mai ales pe acela, foarte important, al investitiilor, este esential. Si cred ca, in viitorul imediat, ar trebui sa declansati o campanie sustinuta pentru mai multe investitii directe in Romania. Iar noi, la Banca Europeana de Investitii, atragem cit se poate de multi investitori dintre marile firme occidentale. Ati vorbit despre saracie, iar noi stim ca o parte semnificativa a populatiei din Romania este saraca, traieste in conditii extrem de proaste in comparatie cu cele din tarile UE. Dar, din nou, cresterea productivitatii, atragerea capitalului strain, imbunatatirea calitatii muncii, iata principalele strategii pentru lupta impotriva saraciei. Nu puteti redistribui mult din buget. E imposibil, nu aveti banii necesari pentru a-i scoate de la buget si a face ca oamenii sa devina mai bogati. Cum asta este deci imposibil, trebuie gasite cai pentru a atrage mai mult capital catre Romania. Asta este problema-cheie. Acum, Romania este o democratie, este absolut clar: au avut loc alegeri, s-a schimbat guvernul, nu a existat nici un fel de problema, toata lumea a acceptat rezultatul alegerilor. Acesta reprezinta un progres important deoarece in alte tari nu exista aceasta semistabilitate si asta demonstreaza lumii ca in tara dvs. se construieste un proces de stabilitate si aceasta reprezinta conditia pentru venirea pe piata de noi capitaluri.

– Ati mentionat programele UE: PHARE, ISPA si SAPARD. Dar, in cazul acestora, se pune mereu o alta intrebare, cea a capacitatii de absorbtie a unei tari. In cazul Romaniei, suma disponibila din partea UE este, anual, de aproximativ 600 de milioane de euro, iar acum folosim aproximativ 150 de milioane…

– Sigur, asta este o problema si ea este cunoscuta de toata lumea: sistemul administratiei trebuie imbunatatit si chiar in cadrul PHARE exista fonduri destinate acestui scop. Dar cred ca Romania are o traditie de deschidere internationala si trebuie sa revina la ea. Nu sint atit de sceptic cum sint intrebarile dvs. Vedeti, daca ati avut o asemenea dictatura pina in 1990, pentru mult timp fara nici un fel de reforme interne – stiu asta pentru ca, pe vremuri, mi s-a intimplat sa lucrez cu Romania regimului comunist – deci daca aveti o asemenea intirziere in sectorul reformelor, nu va puteti astepta ca, a doua zi, sa aveti o democratie perfecta, o administratie perfecta. Dupa parerea mea, de ceea ce aveti nevoie acum cel mai mult este cooperarea internationala, apoi educatia pentru a sprijini un proces mai accelerat al reformei.

– Ultima mea intrebare va fi una optimista.

– Salut aceasta intentie!

– Ati spus ca banca pe care o conduceti ar putea sa faca lobby – daca pot folosi acest termen- pentru investitii in Romania. Cum se poate face asta?

– Aproape in fiecare saptamina am ocazia sa vorbesc in Franta, la o conferinta a industriasilor francezi, pe tema investitiilor directe sau in Germania sau in Marea Britanie sau in alte tari, incercind sa-mi conving interlocutorii ca Europa Centrala si de Est, inclusiv Romania, reprezinta o zona pentru investitii. Si daca am si date care sa arate sprijinul de care se bucura companiile straine care vin in Romania, acestea sint cele mai bune argumente. Acum vine insa si a doua conditie: imbunatatirea administratiei si a sistemului institutional din tara, inclusiv a celui bancar, a institutiilor bancare, inclusiv a Bancii Nationale care sa arate ca este un partener cheie… Iata principalele preconditii. Iata de ce, din nou, sint mai optimist decit ati fost in intrebarile pesimiste de dinaintea acestei ultime si optimiste intrebari.

– Deci, sa inteleg ca opinia dvs. asupra viitorului Romaniei este una optimista? Daca as fi un mare investitor strain – ceea ce nu sint – si v-as cere opinia despre investirea de bani in Romania: este o investitie buna pe termen lung?

– Calitatea activitatii din Romania nu e rea. Aveti un personal relativ calificat si cred ca anul viitor va arata ca stabilitatea politica exista si aceasta este o preconditie foarte importanta. Parerea mea este ca acum investitorii privesc dincolo de nucleul Polonia-Ungaria-Republica Ceha, cel care a fost mereu tinta principala a investitorilor straini, si deoarece acum vedem ca au incetat conflictele din Balcani, exista o sansa. Desigur, pentru Romania si pentru Bulgaria, consecintele negative ale crizei din Iugoslavia au fost mai mari decit pentru alte tari, razboiul provocind intreruperea transportului pe Dunare si as mai putea adauga si alte aspecte legate de criza din Balcani. Dar toate astea s-au terminat, asa ca, dupa parerea mea, noul guvern are o sansa de a crea climatul de incredere.

– Deci pot sa-mi pun banii in Romania?

– Ar trebui s-o faceti daca folositi o banca straina buna, poate una bavareza sau olandeza, de ce nu, e alegerea dvs., nu-mi place sa fac propaganda…

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS